انحلال دولت موقت به رهبری گوایدو/ فعالیت سفارت مخالفان دولت مادورو در آمریکا متوقف شد

تهران - ایرنا- نمایندگان اپوزیسیون ونزوئلا اعلام کردندکه فعالیت سفارت تحت کنترل آنان در واشنگتن متوقف شده است. مخالفان دولت مادورو در می ۲۰۱۹ ( اردیبهشت ۱۳۹۸) کنترل سفارت کاراکاس در ایالات متحده را به دست گرفته بودند.

به گزارش ایرنا از تاس ، مخالفان دولت در این بیانیه اعلام کردند : ما به جامعه ونزوئلا در ایالات متحده و عموم مردم اطلاع می دهیم که سفارت اپوزیسیون دولت کاراکاس در ایالات متحده و همه کارکنان آن رسما فعالیت خود را متوقف خواهند کرد.

این اطلاعیه تصریح می کند که این تصمیم با توجه به این واقعیت اتخاذ شده است که نمایندگان مجلس مخالفان ونزوئلا روز پنجشنبه به وقت محلی به انتصاب معاون جدید به سمت رئیس مجلس رای دادند.

۷۲ نماینده سابق و مخالف دولت ونزوئلا که در سال ۲۰۱۹ از خوان گوایدو حمایت کرده بودند، انحلال «دولت موقت» به ریاست وی را تصویب کردند.

گوایدو و دولت موقت تحت رهبری او به رغم حمایت آمریکا و اتحادیه اروپا هرگز در داخل کشور قدرت واقعی نداشت و با گذشت زمان، حمایت برخی گروه ها و اقشار مردم نیز بشدت کاهش یافت.

در بیانیه مخالفان دولت قانونی ونزوئلا آمده است : خوان گوایدو، رهبر اپوزیسیون، دیگر به عنوان رئیس «پارلمان» که از سال ۲۰۱۹ تاکنون در آن خدمت کرده، نخواهد بود.

در این بیانیه افزوده شد ،ما عمیقا متأسفیم که این تصمیم ممکن است بر شهروندان ونزوئلا در ایالات متحده تأثیر بگذارد.

دولت ونزوئلا در ژانویه ۲۰۱۹ و به دنبال حمایت آمریکا از خوان گوایدو پس از پیروزی مجدد مادورو در انتخابات ریاست جمهوری، روابط با واشنگتن را قطع کرد.

انحلال دولت موقت به رهبری گوایدو/ فعالیت سفارت مخالفان دولت مادورو در آمریکا متوقف شد

این درحالیست که نیکلاس مادورو روز یکشنبه ۱۱ دی در گفت‌وگویی که از شبکه تلویزیونی تله‌ سور ونزوئلا پخش شد، گفت: کاراکاس کاملاً آماده است تا با این دولت آمریکا و با کسانی که ممکن است در آینده بیایند، به سمت روند عادی‌سازی روابط دیپلماتیک، کنسولی و سیاسی حرکت کند.»

وی در عین حال تاکید کرد که واشنگتن با وجود توافق انجام شده با مخالفان، هنوز ۳ میلیون و ۱۵۰ هزار دلار از منابع این کشور در خارج از ونزوئلا را آزاد نکرده است.

در پی جنگ اوکراین و بروز بحران انرژی موجب تغیر مواضع آمریکا در قبال دولت قانونی ونزوئلا و مخالفان این کشور شد و کاخ سفید در سال ۲۰۲۲ نمایندگانی را برای مذاکره به کاراکاس فرستاد و پس از پیشرفت در مذاکرات بین دولت مادورو و مخالفانش، تحریم‌ها علیه ونزوئلا را کاهش داد و بویژه به شرکت بزرگ نفتی شورون آمریکا اجازه داد برای ۶ ماه در این کشور آمریکای لاتین فعالیت کند.

دولت ونزوئلا و مخالفان نیمه اول آذر گذشته دومین توافقنامه را امضا کردند که هدف اصلی آن، بازیابی منابع مسدود شده این کشور تحت تحریم در سیستم مالی بین‌المللی است. توافق امضا شده به دنبال ازسرگیری گفت‌وگوهایی است که از اکتبر ۲۰۲۱ با تصمیم دولت ونزوئلا به حالت تعلیق درآمده بود و طبق آن، مخالفان و دولت باید در زمینه کمک و هزینه‌های بشردوستانه مانند پرداخت هزینه‌های پروژه‌های پزشکی و یا تعمیر شبکه‌های برق همکاری کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha