۱۳ دی ۱۴۰۱، ۱۰:۳۴
کد خبرنگار: 2104
کد خبر: 84987449
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

روز رستگاری حاج‌قاسم

۱۳ دی ۱۴۰۱، ۱۰:۳۴
کد خبر: 84987449
روز رستگاری حاج‌قاسم

سنندج- ایرنا- صبح روز جمعه ۱۳ دی ماه ۱۳۹۸، خبری حیرت انگیز دنیا را تکان داد و سرشک غم و اندوه از چشم هر ایرانی و آزاده‌ای در دنیا جاری شد.

به گزارش ایرنا، خبر این بود: سردار حاج قاسم سلیمانی در فرودگاه بغداد ترور شد و به شهادت رسید... همین جمله کافی بود تا در و دیوار شهرها رنگ ماتم بگیرد و دل همه ایران یک پارچه درد شود.

هیچکس باور نمی‌کرد سرداری که ریشه مقاومت در جهان اسلام را محکم کرد و داعش را از پای درآورد، از دنیا رفته باشد. تمام دنیا انگشت حسرت به دهان گرفته بود، حسرت از رفتن سردار دلیری که اول معلم اخلاق بود و بعد مرد روزهای سخت در میدان.

چقدر آن روزها دلها داغ داشت و چه بغض‌های سنگینی که می شکست و چه مادرانی که مادرانه برای فرزند ایران مرثیه گفتند و بر سر و سینه زدند و چه پدرانی که به استقبال مدافع اسلام رفتند و در مسیرش گل ریختند و تا بهشت بدرقه اش کردند.

و حالا سه سال از روز واقعه می گذرد و مردم کردستان رشادت‌های این سردار دلیر ایرانی را بازخوانی می‌کنند، همه شهرهای کردستان این روزها از سختی‌هایی می‌گویند که سردار دل‌ها به جان خرید تا تک تک ایرانیان در آسایش باشند.

آقای ناصری از پیشمرگان کُرد مسلمان است و از عکس حاج قاسم می‌گوید که حالا دیگر در کنار عکس‌های خانوادگی جای گرفته است.

۱۳ دی هر سال ساعت که به ۱:۲۰ می‌رسد، درس مقاومت در راه ولایت برای همه ما تکرار می‌شود تا سرمشق شهادت یادمان نرود.

روز رستگاری حاج‌قاسم

اربعین همراه با حاج قاسم

اربعین امسال اولین سالی بود که از مرز باشماق عازم کربلای حسینی شدم. از مرز ایران که گذشتیم، آن طرف مرز به سمت سلیمانیه حرکت کردیم و پس از استراحت کوتاهی در تکیه کسنزانی‌ها به دل جاده زدیم تا خود را به کربلا برسانیم. شب به کرکوک رسیدیم، نیروهای امنیتی اجازه حرکت شبانه را ندادند، می‌گفتند مسیر برای زوار در طول شب خطرناک است، نیروی حشدالشعبی همراهمان شد و با اصرار آن شب را در خانه اهالی یکی از شهرهای کرکوک مهمان شدیم.

شهر جدید در حاشیه کرکوک بود و حدود ۱۵ دقیقه از محل ایست و بازرسی که از آنجا راهی شدیم، فاصله داشت، در طول مسیر رسیدن تا به این شهر جدید، تمام طول بلوارها و دیوارها مزین به عکس سردار شهید سلیمانی و شهید ابومهدی‌المهندس بود.

انگار هر جا که پای امنیت لنگ می‌زد نام این ۲ اسطوره جاودان می‌درخشید. عراقی ها سردار ایرانی را خوب می شناختند، اهالی شهر از ترکمان‌ها بودند و من ترک زبان هم حرف‌های آنها را خوب می فهمیدم.

از رشادت های سردار زیاد حرف زدند از اینکه امنیت را از خون سردار ایرانی داشتند، زنها اما توصیف دیگری از رشادت سردار داشتند، زنان کرکوک از سردار سلیمانی به عنوان حافظ ناموس اهالی شمال عراق یاد می‌کردند...

آنجا بود که فهمیدم چقدر سردار کم شناخته و معرفی شده و چقدر این مرد میدان در میدان‌داری امت اسلام تلاش کرد، مردی که اگر جهان غرب تنها یک نمونه از آن داشت خوراک رسانه و سینماهایش تا سالهای سال فراهم بود.

صحبت از حاج قاسم و ابومهدی در طول مسیر پباده روی اربعین هم ادامه داشت.

محمد پسر کوچکی که نوشته صلوات روی کوله‌اش را به من داد، فرزند یک نیروی سپاه قدس بود.

پدرش برچسب زیبایی رو گوشی همراه خود داشت، تمثال رهبر معظم انقلاب و سردار سلیمانی.

موکب‌هایی هم به نیت خواندن قرآن برای شادی روح سردار سلیمانی و ابومهدی برپا شده بود.

روز رستگاری حاج‌قاسم

شهید وحدت

اولین مطلبی که هر کُرد ایرانی درباره سردار شهید حاج قاسم سلیمانی عنوان می‌کند، نجات همزبانان آنها از یک نسل کشی وحشیانه بود.

اولین مطلبی که هر کُرد ایرانی درباره سردار شهید حاج قاسم سلیمانی عنوان می‌کند، نجات همزبانان آنها از یک نسل کشی وحشیانه بود.

حسن دانایی فر، سفیر سابق ایران در عراق در این باره اظهار کرد: «داعش به اربیل حمله کرد، مسعود بارزانی رییس اقلیم کردستان عراق با آقای سلیمانی تماس گرفت، همان روز حاجی بغداد بود و سریع به اربیل رفت، آنها باور نمی‌کردند که ساعت ۱۰ شب هماهنگی صورت بگیرد و ساعت ۴ صبح هواپیمای مهمات در اربیل بنشیند.»

خرداد ماه سال ۱۳۹۳ نیروهای داعش با پیشروی به سمت مناطق شمال عراق به سرعت توانستند مناطق مهمی از شمال این کشور از جمله موصل را به تصرف خود در آورند و در سوی دیگر نیز نیروهای داعشی پیشروی خود از مرزهای غربی عراق در استان الانبار را آغاز و با تصرف بخش اعظمی از این استان، حرکت خود به سمت بغداد برای تصرف پایتخت کشور عراق را آغاز کردند.

پس از آنکه داعش اربیل را به محاصره خود در می‌آورد، تنها کسی که به درخواست کمک بارزانی جواب مثبت داد، ایران بود و حتی آمریکایی‌ها نیز درخواست کمک بارزانی را بی پاسخ گذاشتند.

رییس حزب دموکرات کردستان عراق بر نقش بی بدیل سردار حاج قاسم سلیمانی در جلوگیری از سقوط اقلیم کردستان عراق به دست داعش تاکید دارد.

مسعود بارزانی پس از شهادت سردار سلیمانی درباره آن روزهای سخت گفته بود: طی ۲۴ ساعت دیدیم که داعش در مرزهای ما در امتداد هزار کیلومتر استقرار پیدا کرده است، امکاناتی نداشتیم، چرا که دولت بغداد مانع از رسیدن سلاح به ما می‌شد و آمریکا نیز با این امر موافقت کرده بود و ایران پیشگام کمک به اقلیم شد.

مسعود بارزانی پس از شهادت سردار سلیمانی درباره آن روزهای سخت گفته بود: طی ۲۴ ساعت دیدیم که داعش در مرزهای ما در امتداد هزار کیلومتر استقرار پیدا کرده است، امکاناتی نداشتیم، چرا که دولت بغداد مانع از رسیدن سلاح به ما می‌شد و آمریکا نیز با این امر موافقت کرده بود و ایران پیشگام کمک به اقلیم شد.

این شد تا کردها دلاوری سردار دلها را هیچ وقت فراموش نکنند.

توزیع ۱۳۴ هزار قرص نان به نیت حاج قاسم

دستگیری از همه، خصلت حاج قاسم بود و در سالروز شهادتش، جوانان سنندجی این‌ مرام سردار دلها را پیشه کردند.

۳۴ هزار قرص نان صلواتی در ۴۰ نانوایی سطح شهر سنندج به ویژه نواحی منفصل شهری و روستاهای کم‌برخوردار این شهرستان توزیع شد.
نیت شادی روح شهید سلیمانی بود، اقدامی که به همت عده‌ای از جوانان خیر سنندجی و به صورت خودجوش و مردمی انجام شد.

روز رستگاری حاج‌قاسم

سرداری برای آزادگان جهان

روایت های رزم و مقاومت سردار شهید حاج قاسم سلیمانی درباره محور وحدت بودن این سردار سرافراز هنوز هم زبانزد همگان است.

مصداق واقعی این وحدت آفرینی را در نامه سردار شهید سلیمانی به یک خانواده سوری اهل سنت هم می‌توان دید که در این نامه نوشته شده است:
"خانواده عزیز و محترم! سلام علیکم

من برادر کوچک شما قاسم سلیمانی هستم. حتما مرا می‌شناسید.

ما به اهل سنت در همه جا خدمات زیادی انجام داده‌ایم. من شیعه هستم و شما سنی هستید. اما من هم به نوعی سنی هستم، زیرا به سنت رسول خدا صلی الله علیه و آله اعتقاد دارم و ان شاءالله در راه او حرکت می‌کنم... و شما هم به نوعی شیعه هستید، زیرا اهل بیت علیهم السلام را دوست دارید.. از قرآن کریم و صحیح بخاری و دیگر کتب موجود در خانه شما متوجه شدم که شما انسان های با ایمانی هستید.

اولاً از شما عذر می‌خواهم و امیدوارم عذر مرا بپذیرید که خانه شما را بدون اجازه استفاده کردیم.

ثانیا هر خسارتی که به منزل شما وارد شده باشد، ما آماده پرداخت آن هستیم.

از سوی خودم و شما با قرآن کریم استخاره کرده‌ام و در جواب آیات سوره مبارکه فرقان در صفحات ۳۶۱ و ۳۶۲ ظاهر شد. امیدوارم که آنها را بخوانید و به حال خود و ما بیندیشید.
من در خانه شما نماز خواندم و دو رکعت نماز هم به نیت شما خواندم و از خداوند متعال خواستارم که عاقبت به خیر شوید."

روز رستگاری حاج‌قاسم

مرد میدان، جان فدای یک امت

مردمی که در وداع با سردار دلها سنگ تمام گذاشتند، در سالروز شهادتش در و دیوار شهر را مزین به عکس سردار دلها کرده‌اند.

فضای مجازی هم پر شده از عکس‌ها و نوشته‌هایی درباره جان‌فدا، مرد میدانی که کودکان خردسال هم او را می‌شناسند و می‌دانند که اگر امروز در دامن پر مهر مادر هستند، بخاطر مردی بزرگی است که داعش را در آن‌ سوی مرزها زمین‌گیر کرد و نگذاشت کار به مقابله با این گروه تروریستی در داخل خاک وطن برسد.

دشمن که فکر می کرد فرمانده را در فرودگاه بغداد به آخر رسانده نمی‌دانست که مکتبی بزرگ به نام حاج قاسم پدید آورده که فرهنگ مقابله با ظلم و استکبار آن تاثیر بسیار عمیق تری دارد و رویش هایی از دل این مکتب بوجود آمده است تا خشکاندن ریشه استکبار پیش خواهد رفت.

شهید حاج قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و از برجسته ترین مقام های رسمی نظامی ایران بود که به همراه ابومهدی المهندس همرزم وفادارش ۱۳ دی ماه ۱۳۹۸ به دست آمریکایی ها در خاک عراق به شهادت رسید.

بیشتر بخوانید

مسابقات فرهنگی هنری "سردار دلها" در کردستان

آغاز اکران رایگان "ردی از یک مرد" در سینماهای استان کردستان

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha