۸۶ هزار پرنده در تالاب‌های چهارمحال و بختیاری زمستان گذارانی می‌کنند

شهرکرد -ایرنا- مدیرکل حفاظت محیط‌زیست چهارمحال وبختیاری با اشاره به آغاز فصل مهاجرت پرندگان مهاجرآبزی و کنارآبزی به تالاب‌ها و زیستگاه‌های طبیعی استان از اواخر مهرماه گفت: براساس سرشماری پرندگان آبزی و کنارآبزی، هم‌اکنون ۸۶ هزار پرنده در تالاب‌های استان زمستان‌گذرانی می‌کنند.

سعید یوسف پور روز جمعه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه سرشماری پرندگان آبزی و کنارآبزی بر اساس مشاهده چشمی و مستقیم انجام می‌شود، افزود: این تعداد پرنده به صورت مستقیم مشاهده شده و پیش‌بینی می‌شود آمار پرندگان بیش از این تعداد باشد که به لحاظ اینکه در قسمتی از تالاب گندمان امکان پایش و پیمایش وجود نداشت سرشماری دقیق از آن مناطق انجام نشده است.

به گفته وی،از ابتدای مهاجرت پرندگان مهاجر برای زمستان‌گذرانی به تالاب‌ها و زیستگاه‌های آبی استان بیش از ۲۲۰ هزار پرونده وارد استان شدند که این تعداد نسبت به مدت مشابه به دلیل مناسب بودن وضعیت تالاب‌های چغاخور و گندمان و وجود امنیت بالا در این مناطق افزایش چشمگیر داشته است.

وی اظهار داشت: زمستان‌گذرانی این پرندگان در این تالاب‌ها به دلیل مناسب بودن وضعیت تالاب‌ها ادامه دارد.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست چهارمحال و بختیاری گفت: غاز پیشانی سفید از شاخص‌ترین پرندگانی است که در این مدت برای زمستان‌گذرانی وارد تالاب‌های استان شده و به دلیل اینکه این گونه در خطر انقراض قراردارد یک برنامه عمل برای حفاظت این پرنده در محیط‌زیست استان در دست اجراست که به صورت ویژه پیگیر حفاظت از این گونه هستیم.

به گفته وی، در این سرشماری ۶۰ گونه پرنده شناسایی شده که پرندگان شاخص مانند اردک تاجدار، اردک بلوطی، طرلان، اردک مرمری، گلایول بال سیاه، آنقوت و سایر پرندگان از جمله گونه‌های چنگر معمولی، عقاب دریایی دم سفید، عقاب خالدار تالابی، سنقر تالابی، گیلار، انواع اردک‌ها (سرسبز، حنایی، ارده‌ای)، حواصیل‌ها، غازها، سلیم طوقی، چوب‌پا و انواع کاکایی مشاهده شده است.

نیاز به تغذیه دستی حیات وحش در مناطق حفاظت شده استان وجود ندارد

۸۶ هزار پرنده در تالاب‌های چهارمحال و بختیاری زمستان گذارانی می‌کنند

مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری با اشاره به بارش برف و افزایش سرما در استان گفت: در مناطق حفاظت شده استان به دلیل غنا طبیعی مناطق حفاظت شده، نیازی به تغذیه دستی حیات وحش برای تامین غذا وجود ندارد و امکان تامین غذا توسط خود حیات وحش در این مناطق وجود دارد.

وی اظهار داشت: هم‌اکنون وضعیت بارش برف در این مناطق به میزانی نیست که دسترسی حیات وحش به غذا ناممکن باشد و حیات وحش به صورت غریزی می‌تواند با کنار زدن برف و حضور در مناطق برآفتاب غذای مورد نیاز خود را تامین کنند.

یوسف‌پور به مردم توصیه کرد، که اجازه ندهند که فضای احساسی با واقعیت حوزه حیات وحش تداخل پیدا کند و از تغذیه دستی حیات وحش علف‌خوار و گوشت‌خوار در تمام فصول سال به خصوص فصل زمستان خودداری کنند.

یوسف‌پور بر مدیریت پسماند در این فصل سال تاکید کرد و گفت: با مدیریت پسماند از رها شدن حیات وحش در مراکز دفن پسماند نیز جلوگیری خواهد شد.

به گفته وی، غذادهی دستی به حیات وحش باعث حضور حیات وحش در زیستگاه و سکونتگاه انسانی می‌شود که این مساله خطراتی برای حیات وحش و انسان دارد و باعث انتقال بیماری و یا ایجاد تعارض بین انسان و حیات وحش و دام اهلی با حیات وحش می‌شود.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان به جدی بودن موضوع بیماری‌هاری در سطح کشور اشاره کرد و گفت: بیماری هاری جز معدود بیماری‌هاست که در صورت ابتلا مرگ حتمی به دنبال دارد و فرد درگیر در صورتی که درمان به موقع نداشته باشد فوت خواهد کرد.

وی اظهار داشت: تغذیه دستی حیوانات باعث می‌شود ترس حیوان کاسته و زمینه حضور حیات وحش در مناطق و زیستگاه انسانی افزایش پیدا کند که این مساله باعث افزایش شکار و صید حیات وحش می‌شود.

یوسف‌پور از مردم استان خواست در صورت مشاهده هرگونه تخلف از جمله شکار و صید غیر مجاز در تمام فصول سال به خصوص فصل زمستان که شرایط حضور حیات وحش در مناطق مختلف به خصوص در حاشیه سکونتگاه‌ها بیتشر است در اسرع وقت گزارش را به نیروی انتظامی و محیط زیست اطلاع دهند.

یوسف‌پور افزود:هم‌اکنون در همه شهرستان‌های استان به جز فلارد اداره محیط زیست فعال است و مردم می‌توانند تخلفات مختلف در حوزه محیط‌زیست را با شماره ۱۵۴۰ در میان بگذارند.

وی به کم بودن اعتبارات و تجهیزات محیط زیست برای حفاظت و حراست از مناطق حفاظت شده اشاره کرد و گفت:هم‌اکنون ۱۰۷ نیروی اجرای حفاظت و حراست از مناطق حفاظت شده و تالاب‌های استان را برعهده دارند که برای حفاظت بیشتر از این مناطق به همراهی مردم نیاز است.

به گفته وی،هم‌اکنون ۱۹۰ هزار هکتار از عرصه استان زیرپوشش سازمان محیط‌زیست قرار دارد که این میزان ۱۱.۸ درصد مساحت استان است و پیش‌بینی می‌شود این میزان در سال آینده به ۱۵.۸ درصد افزایش پیدا کند.

به گزارش ایرنا، در چهارمحال و بختیاری هشت منطقه حفاظت شده شامل یک اثر طبیعی ملی، یک پارک ملی، یک پناهگاه حیات‌وحش و پنج منطقه حفاظت‌شده به مساحت ۱۵۵هزار و ۸۴۴ هکتار و ۲ منطقه شکر ممنوع به مساحت ۵۱ هزار و ۷۲۴ هکتار برای زیستگاه حیات وحش وجود که در مجموع حدود ۱۱/۶۳ درصد مساحت این استان را در بر می‌گیرند و مامنی و منطقه بکری برای زندگی حیات وحش است که این مناطق شامل منطقه حفاظت شده شیدا، هلن، قیصری، سبزکوه و پارک ملی و منطقه حفاظت شده تنگ صیاد، منطقه شکار ممنوع خدای آفرید، اثر طبیعی ملی لاله واژگون است.

تاکنون در استان ۲۹۹ گونه پرنده، ۴۶ گونه پستاندار شناسایی شده است که ۱۶ گونه دارای ارزش حفاظتی وب لیست سرخ اتحادیه بین‌المللی حفاظت از طبیعت قرار دارد و ۴۹ گونه خزنده چهارگونه دوزیست شناسایی و ۳۲ گونه ماهی شناسایی شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha