۱۲ دی ۱۴۰۱، ۱۱:۴۹
کد خبرنگار: 2581
کد خبر: 84986303
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

واقعه ۱۲ دی ۱۳۵۷، سند شرافت و ایستادگی مردم گالیکش

گنبدکاووس - ایرنا - واقعه خونین ۱۲ دی سال ۱۳۵۷ گالیکش با تقدیم هفت شهید برای آبیاری نهال نهضت حضرت امام خمینی (ره) یکی از رویدادهای ماندگار تاریخ انقلاب اسلامی در گلستان و سند شرافت و ایستادگی اهالی این دیار در رویارویی با ماموران رژیم ستمشاهی پهلوی است.

به گزارش ایرنا، گالیکش و گنبدکاووس از جمله اولین شهرهای ملحق‌شده به نهضت حضرت امام (ره) بودند که با پیشگامی مرحوم حجت‌الاسلام «سیدباقر موسوی» امام‌جمعه پیشین گالیکش و مرحوم حجت‌الاسلام «محمدحسین سبحانی» امام جمعه سابق گنبدکاووس به مبارزه با حکومت ظالم پهلوی پرداختند.

غلامحسین سبحانی یکی از مبارزان انقلابی گالیکش و از شاهدان عینی واقعه ۱۲ دی در مورد ماجراهای رخ داده در آن روز تاریخی به ایرنا گفت: مردم گالیکش به همراه اهالی گنبدکاووس با فعالیت پرشور روحانیت مبارز از جمله حاج آقا موسوی و حاج آقا سبحانی از سال‌ ۱۳۵۲ به شکل جدی فعالیت‌های ضدحکومتی خود را آغاز کردند.

وی افزود: بعد از فوت آیت الله سید محمود شاهرودی مرجع بزرگ شیعیان، با توصیه امامان جمعه گالیکش و گنبدکاووس مردم این شهرستان‌ها مقلد امام خمینی(ره) شدند و خیلی از جوانان اعلامیه‌های مختلف از سخنرانی‌های امام راحل در افشاگری ظلم رژیم شاهنشاهی و اهداف انقلاب اسلامی در حمایت از مظلومان جهان و کوتاه کردن دست ایادی استکبار را در منطقه پخش می‌کردند.

این مبارز راه انقلاب با اشاره به تلاش رژیم طاغوت در سرکوب اعتراضات مردمی گفت: یک عده از مزدوران رژیم با حمایت ژاندارمری سابق ساکت‌کردن موج مردمی شکل گرفته علیه نظام فاسد شاهنشاهی هر روز در داخل شهر تظاهرت کرده و شعار «جاوید شاه» سر می‌دادند و با قلدری و رجز خوانی برای مردم رعب و وحشت ایجاد می‌کردند.

سبحانی ادامه داد: این عده اندک با حضور در خیابان‌ها، پرچم‌های «نصر من الله وفتح قریب» نصب شده در عزای شهدای تبریز بر سر در مغازه‌ها و خانه‌ها را پاره می‌کردند و با شکستن شیشه‌های ماشین‌ها و مغازه‌ها سعی داشتند مردم انقلابی را از حضور در خیابان‌ها بترسانند.

واقعه ۱۲ دی ۱۳۵۷، سند شرافت و ایستادگی مردم گالیکش

همراهی جوانان انقلابی گنبدکاووس با مردم گالیکش

وی افزود: ۱۲ دی شایعه فعالیت گسترده‌تر این افراد در سطح شهر بخش شد و جمعیت زیادی از مردم برای کسب تکلیف در برخورد با آنان در مقابل مسجد جامع گالیکش جمع شدند و جوانان انقلابی گنبدکاووس هم همزمان با آگاهی از این مساله با چندین خودرو سواری، مینی بوس و خاور بعد از ظهر به جمع حاضران در مقابل مسجد جامع پیوستند.

این مبارز انقلابی اضافه کرد: حاج ‌آقا موسوی با حضور در جمع مردم خواستار مقاومت آنان در مقابل این چماق به‌دستان شد و حاضران تظاهرات خود را از مقابل مسجد جامع به سمت پمپ بنزین آغاز کردند اما با تاریک شدن هوا حاج آقا موسوی به دلیل وجود پنبه‌زارها در اطراف جاده و نگرانی از تیراندازی مزدوران رژیم با تشکر از حاضران از آنان خواست به خانه‌های خود بازگردند.

سبحانی اظهارداشت: مردم متفرق شدند و من هم همراه چند نفر از دوستان خود در کنار خیابان بودیم که صدای رگبار را از پاسگاه شنیدیم و در حال حرکت به آن سمت بودیم که «عباس نقابی» از اهالی گنبدکاووس که در گالیکش مغازه داشت را با دست مجروح دیدیم که به سرعت به سمت داخل شهر در حرکت بود که گفت "به سمت خودروهای جوانان انقلابی گنبدکاووس در حال بازگشت تیراندازی کردند."

واقعه ۱۲ دی ۱۳۵۷، سند شرافت و ایستادگی مردم گالیکش
مزار شهدای واقعه ۱۲ دی گالیکش

وی افزود: مردم گالیکش با اطلاع از این موضوع به محل حادثه رفتند و با توجه به بستن جاده اصلی توسط ماموران، مجروحان را از طریق جاده فرعی به بیمارستان محمدی (شهدای ۱۲ دی) گنبدکاووس انتقال دادند و شاهد حضور تعداد زیادی از مردم همراه با مجروحان و پیکر شهدا در این بیمارستان بودیم.

این مبارزه انقلابی گفت: در آن ساعات از شب قیامتی مقابل و داخل بیمارستان محمدی برپا شد و هر کس هرچه در توان داشت برای کمک انجام می‌داد از هماهنگی برای آمبولانس و خودرو شخصی برای اعزام مجروحان گرفته تا اهدای خون، اما متاسفانه صبح ۱۳ دی اعلام کردند هفت نفر از مبارزان در این حادثه به شهادت رسیدند.

واقعه ۱۲ دی ۱۳۵۷، سند شرافت و ایستادگی مردم گالیکش

سبحانی افزود: مردم گالیکش و گنبدکاووس هیچگاه حادثه ۱۲ دی سال ۱۳۵۷ را فراموش نکردند و تا لحظه پیروزی انقلاب پرشورتر از گذشته در میدان حاضر بودند و هم اینک هم با گذشت بیش از ۴۰ سال از آن دوران همواره به فرزندان خود یاد می‌دهیم یاد و خاطره شهدای این حادثه را زنده نگهدارند.

شهیدان "علیرضا قزلسفلو، بشیر مهدی‌زاده، عباس فرقانی، نریمان نظری، سیاوش ناصری، محمود پیری و صفرعلی گلستانی" روز ۱۲ دی ۱۳۵۷ هنگامی که خبر حمله مزدوران رژیم شاهنشاهی به مردم گالیکش را شنیدند بلافاصله به کمک مردم این شهر شتافتند که این امر سبب عقب‌نشینی مزدوران شاه شد.

همه ساله برای بزرگداشت شهدای واقعه ۱۲ دی سال ۵۷ گنبدکاووس مراسم بزرگداشتی با حضور خانواده‌های این شهدا و نیز مردم و مسوولان ۲ شهرستان برگزار می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha