انگلیس: بازدید وزیر امنیت اسرائیل از مسجدالاقصی تنش‌ها را افزایش می‌دهد

لندن- ایرنا- نماینده انگلیس در نشست فوق‌العاده شورای امنیت سازمان ملل در نیویورک در مورد هتک حرمت مسجدالاقصی از سوی رژیم صهیونیستی گفت، بازدید وزیر امنیت داخلی اسرائیل (از مسجدالاقصی) ظرفیت افزایش تنش‌ها را دارد.

به گزارش ایرنا، «باربارا وودوارد» سفیر و نماینده دائم انگلیس در سازمان ملل متحد در نیویورک روز پنجشنبه (به وقت محلی) با ایراد سخنانی که یک نسخه آن در تارنمای دولت این کشور منتشر شد گفت: انگلیس درک می‌کند که مکان‌های مقدس از جمله حرم شریف قدس برای بسیاری در سراسر جهان، به‌ویژه سه دین ابراهیمی مسیحیت، اسلام و یهودیت از اهمیت خاصی برخوردار است. از این منظر، بازدید وزیر امنیت داخلی کابینه اسرائیل (از مسجدالاقصی) ظرفیت افزایش تنش‌ها را دارد.

وی با بیان اینکه انگلیس از وضعیت موجود که به لحاظ تارخی بر اماکن مقدس در شهر قدس حاکم است و حافظ کسانی است که در آنجا عبادت می‌کنند، حمایت می‌کند افزود: انگلیس نقش مهم اردن را به عنوان حافظ اماکن مقدس درک می‌کند و برای آن ارزش قائل است و بر اهمیت همکاری با مقامات اردن در این زمینه تاکید دارد.

وودوارد اضافه کرد: انگلیس متعهد به همکاری با همه طرف‌ها برای حفظ وضعیت موجود در قدس است. همه طرف‌ها باید از اقداماتی که به تنش‌ها دامن می‌زند، صلح را تضعیف می‌کند یا به‌طور یک‌جانبه به دنبال تغییر وضعیت موجود است، اجتناب کنند.

سفیر انگلیس افزود: موضع ما در مورد وضعیت قدس هم روشن و دیرپا این است که باید در چارچوب راه حل مذاکره بین اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها تعیین و اطمینان حاصل شود که قدس پایتخت مشترک دولت‌های اسرائیل و فلسطین با دسترسی و حقوق مذهبی است.

وودوارد گفت: انگلیس حمایت خود را از راه حل دو کشور، بر اساس مرزهای ۱۹۶۷ و قدس به عنوان پایتخت مشترک، به عنوان تنها راه برای تضمین صلح پایدار بین دو طرف اعلام می‌کند. ما نگران سطح خشونت در فلسطین اشغالی و اسرائیل هستیم. من همه طرف‌ها را تشویق می‌کنم از اقداماتی که چشم انداز صلح را تضعیف می‌کند، اجتناب کنند.

نشست فوق‌العاده شورای امنیت سازمان ملل عصر پنجشنبه به وقت محلی ۵ ژانویه ۲۰۲۳ (۱۵ دی ماه ۱۴۰۱) در مقر این نهاد بین‌المللی تشکیل شد و همه شرکت کنندگان اقدام کابینه جدید رژیم صهیونیستی در هتک حرمت مسجدالاقصی را تحریک آمیز و نگران کننده خواندند.

این درحالیست که با وجود هشدارهای شدیداللحن مقاومت فلسطین در غزه درباره هرگونه تعرض «ایتمار بن گویر» (بن غُفیر) وزیر امنیت داخلی کابینه افراطی «بنیامین نتانیاهو»، سه‌شنبه، ۳ ژانویه به همراه شماری از شهرک‌نشینان صهیونیست تحت تدابیر شدید امنیتی به صحن‌های مسجد الاقصی یورش بردند.

این اقدام جنایتکارانه، واکنش‌های بین‌المللی گسترده‌ای را به همراه داشت و علاوه بر چهره‌ها و گروه‌های مقاومت فلسطین کشورهای عربی ازجمله قطر، اردن، امارات، عربستان، سازمان همکاری اسلامی و وزارت خارجه ترکیه آن را محکوم کردند.

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امورخارجه کشورمان نیز هتک حرمت مسجدالاقصی را به شدت محکوم کرد و نسبت به ماجراجویی‌ها و اقدامات تحریک آمیز کابینه جدید رژیم صهیونیستی هشدار داد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha