۱۷ دی ۱۴۰۱، ۷:۴۱
کد خبرنگار: 1459
کد خبر: 84986530
T T
۱۴ نفر

برچسب‌ها

نیک اندیشی مادرانه برای فرزندان گیلان

۱۷ دی ۱۴۰۱، ۷:۴۱
کد خبر: 84986530
نیک اندیشی مادرانه برای فرزندان گیلان

رشت - ایرنا - چون پروانه بر گرد فرزندان سرزمینش می چرخد همچون نامش که جلوه ای از ویژگی درونی و ذاتی اوست. به مانند هزاران هزار خیر و نیکوکار این سرزمین سراسر مهر و نیکی؛محبت و عشق به دیگران وجهه قوی و برجسته وجود و فلسفه وجودی اوست.

از همان کودکی دغدغه دیگران را داشته و هرگز نتوانسته بی توجه به دوست، همسایه و هموطن به درس، زندگی و خانه و خانواده خود سرگرم بماند.

پروانه لاجوردی یکی از هزاران خیر کشورمان در حوزه مدرسه سازی است، اگر چه گیلانی نیست و همدانی است، اما فرزندان گیل و دیلم و در کل فرزندان ایران را دوست دارد، او گام‌های بلندی در بخش‌های مختلف از جمله مدرسه سازی برداشته‌است، می‌گوید: از زمان کودکی وهنگامی که وارد مدرسه شد، دختر خیلی شلوغ و در عین حال درس خوانی بود و علاقه زیادی به انجام مشارکت و فعالیت در امور خیرخواهانه و انسان دوستانه داشته ‌است.

مهر و عاطفه مادرانه و خیرانه اش از همان کودکی پررنگ بود، با یادآوری خاطرات کودکی اش می گوید: گاهی تنها وسیله‌ای که برای کمک به دیگران به ذهنم می‌رسید علاءالدین منزل پدری بود که در روزهای سرد گرمابخش خانه بود و دلم می‌خواست آن را به خانواده‌ ای نیازمند هدیه کنم.

پروانه لاجوردی ادامه می دهد: در کودکی همواره به فکر کودکان خانواده‌هایی بودم که وضعیت مالی خوبی نداشته، چیزی برای گرم کردن خانه و یا غذایی برای خوردن نداشتند و من ترجیح می دادم حتی اگر خودم و یا خانواده ام بدان نیاز داشتیم را به آنها بدهم و در آن ایام، کارهایی هم برای کمک به دیگران انجام دادم.

اما اقداماتش را با راه اندازی موسسه خیریه ای با عنوان "خانه مادر و کودک " ساماندهی کرده و با کمک خیرینی دیگر که اینگونه به کمک می طلبد اقداماتش را در حوزه های مختلف برای کمک به محرومان و نیازمندان از جمله مدرسه سازی و خانه سازی برای آنان قوت بخشیده و توسعه می دهد.

وی در تشریح اقداماتش به راه‌اندازی موسسه خیریه خانه مادر و کودک در رستم‌آباد در جریان وقوع زلزله رودبار در خرداد سال ۶۹ اشاره کرد و افزود: این موسسه را به یاری گروه بانوان نیکوکار و با مدیریت سیدکمال احمدزاده راه اندازی کردیم که همان زمان سرپرستی ۵۵۰ فرزند از ۵۵ روستارا عهده دار شد.

لاجوردی خاطر نشان می کند: این موسسه ۲ سال بعد از تحت پوشش قراردادن به ثبت رسید که در مدت این۲ سال برای ارتقاء سطح تحصیلی این فرزندان نسبت به ساخت و اجرای طرح‌های فرهنگی، آموزشی و عمرانی خیریه همت کرد و اقداماتی را انجام داد.

وی بیان کرد: احداث مرکز مادر و کودک، ساخت سالن غذاخوری و آشپزخانه، ساخت ۲۰ دستگاه منزل مسکونی برای اسکان خانواده‌های فاقد مسکن، تعمیر مسکن و ساخت حمام در روستاهای تحت پوشش، احداث مدرسه هشت کلاسه با زیربنای هزار مترمربع با همکاری نوسازی مدارس، ساخت آموزشکده فنی و حرفه‌ای با سه هزار و ۵۰۰ مترمربع زیر بنا و رشته های فنی و مهندسی از جمله این اقدامات است.

این بانوی خیر می افزاید: ساخت خوابگاه ۶ هزار و ۶۰۰ مترمربعی با گنجایش ۴۰۰ دانشجو به صورت شبانه‌روزی، اجرای آشپزخانه مرکزی با سالن غذاخوری، ساخت کارگاه با زیربنای هزار مترمربع به صورت سوله که تجهیزات آموزشی در آن جا کامل است، فاز یک و ۲ زمین‌های قابل کشت زیتون و گردو با سیستم آبیاری قطره‌ای، ساخت پروژه مجتمع ورزشی با سالن سرپوشیده ۶ هزار مترمربع به اضافه زمین استاندارد فوت بال و دومیدانی" که تنها این پروژه پیشرفت فیزیکی ۸۰ درصد داشته و بقیه به بهره بردای رسیده است" هم برخی دیگر از این تلاش هاست.

این بانوی نیکوکار با بیان اینکه خودش تنها عضو از گروه بانوان نیکوکار موسسه مادر و کودک بوده که علاقه زیادی به ساخت پروژه‌های یاد شده داشته خاطر نشان می کند: در این پروژه ها مشارکت داشتم، علاوه بر رستم‌آباد رودبار، در شهرستان املش هم یک مدرسه را به پایان رساندم که البته به صورت مشارکتی بوده‌است.

لاجوردی که در بیست و چهارمین جشنواره خیرین مدرسه‌ساز گیلان به خاطر تلاش ها و خدمات انسان دوستانه و خیرخواهانه اش مورد تجلیل قرار گرفت، اظهار می کند: پروژه‌های اجرا شده در موسسه مادر و کودک، همه مشارکتی بوده‌است من هم هر آنچه در توان داشتم و به دلیل فرصتی که داشتم طی ۳۲ سال تلاش کردم تا می توانم امور مربوط به پیگیری ها، رفت و آمد و تهیه مصالح و سایر مقدمات کار را تا انجام آنها عهده دار شوم.

وی خاطر نشان می کند: من هم از تمام خیرین موسسه خیرین مادر و کودک، بانوان نیکوکار و مردم خیری که دست ما را گرفتند و هرکس حتی در حد یک آجر به ما کمک کردندقدردانی می کنم که این کمکهای اندک و نیت و کارخیرشان با خدمات بزرگ سایر خیرین برابری می‌کند.

نیک اندیشی مادرانه برای فرزندان گیلان

هستی مفهومی وسیع دارد

لاجوردی نیکوکاری است که چون همه انسان های نیک اندیش و نیک منش؛ همه جای ایران را سرای خود می‌داند، این بانوی خیر علاوه بر گیلان در سایر مناطق کشور شامل شهرستان بم و کرمانشاه نیز کارهای ماندگاری به صورت مشارکتی انجام داده‌است.

او در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اینگونه ادامه می دهد: هستی مفهومی وسیع و گسترده دارد، خداوند جهان را آفرید و به آفریده‌هایش هستی بخشید و انسان رشد کرد، نسل ها یکی پس از دیگری آمدند و خداوند از وجود خود نشانی در دل انسان گذاشت و آن جز نیکی و مهر نیست.

وی اظهار کرد: وقتی زلزله ۱۳۸۲ شهرستان بم به وقوع پیوست، انسان‌هایی بودند که ‌رفتند تا شروعی دوباره را رقم بزنند، این بار هم به اتفاق گروه بانوان نیکوکار عازم بم شدیم تا پروردگارمان را آنطور که بایسته و شایسته است پرستش کنیم و به کمک نیازمندان آنچه در توانمان بود، شتافتیم.

وی بیان کرد: ساخت منازل ۲۸ واحدی به متراژ ۸۰ متر، ساخت ۱۶ واحدی ۶۰ متری متناسب با اقلیم بم برای خانواده‌های فاقد مسکن با نمای کاه گل و مقاوم به زلزله و اسکلت پیچ و مهره‌ای با طراحی بسیار زیبای مهندسی پروژه و جانمایی منحصر به فرد، ساخت دفتر مادر و کودک به مساحت ۱۰ هزار مترمربع و مکان سرپوشیده ۶۵۰ متر از دل درختان نخل خرما برای گردهمایی کودکان و فرزندان تحت پوشش "که هر ماه برای گرفتن مایحتاج مراجعه می‌کنند" از کارهای انجام شده در بم است.

این خیر اضافه کرد : موسسه مادر و کودک بعد از زلزله بم، این پروژه‌ها را انجام داد و برای زلزله‌زدگان خانه‌هایی از جنس عشق و محبت ساخت تا دوباره زندگی را آغاز کنند و مرگ از دست دادن عزیزانشان را به فراموشی بسپارند.

او می گوید: وقتی می‌بینی که انسان‌هایی هستند که خانه امن و راحت خود را رها می‌کنند و برای خدمت و کمک به دیگران هر سختی را برخود هموار کرده و ساختن را آغاز می‌کنند، می‌فهمی که همه چیز به پایان نرسیده‌است وزیستن و زندگی به این محبت و عاطفه ها و ایثارها زیباست.

وی با بیان اینکه این موسسه در استان کرمانشاه هم اقداماتی داشته و او برای انجام کارها خیر از طرف موسسه بدانجا رفته و برخی از این امور را به انجام رسانده است، می افزاید: در این استان نیز چند منزل برای نیازمندان ساختیم.

لاجوردی با بیان اینکه راه خیرین، راه خدایی است، زیباست و معامله با خداست و کاری که برای خدا باشد هیچ وقت هم زمین نمی‌ماند، اظهار کرد: از همراهی و همدلی تمام خیرین که در این سال‌ها همراه با موسسه مادر و کودک قدم برداشتند و با کمک همدیگر بار سنگین و کمرشکن پروژه‌ها را به اتمام رساندیم، سپاسگزاری می‌کنم.

وی درباره رونمایی از کتاب زندگینامه پروانه لاجوردی در بیست و چهارمین جشنواره خیرین مدرسه‌ساز گیلان بیان کرد: نمی‌دانستم مسئولان استان این محبت را در حقم انجام خواهند داد، اعضای هیات مدیره موسسه مادر و کودک رستم آباد رودبار گاهی از من می‌خواستند که از خاطراتم بگویم و اینکار را می کردم اما اطلاع نداشتم که می خواهند تبدیل به کتاب کنند.

اما چون پروانه لاجوری چه بسیارند زنان و مردان نیک اندیش، نیک منش و نیک روشی که از مال و سرمایه، وقت و حتی خانواده خود می گذرند و داشته هایشان را در مسیر نوع دوستی و کمک و خدمت به خلق و آنان که نیازمند کمک و حمایت و یاری هستند صرف می کنند.

چنانکه به گفته رئیس مجمع خیرین مدرسه ساز استان از بدو تشکیل این مجمع حدود ۳۰۰ خیر مدرسه ساز در امر مدرسه سازی و اهداء زمین با این مجمع مشارکت داشته اند که از این تعداد، ۶۲ نفر بانوان خیر و بقیه را مردان نیکوکار و ۳۴ مورد هم نهادهای حقوقی هستند.

نیک اندیشی مادرانه برای فرزندان گیلان

خیرین مدرسه‌ساز؛ روشنایی بخش چراغ بیداری

به اعتقاد رئیس مجمع خیرین مدرسه‌ساز استان گیلان نیز نیکوکاران نیک‌اندیشان جامعه انسانی هستند که در انجام کار خیر از هیچ کوششی دریغ نمی کنندو در این میان خیرین مدرسه ساز با مشارکت در مدرسه‌سازی در واقع چراغ بیداری، علم و آگاهی را روشن می‌کنند و نامشان مانند سایر نیکوکاران جاودان است.

سیدابوالقاسم میرمسعودی می افزاید: خیرین مدرسه ساز با درک درست از جایگاه نظام آموزش و پرورش به عنوان هدف و ابزار توسعه به این باور رسیدند که آینده‌سازان استعدادها و سرمایه‌های سرشار و امیدآفرین کشورمان نیازمند مراقبت و برخورداری از فضا و تجهیزات مناسب هستند از این‌رو خیرین مدرسه‌ساز مروجان نیک اندیش و پیام رسانان ترویج مهد، رشد و توسعه یعنی مدرسه هستند.

او می گوید: خیرین مدرسه‌ساز برای عاقبت به خیری و آسایش و کسب علم و اخلاق آینده‌سازان با مال خود در راه خدا جهاد می‌کنند، به یقین در روز واپسین همین اعمال نیک آنان چراغ هدایتشان خواهد شد.

نیک اندیشی مادرانه برای فرزندان گیلان

خیرین یک هزار و ۵۹۸ کلاس درس در گیلان ساختند

این نیک اندیشی مدام در طول این سالها بسیار به ارتقا حوزه آموزشی و بهبود سرانه آموزشی و فراهم آوردن امکانات آموزشی مناسب تر برای دانش آموزان و فرزندان این مرز و بوم کمک کرده است تا آنجا به گفته مدیرکل توسعه، تجهیز و نوسازی مدارس گیلان، خیرین مدرسه ساز در این خطه تا به امروز یک هزار و ۵۹۸ کلاس درس در استان احداث کرده‌اند.

علی دقیق گفت: این تعداد کلاس درس در ۳۸۱ فضای آموزشی با زیربنای بیش از ۱۲ هزار مترمربع توسط خیرین استان ساخته شده‌است.

وی عنوان کرد: طی چهارسال گذشته ۶۰ درصد فضاهای آموزشی در استان با مشارکت خیرین احداث شده‌است، ضمن اینکه تمام پروژه های افتتاح شده هفته دولت امسال نیز با مشارکت خیرین ساخته شده‌اند، هم اینک نیز بیش از ۵۰ فضای آموزشی در گیلان با مشارکت خیرین در دست احداث است.

وی با بیان اینکه به جز اشخاص حقیقی سایر نهادها برای ساخت واحدهای آموزشی نیز همکاری دارند، خاطر نشان کرد: هم اکنون ساخت ۸۳ واحد آموزشی با ۵۰۴ کلاس درس با همکاری بنیاد برکت در دست اجرا است ضمن اینکه ۵۵ واحد آموزشی را پیش از این به اتمام رساندیم.

مدیرکل توسعه، تجهیز و نوسازی مدارس گیلان با قدردانی از مشارکت خیرین در مدرسه سازی اظهار کرد: طی ۲ سال گذشته در حوزه جذب و مشارکت خیرین در ساخت و توسعه فضاهای آموزشی به لحاظ مبلغ عنوان دوم کشوری را کسب کردیم.

وی بیان داشت: برکسی پوشیده نیست که دولت در چند سال گذشته به واسطه تحریم‌ها و تنگناهای مالی ناشی از آن در زمینه ساخت فضای آموزشی با مشکلاتی مواجه بود اما خیرین دوشادوش دولت بدون هیچ چشمداشتی خالصانه مشارکت کردند.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس گیلان با اشاره به ساخت ۳۸۱ فضای آموزشی از زمان تشکیل مجمع خیرین مدرسه ساز استان گفت: گیلان در ایجاد فضاهای آموزشی از استان های پیشتاز کشور است.

باشد تا این مهربانی ها روز بروز افزون تر شود و همگان در ایران زمین این خاک مهرآوران برای زندگی بهتر، جامعه ای بهتر و آینده ای بهتر و داشتنی سرزمین آبادتر هر آنچه در توان دارند از نیکی و مهر انجام دهند.

استان گیلان دارای افزون بر ۳۷۰ هزار دانش آموز است که در نزدیک به چهار هزار واحد آموزشی تحصیل می‌کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha