۹ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۱:۳۳
کد خبر: 85095689
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

عقب نشینی آمریکا مقابل ونزوئلا با رفع برخی تحریم های نفتی

تهران- ایرنا - گزارش ها حاکی از این است که پس از سفر یک هیات بلندپایه از آمریکا به کلمبیا، احتمال دارد واشنگتن در راستای رفع تحریم‌ها علیه ونزوئلا در حوزه نفت امتیازهایی به این کشور بدهد.

به گزارش ایرنا، به دنبال سفر یک هیات بلند پایه آمریکایی به کلمبیا برای گفتگو درمورد مساله رفع تحریم با دولت‌های دیگر، یک منبع آگاه به اسپوتنیک گفت که آمریکا ممکن است مایل به امتیاز دادن به ونزوئلا در راستای رفع تحریم‌های این کشور در حوزه نفت باشد.

سه‌شنبه گذشته یک هیات آمریکایی به رهبری «جان فاینر» معاون مشاور امنیت ملی آمریکا برای شرکت در یک کنفراس بین‌المللی با موضوع ونزوئلا، به کلمبیا سفر کرد. مقام آمریکایی در این کنفرانس در این مورد گفتگو کرد که پیش از در نظر گرفتن رفع تحریم از سوی آمریکا، اقدامات واقعی باید از سوی کاراکاس انجام شود.

این کنفرانس بمنظور از سرگیری مذاکرات بین دولت نیکلاس مادورو رئیس جمهوری ونزوئلا و مخالفان در این کشور برگزار شد.

اسپوتنیک به نقل از منبع آگاه خود نوشت: هیات بلند پایه آمریکایی در بوگوتا نشان داده که آمریکا آماده امتیاز دادن است اما اگر مادورو کوتاه نیاید نمی‌توان شاهد از بین رفتن این بن بست بود.

براساس این گزارش، رهبر جدید مخالفان ونزوئلا هنوز یک موضع هماهنگ درباره تحریم‌ها ندارد و به نظر به صورت رسمی با دولت بایدن در این مساله لابی نکرده است اما درحالیکه «کارلوس وکیو» نماینده مخالفان ونزوئلا و سایرین دیگر نقش رسمی ایفا نمی‌کنند، درها به روی یک رویکرد جدید باز می‌شود.

در ماه دسامبر، مجمع ملی مخالفان دولت ونزوئلا به اخراج خوان گوایدو و انحلال دولت خودخوانده وی رای دادند. در نهایت «دینورا فیگرا» جانشین گوایدو شد.

طبق گزارش رسانه‌ها، یک مقام ارشد دولت آمریکا گفته است که جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا و گوستاوو پترو همتای کلمبیایی وی در مورد رفع تحریم‌ها علیه ونزوئلا در جریان یک جلسه در کاخ سفید در هفته گذشته، گفتگو کرده اند.

واشنگتن پس از آزادی ۷ شهروند آمریکایی از زندان‌های ونزوئلا، بخشی از تحریم‌های کاراکاس را لغو کرد و دولت مادورو و مخالفان داخلی مذاکرات را در مکزیکو سیتی از سر گرفتند.

معافیت تحریم‌های واشنگتن به شرکت شورون آمریکا اجازه می‌دهد تا تولید نفت در این کشور برای ۶ ماه از سر گرفته شود. هرچند این مجوز به شورون اجازه گسترش عملیات‌ یا سرمایه گذاری جدید در بخش نفتی ونزوئلا را نمی‌دهد.

ایالات متحده اخیرا معافیت از تحریم‌ها برای این شرکت را به مدت ۳ ماه دیگر تمدید کرده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha