۱۰ دی ۱۴۰۱، ۲۳:۱۵
کد خبرنگار: 1104
کد خبر: 84985229
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

فراتر از یک سالگرد؛ حاشیه های آیین بزرگ داشت فرماندهان پیروزی در قلب عراق+ تصاویر

بغداد-ایرنا- حاشیه های مراسم بزرگداشت «فرماندهان پیروزی» به مناسبت سومین سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس در سالن بزرگ مدیریت رسانه ای حشدالشعبی اشاره هایی قابل تامل به متن مراسم و فلسفه گردهمایی عظیم داشت و پیامی بزرگتر از آیین یک سالگرد یا مراسم عادی هر ساله.

خیلی ها آمده بودند از «بافل طالبانی» رئیس اتحادیه میهنی کردستان، سید «عمار حکیم» رئیس جریان سیاسی حکمت ملی عراق و «هادی العامری» رئیس فهرست پارلمانی الفتح گرفته، تا «ریان کلدانی» رئیس فراکسیون بابلیون مسیحی، «محمود المشهدانی» رئیس سابق پارلمان، برخی از وزرای کابینه دولت، بعضی دیپلمات های خارجی و علمای اهل سنت و سران عشایر.

حضور بافل طالبانی و یک پیام بزرگ

رئیس اتحادیه میهنی کردستان عراق یک بار دیگر با این حضور، پیام همراهی خود را با چارچوب هماهنگی در حالی از تالار مدیریت رسانه ای حشدالشعبی رساند که به گفته ناظران، اختلافات اتحادیه میهنی با حزب دموکرات کردستان به ریاست مسعود بارزانی به اوج رسیده است. طالبانی یک بار دیگر آمد تا بگوید کردها به یاران خود و کسانی که عراق از جمله مناطق کردنشین را بی دریغ از تهدید تروریسم رهانیدند، بی اعتنا نیستند و در کنار آنها می مانند.

فراتر از یک سالگرد؛ حاشیه های آیین بزرگ داشت فرماندهان پیروزی در قلب عراق+ تصاویر

سخنرانی رئیس فراکسیون مسیحیان عراق در پارلمان

ریان کلدانی رئیس فراکسیون مسیحی «بابلیون» در این مراسم سخنرانی کرد.

او گفت که «در سرزمین عراق، شریفترین و گرانبهاترین خون های بشر از صدر تاریخ تاکنون بر زمین ریخته شده است».

کلدانی با تقدیر از فرماندهان شهید و انتقاد از نقض حاکمیت عراق از سوی اشغالگران آمریکایی افزود: شهیدان حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس در شرایط سخت و زمانی که تمام دنیا ما را رها کرده بود در کنار ما بودند.

فراتر از یک سالگرد؛ حاشیه های آیین بزرگ داشت فرماندهان پیروزی در قلب عراق+ تصاویر

رئیس فراکسیون مسیحیان پارلمان عراق پیش تر هم گفته بود که «مسیحیان عراق یاری و لطف فرماندهان شهید سپهبد «حاج قاسم سلیمانی» فرمانده نیروی قدس و شهید «ابومهدی المهندس» معاون سازمان الحشد الشعبی عراق را هرگز از یاد نخواهند برد.»

این اظهارات بزرگترین رهبر سیاسی مسیحیان عراق زاییده موقعیت فعلی یا سخنانی از سر تعارف نیست.

باورش شاید برای بسیاری دشوار باشد اما به جرات می توان گفت که اقلیت هایی مانند مسیحیان و ایزدی ها و ترکمن ها در عراق بیش از سایر قومیت ها و مذاهب این کشور، قدر مقاومت و ارزش دستاوردهای آن را درک می کنند. شاید دلیلش این باشد که این قومیت ها در اوج تاخت و تاز وحشیانه داعشی ها و در وانفسای قتل مردان و اسارت زنان، از همه پی پناه تر بودند. وقتی مجاهدان حشدالشعبی به فرماندهی شهیدان حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس به کمکشان شتافتند قدر عافیت را بیشتر دانستند.

قول معروفی است که یکی از این زنان بی پناه عراقی بعد از آزادی از دست داعشی ها گفته بود: پیش از حمله داعشی ها از عزاداری شیعیان برای امام حسین (ع) تعجب می کردیم اما بعد از اینکه داعشی ها خیلی ها را به اسارت بردند تازه متوجه شدیم که شیعیان از کدام درد سخن می گویند و این چه جراحتی است که هنوز تازه مانده.

جمعیت زیادی که روز شنبه در منطقه «سهل» نینوا در سومین سالگرد شهادت فرماندهان مقاومت گرد هم آمدند یکی از نمونه های گویای این اقبال و قدردانی از فرماندهان شهید است؛ تصاویری که در آن قومیت‌ها و اتباع مذاهب گوناگون در عراق مانند شبک‌ها، ایزدی‌ها، ترکمن‌های عراق و مسیحی‌ها در کنار مسلمانان شیعه و سنی حضور یافتند.

فراتر از یک سالگرد؛ حاشیه های آیین بزرگ داشت فرماندهان پیروزی در قلب عراق+ تصاویر
نمایی از حضور اقلیت ها در کنار سایر شهروندان عراق در سهل نینوا

حالا خیلی از ایزدی ها در مراسم اربعین، موکب داری امام حسین را می کنند و خیلی از مسیحیان در مراسم شیعیان شرکت دارند. اگر کسی بخواهد درباره اقلیت های عراق و دلایل گرایش آنها به سیدالشهدا (ع) روایتی مستند بسازد احتمالا به ناشنیده هایی شنیدنی و دیدنی بر خواهد خورد که در یک فیلم نمی گنجد و خودش سلسله ای از روایت فتح از زبان اقلیت های عراق است.

حضور چشمگیر چهره های دینی اهل سنت عراق

یکی دیگر از جلوه های مراسم بزرگداشت شهیدان پیروز مقاومت، حضور قابل ملاحظه سران اهل سنت عراق در کنار برادران شیعی و اقلیت ها و سران و شیوخ عشایر در این مراسم بود.

خیلی ها به احترام فرماندهان پیروزی ایستادند

از همان دقایق اولیه آغاز مراسم دیگر روی صندلی های سالن بیش از هزار نفری، جای خالی برای نشستن نبود و دهها نفر در حاشیه سالن و ورودی ها ایستادند تا به فرماندهان پیروزی ادای دین کنند و ثابت کنند که برای آرمان های آنان به احترام و ارادت می ایستند.

فراتر از یک سالگرد؛ حاشیه های آیین بزرگ داشت فرماندهان پیروزی در قلب عراق+ تصاویر

سه چهره ای که هنرمند حشدالشعبی ترسیم کرد

هنرمند عضو حشدالشعبی روی سن در آرامش کامل تا پایان مراسم نشست و نقش زد؛ آنطور که گویا هیچ کس جز خودش و خلوتش آن اطراف نباشد، سه چهره را ترسیم کرد؛ انگار به هیچ چیز جز ترسیم اثری ماندگار و یادگاری مانا از این سه تن فکر نمی کرد؛ سه چهره در یک قاب؛ آیت الله سید علی سیستانی مرجع عالیقدر شیعه عراق در مرکز و دو رزمنده باورمند آسمانی یعنی حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس در دو سوی او.

این هنرمند عراقی توجه بسیاری را به خود جلب کرد اما چنین به نظر می رسید که خودش جای دیگری است. یکی از خبرنگاران می گفت: چطور می شود این همهمه جمع را شنید و سر نچرخاند؛ معمولا آرامش انسان ها نمی تواند توجهات را به خود معطوف کند اما این آرامش جور دیگری است مثل کسی که تصویرش جلوی چشمت باشد اما خودش در بُعد دیگری ورای دنیای مادی و دور از ولوله و هیاهو، زیر درخت زیتون در هوایی مدیترانه ای نشسته باشد و رنگ، بر بوم بپاشد.

اظهارات سید عمار حکیم دو جنبه مهم داشت

۱-آمریکا جنایت غیرقابل گذشت را مرتکب شد

۲-آمریکا به جای تقدیر از سرداران شهید، چهره آنها را هم ممنوع می کند

سید عمار حکیم رهبر جریان حکمت ملی عراق اعلام کرد که ما معتقدیم که جنایت وحشیانه ای که در حق فرماندهان پیروزی در فرودگاه بین المللی بغداد رخ داد، خطای امریکا در حق عراقی ها و میهمانان آنها پس از این همه فداکاری، قهرمانی و پیروزی بود که اشتباهی نابخشودنی است.

حکیم از خدمت سرداران شهید نه تنها به ایران و عراق و منطقه بلکه به تمام مردم جهان گفت؛ خدمتی که باعث شد شهروندان غربی هم پس از حبس شدن نفس هایشان از تروریسم تکفیری، نفسی از سر راحتی بکشند و این یعنی، همه جهان به فرماندهان پیروزی علیه تروریسم، مدیون است.

وی از دولت آمریکا خواست «در سیاست های سیاه نمایانه رسانه‌ای عمدی خود درباره فرماندهان پیروزی در موقعیت های بین‌المللی بازنگری کند و محدودیت و ممنوعیت تصاویر و قهرمانی‌های این فرماندهان را برای بزرگداشت یاد آنها و اقدام نیکی که برای میهنشان و جهان در جبهه‌های مبارزه با نیروهای ظلمانی تروریسم انجام دادند، بردارد.»

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha