به گزارش ایرنا، صدور کارتهای هوشمند ملی به صورت فراگیر از سال ۱۳۹۳ آغاز شد، کارت هوشمند ملی با هدف تسهیل فرآیند شناسایی، تصدیق هویت و حفظ امنیت اطلاعات فردی هر شهروند برای ورود به فضای مجازی، مبادله خدمات الکترونیکی و استفاده در مجامع اداری ارائه شده و دارای تراشه الکترونیکی است که اطلاعات هویتی شهروندان از جمله اطلاعات شناسنامهای، عکس، اثر انگشت، کد پستی و کلید انجام امضای دیجیتال را به صورت امن و محافظت شده در حافظه خود ذخیره دارد.
با توجه به مسائل فنی و امنیت خاص و خدماتی که در فضای الکترونیکی برای این کارت در نظر گرفته شده، همچنین با توجه به کاربردهای مختلف آن می توان، گفت کارت هوشمند ملی مهمترین سند برای احراز هویت است و دستگاه های مختلف با ارتباط با پایگاه اطلاعات جمعیتی سازمان ثبت احوال می توانند برای خدمات مورد نظر خود احراز هویت افراد را انجام دهند.
چه افرادی واجد شرایط دریافت کارت هوشمند ملی هستند؟
تمامی اتباع ایرانی بالای ۱۵ سال تمام که دارای شناسنامه معتبر عکس دار باشند واجد شرایط دریافت کارت هوشمند ملی هستند و همچنین شهروندانی که کارت ملی نمونه سابق خود را بین سال های ۱۳۸۰ تا ۱۳۸۹ دریافت کرده و یا آن را مفقود کرده اند نیز باید برای دریافت کارت هوشمند ملی اقدام کنند.
برای دریافت کارت هوشمند ملی نخستین گام پیش ثبت نام است و متقاضیان واجد شرایط می بایست از طریق سامانه ثبت احوال یا از طریق دفاتر پیشخوان دولت مراحل پیش ثبت نام ثبت نام را انجام دهند.
کارت های هوشمند ملی باقی مانده تا پایان سال تحویل داده می شود
هاشم کارگر درگفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه از ابتدای صدور کارت هوشمند ملی تا کنون ۵۸ میلیون ۳۰۰هزار نفر کارت هوشمند ملی صادر و تحویل داده شده است، افزود: تا این لحظه و با توجه به وقفه ۲ساله ای که در صدور کارت هوشمند ملی پیش آمد، از مجموع کارت های درصف صدور ۸میلیون آن صادر و تحویل متقاضیان شده است و ۲میلیون کارت باقی مانده نیز تا پایان سالجاری تحویل متقاضیان خواهد شد.
وی در خصوص تولید بدنه و تراشه گذاری کارت هوشمند ملی نیز تصریح کرد: در ابتدای صدور کارت، هم بدنه و هم تراشه به طور کامل از خارج از کشور وارد می شود و با توجه به جدی شدن تحریم ها و بحث صرفه و صلاح کشور مقرر شد که فرآیند تولید این کارت در داخل کشور انجام شود که با تلاش بخش های مختلف و در داخل کشور این امر میسر شد تمامی مراحل تولید، تراشه، چاپ و صدور در داخل کشور انجام می شود.
تمدید اعتبار کارت های هوشمند ملی تا پایان سال ۱۴۰۵
رئیس سازمان ثبت احوال کشور گفت: اعتبار آن دسته از کارتهای هوشمند ملی که تاریخ اعتبار آنها تا آخر سال ۱۴۰۳ و قبل از آن است تا پایان سال ۱۴۰۵ تمدید شد.
کارگر افزود: با توجه به اینکه صدور کارتهای هوشمند ملی به صورت فراگیر از سال ۱۳۹۳ آغاز و تاریخ اعتبار آن ۷ سال در نظر گرفته شده بود، اکنون تاریخ انقضا و پایان اعتبار برخی از آنها فرا رسیده است.
وی ادامه داد: بنا به بررسی های صورت گرفته و در نظر گرفتن همه موارد تصمیم به تمدید اعتبار این کارتها گرفته شد؛ بنابراین اعتبار کارتهای هوشمند ملی که تاریخ اعتبار آنها تا پایان ۱۴۰۳ و قبل از آن بوده است تا پایان سال ۱۴۰۵ تمدید میشود.
معاون وزیر کشور با بیان اینکه همه هموطنان میتوانند تا سال ۱۴۰۵ از این کارتها استفاده کنند، گفت: براساس بررسیها ضروری دیدیم تا به طور کلی نسبت به کارتهای هوشمند ملی از هر لحاظ مطالعات جدیدی انجام شود که این امر یکی از مهمترین دلایل تمدید این کارتها است.
نظر شما