ضرورت آمادگی برای موج هشتم کرونا در چهارمحال و بختیاری

شهرکرد-ایرنا- کارشناسان بهداشت و درمان چهارمحال و بختیاری معتقدند موج جدید کرونا در راه است و رعایت شیوه نامه‌ها، واکسیناسیون و آمادگی بیمارستان‌ها برای مقابله با موج هشتم کرونا ضروری است.

به گزارش ایرنا، اعلام سه مورد ابتلا به سویه‌های جدید کرونا از سوی مسوولان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی زنگ خطر را برای آغاز موج هشتم کرونا در کشور و چهارمحال و بختیاری به‌ صدا درآورد.

ضرورت آمادگی برای موج هشتم کرونا در چهارمحال و بختیاری

ویروس کرونا در جهت ادامه بقا خود را تغییر می‌دهد

متخصص بیماری‌های عفونی و عضو هیات‌علمی دانشگاه علوم پرشکی چهارمحال و بختیاری در این پیوند به ایرنا شهرکرد گفت: همه تغییرات ویروس کرونا از ابتدا تاکنون قابل پیش‌بینی بود و این ویروس جهت ادامه بقا این تغییرات را در سویه‌های جدید خود ایجاد می‌کند.

ناصر خسروی ادامه داد: در سه سال گذشته تغییرات ویروس کرونا درجهت افزایش واگیری، بیماری‌زایی بیشتر و افزایش شدت بیماری بوده است و در تمام سویه‌های دلتا، اُمیکرون، سویه انگلیسی و زیرسویه‌های جدید نظیر XBB و BQ۱ می‌توان این تغییرات را مشاهده کرد.

وی ادامه داد: سازمان بهداشت جهانی گزارش داده سویه‌های XBB و BQ۱ بدخیم‌تر از نوع دلتا هستند و میزان مرگ و میر بالاتری نیز دارند و می‌توانند در مدت زمان بسیار کوتاهی بیمار را به وضعیت به شدت شدید برساند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی استان تاکید کرد: مهمترین ویژگی سویه‌هایXBB و BQ۱ این است که علایم واضحی ندارد ولی موثرترین روش برای تشخیص درگیری ریه‌ها استفاده از تصاویر رادیولوژی است.

آمادگی برای موج هشتم کرونا ضروری است

متخصص بیماری‌های عفونی گفت:بی‌شک موج هشتم کرونا در کشور و چهارمحال و بختیاری آغاز خواهد شد و با توجه به آن‌که انتقال‌پذیری و شدت بیماری ناشی از سویه‌های جدید بیشتر از سویه‌های قبلی است، باید تمهیدات لازم برای آمادگی بیشتر اندیشیده شود.

خسروی اظهار داشت:بهترین دارو گزارش شده برای درمان بیماران مبتلا به زیرسویه‌های BQ۱ و XBB داروی 'تکسلوید' است و باید تمهیدات لازم برای ورود آن پیش از آغاز موج هشتم کرونا صورت گیرد.

این پزشک فعال در استان تصریح کرد: برای آمادگی در مقابل موج جدید کرونا، تامین امکانات لُجستیک و تامین زیرساخت‌های درمانی قبل از مراقبت‌های ویژه باید در دستور کار بیمارستان‌های چهارمحال و بحتیاری قرار بگیرد.

ضرورت آمادگی برای موج هشتم کرونا در چهارمحال و بختیاری

استفاده از واکسن و رعایت شیوه‌‍نامه‌ها توصیه می‌شود

خسروی تاکید کرد:توصیه می‌شود همه افرادی که ۶ ماه از تزریق نوبت یادآور واکسن کرونا آن‌ها گذشته است، نسبت به تزریق اقدام کنند زیرا همواره احتمال سرایت سویه‌های دیگر کرونا وجود دارد و ثابت شده تزریق واکسن می‌تواند در مقابل خیلی از سویه‌های کرونا موجب کاهش میزان آسیب شود.

این فوق تخصص یادآور شد:سویه‌های جدید XBB و BQ۱ نسبت به 'سویه اُمیکرون معمولی' کشنده‌تر هستند و تشخیص صحیح آن‌ها دشوار است ولی استفاده از ماسک می‌تواند مهمترین اقدام پیشگیرانه در برابر این ویروس باشد.

وی درمورد علائم ویروس‌های جدید BQ۱ و XBB گفت: براساس گزارش‌ها در این نوع کرونا سرفه و تب وجود ندارد و فقط تعداد محدودی از علایم مانند درد مفاصل، سردرد، درد در ناحیه گردن و درد بالای کمر وجود دارد و بیماران مبتلا به طور معول بی‌اشتها هستند.

خسروی یادآور شد:بنا به گزارش‌های علمی، XBB پنج برابر بدخیم‌تر از نوع دلتا است و میزان مرگ و میر بالاتری نسبت به آن دارد و مدت زمان کمتری طول می‌کشد تا بیمار به وضعیت به شدت شدید برسد و گاهی اوقات علایم واضحی وجود ندارد.

خسروی افزود: سویه XBB به طور معمول در ناحیه 'نازوفارنکس' یافت نمی‌شود و آزمایش 'سواب بینی' بیشتر برای BQ۱ و XBB منفی است و برای مدت به نسبت کوتاهی به طور مستقیم ریه‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

این پزشک ادامه داد:XBB بسیار مسری‌تر و بسیار خطرناک و کشنده‌تر از سویه‌های قبلی کووید است و این بدان معنی است که ویروس می‌تواند در جامعه بسرعت پخش شود و به طور مستقیم ریه‌ها را آلوده کند و باعث ذات‌الریه ویروسی شود که به نوبه خود باعث ناراحتی حاد تنفسی خواهد شد.

وی تاکید کرد: توصیه می‌شود مردم از رفتن به مکان‌های شلوغ خودداری کنند و حتی در فضاهای باز فاصله ۱.۵ متری را رعایت و از ماسک ۲ لایه و مناسب استفاده کنند و دست‌ها را مرتب شستشو دهند.

ضرورت آمادگی برای موج هشتم کرونا در چهارمحال و بختیاری

توصیه‌ها جدی گرفته شود

معاون بهداشت و رییس مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری نیز در این پیوند به ایرنا گفت: هر چند نزدیک به ۲ ماه است که در استان و همچنین در کشور؛ موارد ابتلای گسترده به کرونا نداشتیم اما متاسفانه وضعیت کرونا در کشورهایی مانند ژاپن، آمریکا، سنگاپور و کشورهای اروپایی به گونه‌ای است که روزانه شاهد تعداد زیادی مرگ و میر کرونایی هستیم.

علی احمدی افزود: ۲ زیر سویه جدید به‌نام‌های BQ۱ و XBB از زیرسویه های اُمیکرون هستند که در کشورهای یادشده شیوع پیدا کرده‌اند و در چند روز گذشته بنا به گزارش‌های آزمایشگاه مرکزی انسیتو پاستور، سه بیمار مبتلا به این سویه‌های جدید نیز در کشورمان شناسایی شدند.

وی تاکید کرد:آنچه با احتمال زیاد می‌توان گفت آن است که این سویه‌های جدید در کشور نیز گسترش پیدا خواهند کرد و با موج جدید کرونا مواجه خواهیم شد.

احمدی اظهار داشت:ماهیت و راه پیشگیری از این سویه‌های جدید، مشابه راهکارهای مقابله با سویه‌های قبلی است و می‌توان با راهکارهای ساده‌ای مانند ماسک زدن، شستشوی مرتب دست‌ها، شرکت نکردن در تجمعات، رعایت فاصله ۱.۵ تا ۲ متری از ابتلا به آن‌ها پیشگیری کرد.

احمدی تصریح کرد: با توجه به آنکه هنوز این سویه‌ها گسترش چندانی در کشور و استان پیدا نکرده اند، تقاضا می‌شود هم‌استانی‌ها که هنوز واکسن نزده‌اند و یا بیش از ۶ ماه از نوبت واکسن آن‌ها گذشته‌است، برای دریافت واکسن به مراکز دریافت خدمات جامع سلامت مراجعه و واکسن دریافت کنند.

وی تاکید کرد: واکسن می‌تواند از ابتلا به نوع شدید این ویروس‌ها و پیامدهای مرگبار کرونا پیشگیری کند و با توجه به برودت هوا در استان، هم استانی‌ها از تجمع در مکان‌های سربسته اجتناب کنند.

به گزارش ایرنا، براساس تازه‌ترین ارزیابی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی استان در حال حاضر تمامی ۱۰شهرستان اُستان در وضعیت آبی شیوع ویروس کرونا قرار دارند.

ضرورت آمادگی برای موج هشتم کرونا در چهارمحال و بختیاری

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha