سردار دل ها در قامت الگویی برای نوجوان ایرانی

بوشهر - ایرنا – قهرمان ملی اگر سنجیده در قامت الگویی رفتاری درآید می‌تواند کارکردی شگرف به وسعت و عمق جامعه‌سازی داشته باشد؛ بویژه اگر به جایگاهی رسیده باشد که بتواند به عنوان مرجعی هژمونیک در ذهن جوان و نوجوان آینده‌ساز بنشیند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، هنگامی که خط فکریِ قهرمان برتافته از ارزش‌های و آرمان‌های هویت‌ساز ملی باشد، سیاق او نوعی "مکتب" می‌شود که می‌تواند انسان‌سازی کند؛ همان انسان‌هایی که منابع حیاتی رشد و توسعه متوازن جامعه هستند.

گاه فردی در قامت قهرمان ملی عمری گذرا و کوتاه دارد و گاه ماندگار و جاودانه می‌شود، گاهی تنها توجه گروهی خاص را به خود معطوف می‌کند و گاهی میلیون‌ها زبان به تحسین او در می‌آیند و سرلوحه‌ای عمومی می‌شود، گاه رفتار و مقامش از او برای یک ملت قهرمان می‌شازد و گاه الگویی می‌شود که بر پایه انسانیت فرامرزی بنا است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر در گفت‌وگویی با ایرنا، می‌گوید: مولفه‌های مطرح شدن یک چهره به عنوان الگو و قهرمان ملی را از 2 وجه می‌توان دید؛ یکی ذائقه نوجوان و دیگری "اصالت مسائل مبنایی".

از نظر او نخستین عامل با ارزش‌های پذیرفته شده و مورد توجه قرار گرفته نوجوان در یک جامعه و مقطع زمانی مرتبط است، در این صورت فردی می‌تواند به الگویی برای این نسل بدل شود که در همان فضا به خوبی نقش آفرینی کند؛ از این روی افراد موفق در عرصه‌های هنری، علمی، ورزشی و مبارزات نظامی می‌توانند مورد توجه قرار گیرند اما عامل دوم مد نظر افروغ اصالت مسائل مبنایی است؛ عاملی فرا زمانی و فرامکانی که همواره در طول تاریخ مورد توجه قرار گرفته است.

از این نظر عبدالرحیم افروغ یادآور می‌شود: همواره در طول تاریخ انسان‌های آزادیخواه و عدالت طلب مورد توجه جوانان و نوجوانان قرار گرفته است؛ آنهایی که آرمان ها را سر دست گرفته و برای آن تلاش کرده‌اند. او معتقد است که روح نوجوان پاک است و پاکی را دوست دارد بنابراین کسی را تحسین می‌کند که بهتر در این میدان نقش‌آفرینی کند.

به گفته او هویت ملیت‌های مختلف و حوزه فکری و اندیشه تمدنی در جغرافیای سرزمین‌های مختلف مولفه‌های متفاوتی را برای مطرح شدن یک فرد به عنوان قهرمان ملی مطرح می‌سازد و علاوه بر این ممکن است این مولفه‌ها از برای زمانی به زمانی دیگر نیز متغیر باشد، اما اگر مبتنی بر اصول جدی و اصیل باشد، همواره مورد توجه وجدان بیدار جوان و نوجوانان و دیگر گروه‌های مردم قرار می‌گیرد.تنها در این صورت است که افراد حق طلب و ایستاده در برابر ظلم و ستم همیشه به عنوان قهرمان ملی مطرح می‌شوند؛ قهرمانانی که گذر زمان گرد فراموشی بر انها نمی نشاند و بزرگی‌شان در بُعد مکان نمی‌گنجد.

سردار دل ها در قامت الگویی برای نوجوان ایرانی

شاخصه‌های سردار ایرانی در قامت یک قهرمان

سردار دلها یکی از آنهایی که با قامتی ایستاده در برابر ستم، با فکری عدالتخواه جاودانه شد؛ قهرمانی که رویکرد و اندیشه فراتر از زمان و مکان، مکتبی ساخته که باید بیش از اینها به جوانان و نوجوان عرضه و ارائه شود؛ هنرمندانه، اصولی و فارغ از غلو و تحریف.

برخی از ویژگی‌های سردار شهید حاج قاسم سلیمانی نقطه اتفاق همه روایتگری‌ها است، همان خصلت‌های پسندیده‌ای که همگان به آن اذعان دارند و سنگ بنای "مکتب سلیمانی" شده است.

برای ارائه عصاره‌ای از خصلت‌هایی که توانسته و می‌تواند سردار شهید ایرانی را قهرمان، الگو و محبوب نسل جوان و نوجوان کند با مدیرکل تبلیغات اسلامی استان بوشهر به گفت‌وگو پرداختیم.

حجت‌الاسلام محمد قادری "شناختن جایگاه خود" را مهمترین ویژگی رویکرد و رفتار سردار شهید می‌داند؛ او می‌گوید حاج قاسم در تنظیم روابط خود هنرمندانه برخورد کرده و هویتی زیبا به خود گرفته است، سلوک او با پدر و مادرش چنان زیبا بوده که به اتفاق در همه روایت‌ها از او، به چشم اطرافیان آمده و نقل شده است، در ارتباط با همرزمان خود، فرمانده‌ای در کنار رزمندگان بوده و در برخورد با فتنه‌گران ضمن بیان اینکه "دلم سوخت"، آنها را دختران و پسران خود می‌خواند که در قبالشان مسئول است.

او اضافه می‌کند: سردار دلها هدف خود را خوب شناخته بود؛ هدف خدمت به مردم بود بنابراین با تواضع تمام وظایف خود را با هیچ منتی انجام می‌داد؛ همین خصلت بود که وقتی برای حفظ امنیت مرزها به سیستان و بلوچستان مامور شد در مواجهه با محرومیت روستاهای سیستانی دست به سازندگی زد و نیروهای خود را برای نجات خوزستان از تبعات سیل 98 بسیج کرد.

قادری این را هم اضافه می‌کند: اخلاص در رفتار سبب شده بود که سردار سلیمانی هیچگاه دنبال مطرح شدن نباشد و اگر امروز همه مردم او را می‌شناسند به سبب این است که دشمن به نقش بی‌همتای او اذعان کرد.

به اعتقاد او همه اینها از سردار ایرانی قهرمان واقعی و ابر مردی ساخته که در برابر قهرمانان پوشالی غرب ظرفیت بالایی برای الگو شدن برای نسل جوان و نوجون را دارد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر نیز از مهمترین وجهه رویکرد و شخصیت این سردار شهید که از او یک قهرمان ملی و بلکه بین المللی می‌سازد را به حرکت واداشتن جامعه مسلمان می داند که ناشی از جایگاه او در آگاهی و شناخت جامعه مسلمین و درک گوهر ناب این جوامع است.

به اعتقاد او همین رویکرد سبب شده است تا جوانان ملل مختلف مانند یمن، سوریه و دیگر کشورهای منطقه سازمان گیرند و در قالبی نقش خود را در هویت سازی ملی ایفا کنند و همین نقش افرینی است که یاد این سردار ایرانی را ماندگارتر می‌کند.

او اضافه می‌کند: باور حاج قاسم به توانمندی مردم سبب شده تا بتواند خیلی بهتر از یک ارتش کلاسیک نیروها را پای اهدافی بیاورند که حاضرند برای آن جان دهند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی بوشهر بهره‌گیری از زبان هنر را بسیار موثر می‌داند و می‌گوید: اگر مفاهیم هنرمندانه و در قالب آثار هنری، ادبیات و فیلم ارائه شود می‌تواند بر ماندگاری و وجاهت آن مفهوم بیفزاید.

سردار دل ها در قامت الگویی برای نوجوان ایرانی

الگوسازی از سردار؛ هنرمندانه، بی غلو، بی تحریف

مبنای اصیل شاخصه‌هایی که از سردار دلها یک قهرمان ایرانی و اسلامی ساخته می‌تواند الگو و مکتبی غنی برای جوان و نوجوان ایرانی باشد تا با زینت بستن خود به همین شاخصه‌ها برای فردای روشن ایران گام بردارد.

اما سوال دیگری که در این گفت‌وگوها تلاش کردیم به آن پاسخ داده شود، این است که چگونه می‌توان به بهترین وجه سردار سلیمانی را به عنوان الگویی به نوجوانان و جوانان امروز و فردای ایران ارائه و معرفی کرد؟

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان بوشهر بهترین راه ارائه این الگو به نسل امروز را روایتکری صحیح می‌داند که آلوده به تحریف و غلو نشود.

او می‌گوید: تبلیغات اسلامی بوشهر امروز این نوع روایتگری از حاج قاسم سلیمانی را در دستور کار قرار داده و 40 راوی را برای فعالیت در شهرستان‌های دهگانه استان تربیت کرده است، اما معتقد است که نباید به گفت‌و شنود اکتفا شود؛ برای همین است که پویش "نسل سلیمانی" در قالب اقدامات فرهنگی متعدد و با سبک و سیاق‌های مختلف به کمک ارائه این الگوی ارزشمند به همگان آمده است.

قادری می‌گوید: امسال فعالیت‌های ایام سالروز شهادت سردار دلها در شهرستان‌های دهگانه بوشهر با محوریت مردم انجام می‌شود و اعتبارات مصوب در این زمینه نیز در اختیار گروه‌های مردمی قرار می‌گیرد.

زندگی‌نامه سردار سلیمانی چنان از اقدامات افتخارآمیز و سلوک پسندیده غنی است که نیازمند بیان اغراق آمیز نیست بنابراین می‌طلبد تا نویسندگان، هنرمندان، سخنرانان و آموزگاران ضمن آشنایی و مطالعه در ابعاد زندگی این سردار نام آور ایرانی، با زبانی سازگار با ذائقه جوانی و نوجوانی برای ارائه این الگو به نوباوگان امروز و فردای کشور اقدام کنند.

در صورتی که جوان و نوجوان ایرانی در مکتب سردار رشید و شهید ایران و اسلام بیندیشد و عمل کند دیگر توجهی به الگوهای مقطعی، ساختگی و غیر واقعی نخواهد داشت که دنیای غرب پرداخته تا به خورد فرهنگ دیگر ملل دنیا دهد؛ تحقق این مهم نیازمند بررسی کارشناسانه جامعه شناسی و روانشناسی و بهره‌گیری از توانمند نویسندگان خوشقلم، متفکران خوش فکر و دست‌های توانای هنرمندان ایران اسلامی است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha