۱۰ دی ۱۴۰۱، ۲۰:۴۹
کد خبرنگار: 3113
کد خبر: 84985189
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

چاووش‌اوغلو: خروج نیروهای ترکیه از سوریه نیازمند اقدامات سیاسی است

تهران- ایرنا- وزیر امور خارجه ترکیه گفت که خروج نیروهای کشورش از اراضی سوریه، مستلزم ثبات و پیشرفت فرآیند سیاسی در سوریه است.

به گزارش ایرنا، مولود چاووش‌اوغلو روز شنبه طی سخنانی در مورد موافقت احتمالی آنکارا با عقب‌نشینی نیروهای ترکیه از خاک سوریه در چارچوب توافق نشست سه‌جانبه ترکیه، سوریه و روسیه در مسکو اعلام کرد که این اقدام نیازمند پیشرفت فرآیند سیاسی در سوریه است.
وزیر خارجه ترکیه افزود: «وزیر دفاع و رئیس اطلاعات ترکیه در نشست مسکو مواضع و توضیحات لازم را ارائه کردند، اما ما همیشه می‌گوییم که اگر در سوریه خلاء وجود دارد، سازمان‌های تروریستی نباید این خلأ را پر کنند».
وی در ادامه گفت: «ما همیشه می‌گوییم که این سرزمین سوریه است... ما این را می دانیم لذا به آن چشم طمع نداریم. ما از تمامیت ارضی سوریه حمایت می‌کنیم، اما باید ثبات (در شمال سوریه) وجود داشته باشد و باید در این فرآیند سیاسی (سوریه) قدم‌هایی برداشته شود».
روزنامه الوطن سوریه جمعه شب در گزارشی مدعی شد که ترکیه در نشست سه جانبه اخیر وزرای دفاع این کشور، سوریه و روسیه با خروج کامل نیروهایش از خاک سوریه موافقت کرده است.
روزنامه الوطن سوریه به نقل از چند منبع نوشت: دیدار سه‌جانبه‌ای که در مسکو با میانجیگری روسیه برگزار شد، حاصل چند نشست بوده که پیش‌تر بین دستگاه‌های اطلاعاتی ترکیه و سوریه برگزار شده است.
بر اساس این گزارش، رسانه‌های ترکیه به‌ ویژه منابع نزدیک به رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهوری ترکیه از چند ماه قبل با انتشار مقالات، گزارش‌ها و تحلیل‌هایی تلاش داشتند تا نشان دهند که مصلحت ترکیه در نتیجه تغییرات سیاسی و تحولات جهانی، همگرایی با دمشق است و بایستی اختلافات با این کشور کنار گذاشته شود.
این گزارش می‌افزاید، این نشست پس از آن در مسکو برگزار شده است که دو طرف بر سر چند مساله به توافق رسیدند و منافع و شروط دمشق در نشست‌های پیشین در نظر گرفته شده است.
این منبع تاکید کرد که در نشست سه جانبه‌ای که در مسکو با حضور «خلوصی آکار» وزیر دفاع ترکیه، «علی محمود عباس» وزیر دفاع سوریه و «سرگئی شویگو» وزیر دفاع روسیه برگزار شد؛ آنکارا با خروج کامل از سوریه و احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه موافقت کرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha