ایجاد بانک داده ها در منطقه ویژه انرژی پارس جنوبی ضروری است

بوشهر – ایرنا - رئیس سازمان فناوری اطلاعات کشور گفت: ایجاد یک مرکز داده های مناسب در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس ضروری است تا در آینده بتوان به استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان از داده‌های جمع‌آوری شده ارزش افزوده تولید کرد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، محمد خوانساری عصر یکشنبه در آیین افتتاحیه چهارمین نمایشگاه فناوری اطلاعات ارتباطات، امنیت و حراست صنعت نفت ایران و دومین نمایشگاه سلامت، ایمنی و محیط زیست در عسلویه، بیان کرد: فناوری‌های مبتنی بر داده در آینده نقش کلیدی در صنعت خواهد داشت اما اکنون در کشور مورد غفلت قرار گرفته یا توجه جدی به آن نشده است.

وی افزود: حجم بالایی از داده‌ها هر روز در پالایشگاه ها و مراکز استحصال گاز در منطقه ویژه انرژی پارس تولید می‌شود اما سوال این است که تا چه اندازه این داده‌ها برای برنامه ریزی های خرد و کلان عملیات‌ها مورد استفاده قرار گرفته است.

رئیس سازمان فناوری اطلاعات ادامه داد: داده های مبتنی بر اینترنت اشیا، فناوری برافکن و کلان داده ها در آینده‌ای نه چندان دور نقش کلیدی پیدا می‌کند و بازارهای جدید مبتنی بر هوش مصنوعی و داده کاوی ایجاد می‌شود.

خوانساری گفت: اکنون در هر یک از ۲۰ فاز پارس جنوبی اتاق داده‌های جداگانه‌ای وجود دارد که داده های ارزشمند و حیاتی مرتبط با پدافند غیر عامل و امنیت فیزیکی تولید می‌کند و نیاز است برای استفاده موثر از این داده ها در آینده یک مرکز داده مناسب در این منطقه ایجاد شود.

وی افزود: ۱۵۰ میلیارد دلار اعتبار در منطقه ویژه انرژی پارس هزینه شده بنابراین ضروری است برای احصا داده‌هایی که این سرمایه گذاری تولید می‌کند، زیرساخت لازم فراهم شود که می‌تواند با سرمایه گذاری مشترک دولتی و خصوصی انجام گیرد.

ایجاد بانک داده در منطقه ویژه انرژی پارس جنوبی ضروری است

ضرورت قرارداد با دانش‌بنیان‌ها و استفاده از محصولات آنها

رئیس سازمان فناوری اطلاعات با اشاره به فرمایشات رهبر معظم انقلاب درباره حمایت از شرکت‌های دانش بنیان و اشتغال‌زایی، گفت: اینکه چند قرار داد و با چه حجمی با شرکت های دانش بنیان منعقد شده و تا چه اندازه از تولیدات داخل استفاده می‌شود، سنگ محک در سنجش میزان عمل به این شعار است.

خوانساری افزود: با توجه به رشد شتابنده علم و تکنولوژی، فناوری‌های برافکن خود را جایگزین فناوری‌های پیشین می‌کنند و با این تغییر، بازار جدیدی از نیازهای فناورانه ایجاد می‌شود.

وی عنوان کرد: دست کم هشت واحد فناور و دانش بنیان در استان بوشهر در حوزه فناوری اطلاعات و امنیت و حراست فعال و دارای پروانه خدمات امنیتی از سازمان فناوری اطلاعات است.

خوانساری افزود: این شرکت‌ها در زمینه‌های نصب و پشتیبانی، امنیت و مقاوم سازی سامانه ها، زیرساخت ها و سرویس‌های بهینه سازی و امنیت فیزیکی محیط پیرامونی فعالیت می‌کنند که می‌توانند مجری فرمان‌های فرماندهان منطقه ویژه انرژی پارس باشند.

رئیس سازمان فناوری اطلاعات گفت: رویدادهایی که در منطقه ویژه انرژی پارس جنوبی در حمایت از ساخت داخل و دانش بنیان‌ها انجام شده می تواند الگویی برای دیگر نقاط کشور در این حوزه باشد.

وی تاکید کرد: شرکت‌های فناور و دانش بنیان توانمندی از پارک علم و فناوری خلیج فارس و استان‌های همجوار و همسایه منطقه پارس مستقر هستند که باید برای آنها بازارسازی کرد و در این راستا شورای راهبردی پتروشیمی‌ها می‌تواند با ترتیب دادن نشست‌هایی میان کارفرمایان صنعتی و پیمانکاران دانش بنیان نقش آفرینی کند.

خوانساری افزود: پارک‌های علم و فناوری نیز تکلیف سنگینی هم برای رشد و گسترش شرکت‌های دانش بنیان و هم برای جهت دهی آنها در زمینه برطرف کردن نیازهای شرکت های پتروشیمی این منطفه به عهده دارند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha