۱۰ دی ۱۴۰۱، ۱۴:۴۷
کد خبرنگار: 2330
کد خبر: 84984867
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

پیش‌بینی مسیر طولانی برای صلح اوکراین در سال ۲۰۲۳

تهران-ایرنا- نشریه فارین پالیسی در گزارشی پیش بینی نتیجه جنگ اوکراین در سال ۲۰۲۳ را دشوار ارزیابی کرد اما احتمال داد مسیر دستیابی به صلح در این جنگ در سال جدید میلادی طولانی باشد.

به گزارش روز شنبه ایرنا، فارین پالیسی نوشت: با گذشت ۱۰ ماه از جنگ اوکراین شمار تلفات و صدمات ناشی از این جنگ بسیار هنگفت بوده است و در حالی که این جنگ، بسیار از میان غیرنظامیان قربانی گرفته و باعث آوارگی میلیون ها نفر شده است، این درگیری همچنین بر روی همه چیز -از انرژی گرفته تا تامین غذا، تورم یا کمبود مواد در کشورهای آسیب پذیرتر جهان تاثیر داشته است.

در این گزارش با اشاره به اینکه به نظر نمی رسد پایانی برای این جنگ در آینده نزدیک وجود داشته باشد و سینگال های ضد و نقیضی در خصوص چشم انداز این درگیری در سال آینده میلادی وجود دارد، آمده است: ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه تمایلی به عقب نشینی از اهداف جنگی خود ندارد و اوایل این ماه گفت که این درگیری روندی بلندمدت در پیش خواهد داشت. زمزمه‌هایی نیز مبنی بر حمله جدید روسیه - احتمالاً با مشارکت بلاروس - در سال آینده و احتمالاً در ژانویه به گوش می‌رسد.

این مطلب می افزاید: از سوی دیگر، تحولات اخیر از جمله تبادل زندانیان بین روسیه و آمریکا و تمدید طرح ابتکار غلات دریای سیاه نشان می دهد که دیپلماسی همچنین می تواند به نتایج محسوسی دست یابد و این درحالیست که اوکراین تعاملات دیپلماتیک خود را از طریق تماس های تلفنی و دیدارها با آمریکا، فرانسه و ترکیه افزایش داده است. در ۲۲ ژوئیه، سازمان ملل، فدراسیون روسیه، ترکیه و اوکراین با طرح غلات دریای سیاه موافقت کردند.

در گزارش این رسانه با طرح این سوال که این پیام های به ظاهر ضد و نقیض چه چیزی را درباره آینده کلی جنگ اوکراین در سال ۲۰۲۳ پیش بینی می کند؟ آمده است: در حالی که دشوار می توان آینده جنگ را در این سال پیش بینی کرد اما سه عامل کلیدی می تواند دراین زمینه بیشترین تاثیر را داشته باشد.

نخست، و از همه مهم تر موفقیت اوکراین در میدان جنگ. بر خلاف انتظارات، اوکراین توانست در مقابل تهاجم تمام عیار روسیه مقاومت کند. نه تنها کی یف به سرعت تسلیم روس ها نشد دولت ولودیمیر زلنسکی نیز مقاومت کرد و دچار فروپاشی نشد. همچنین نیروهای اوکراینی در ماه های اخیر ضد حملات خود را آغاز کرده و بخشی از مناطق اصلی مانند خارکیف و خرسون را بازپس گرفته اند.

حمایت غرب از اوکراین، اشتباهات عملیاتی روسیه ، محاسبات غلط سیاسی و عزم و اراده دولت اوکراین، ارتش و مردم این کشور چنین موفقیت هایی را برای کی یف رقم زد.

مقاومت جدی اوکراین همچنین مسکو را وادار به تغییر راهبرد اولیه خود به شیوه های مختلف کرده است. روسیه نیروهایش را از جبهه شمالی درگیری خارج و در غرب و شرق اوکراین متمرکز شد. مسکو همچنین فراخوان گسترده نظامی را اجرا و اعلام کرد و چهار منطقه دونتسک، لوهانسک، زاپوریژیا و خرسون را به خاک خود الحاق کرده تا موضع خود را در این مناطق تقویت کند.

با این وجود حتی این اقدامات نیز به روسیه اجازه نداده پایگاهی محکم در اوکراین ایجاد کند.

این شکست ها و تبعات جنگی باعث شده که روسیه عمدتا بخش انرژی و زیرساختارهای اوکراین را از طریق حملات پهپادی هدف قرار دهد و تلاش کند حداکثر فشار اقتصادی را با آغاز زمستان بر این کشور وارد کند. بنابراین جنگ اوکراین در نبردهای زمینی متمرکز تر شده و این در حالیست که کمپین های هوایی و استفاده از حملات با پهپاد از سوی روسیه گسترش پیدا کرده است و با هدف قرار دادن زیرساختارهای انرژی، میلیون ها خانه را بدون برق گذاشته است.

با نگاهی به آینده، اوکراین در سال آینده از نظر نظامی در موقعیت خوبی برای بازپس گیری قلمروهای بیشتر در جنوب و شرق قرار دارد و این کشور توانایی استفاده از پهپادهای خود را برای حمله به خطوط تدارکات نظامی روسیه، از جمله در کریمه و داخل روسیه در شهرها به اثبات رسانده است. با این حال، توانایی اوکراین برای بازپس گیری مناطق بیشتر تا حدی به حمایت مستمر نظامی غرب و همچنین کمک های مالی برای حفاظت و بازسازی زیرساخت های حیاتی خود نیاز دارد.

در این گزارش دومین عامل تعیین کننده مهم در جنگ اوکراین در سال ۲۰۲۳ سطح حمایت بین المللی از روسیه - یا عدم حمایت و دستکم سطح تعامل بین المللی این کشور معرفی و تاکید شده است؛ درحالی که آمریکا و کشورهای ناتو تمایل خود را برای حمایت از اوکراین و منزوی ساختن روسیه به اثبات رسانده اند، چنین تمایلی در خارج از غرب وجود ندارد. کشورهایی مانند چین، هند و ترکیه از شرکت در تحریم روسیه امتناع کرده اند. این کشورها و چندین کشور دیگر در جهان غیرغربی، حتی از زمان آغاز درگیری روابط اقتصادی و انرژی خود را با مسکو افزایش داده اند. این روابط به روسیه کمک کرده فشار تحریم های غرب را تحمل کند و از فروپاشی اقتصادی این کشور جلوگیری کند.

اما مسکو نمی تواند مطمئن باشد این روابط همچنان به قوت خود باقی می ماند و روابط سیاسی و اقتصادی مداوم روسیه با کشورهای مانند هند و چین با حمایت همه جانبه کشورها از جنگ اوکراین برابری نمی کند. در حالی که رسانه های چین به طور عمده از روسیه در این جنگ حمایت می کنند این کشور هنوز به صورت رسمی موضعی در جانبداری از روسیه در جنگ اوکراین اعلام نکرده و هند نیز بی طرف بوده است.

ترکیه علیه جنگ موضع گرفته است اما همه این کشورها عملا در حفظ واردات انرژی از روسیه منفعت دارند. اگر مسکو در سال آینده به طور جدی جنگ اوکراین را تشدید کند- برای مثال از طریق اشاره یا تهدید به استفاده از سلاح شیمیایی یا هسته ای- کشورهایی مانند چین، هند و ترکیه نیز احتمالا در سطح همکاری سیاسی و اقتصادی خود با روسیه تجدیدنظر خواهند کرد.

عامل سوم و پایانی در پیش بینی جنگ اوکراین در سال ۲۰۲۳ اوضاع سیاسی در هر دو کشور است. تاکنون پوتین به زور توانایی خود را برای مقابله با مخالفان داخلی با جنگ از طریق سرکوب و قوانین محدود کننده ثابت کرده است و این در حالیست که وی توانسته حمایت شورای امنیت ملی و تصمیم گیرندگان کلیدی را حفظ کند. در مقابل، زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین نیز نشان داده که نه تنها می تواند در قدرت بماند بلکه می تواند برنامه ای قوی را دنبال کند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha