آماده باش نیروهای هلال احمر قشم برای مواجهه با سیل و آبگرفتگی

قشم - ایرنا - رییس جمعیت هلال احمر شهرستان قشم گفت: نیروهای امدادی این جمعیت برای مواجهه با سیل و آبگرفتگی احتمالی در این شهرستان مرزی در حالت آماده باش هستند.

احمدنور سرودی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، اظهار داشت: با توجه به رگبار شدید باران، رعد و برق، تندباد لحظه ای و هشدار سطح نارنجی اداره کل هواشناسی استان هرمزگان مبنی بر تقویت توده بارشی در مناطق دریایی و مواج شدن دریا در آب های محدوده جزیره قشم، نیروهای امدادی این جمعیت در حالت آماده باش امدادی قرار دارند.

وی ادامه داد: مهمترین اقدامات این جمعیت در مواجهه با وقوع سیل و آبگرفتگی احتمالی ناشی از ورود این توده بارشی فراخوان امدادگران و نجاتگران عملیاتی، آماده سازی و بروزرسانی تجهیزات انفرادی نجات در سیلاب، دستگاه های موتور پمپ و لجن کش، پمپ های تخلیه آب و سازماندهی ۲ تیم امدادی جستجو و نجات در سیلاب برای امدادرسانی به حادثه دیدگان است.

رییس جمعیت هلال احمر قشم توضیح داد: با توجه به پیش بینی و احتمال تداوم بارش ها، احتمال گسترش آبگرفتگی در سطح شهر قشم و برخی از محلات آن وجود دارد.

سرودی اضافه کرد: قشموندان می‌ توانند در صورت بروز حوادث در رابطه با آبگرفتگی و جاری شدن سیل، با شماره ۱۱۲ تماس بگیرند.

طبق اعلام اداره هواشناسی قشم در روز جاری شرایط دریا با توجه به بارش باران و افزایش لحظه ای سرعت باد برای رفت و آمدهای دریایی به ویژه با شناورهای سبک ناپایدار خواهد بود، فردا یکشنبه هجدهم تا بامداد دوشنبه نوزدهم دیماه جاری با افزایش سرعت بادهای شمال غربی خلیج فارس، تنگه هرمز و بخش هایی از دریای عمان متلاطم پیش بینی می شود.

در مدت یادشده بیشینه سرعت باد به بیش از ۴۰ کیلومتر بر ساعت و ارتفاع امواج دریا به بیش از یک متر خواهد رسید. از این رو توصیه می شود در این مدت شناورهای سبک، صیادی و تفریحی از رفت و آمدهای دریایی خودداری کنند و تمهیدات لازم برای رفت و آمد ایمن سایر شناورها صورت پذیرد.

در روز جاری تداوم فعالیت سامانه بارشی در استان هرمزگان پیش بینی می شود و صبح فردا یکشنبه (هجدهم دیماه)، این سامانه از سمت شرق استان خارج خواهد شد.

در این مدت برای استان هرمزگان ابرناکی، رگبار باران گاه رعد و برق و افزایش لحظه ای سرعت باد پیش بینی می شود و سبب آبگرفتگی معابر، سیلابی شدن مسیلها و طغیان رودخانه های فصلی خواهد شد.

تا ساعت های ظهر امروز بارش در غالب نقاط استان تداوم خواهد داشت. ساعت های بعد از ظهر بتدریج در نیمه غربی استان بارش ها به اتمام خواهد رسید و فعالیت سامانه بارشی در نیمه شرقی استان تا صبح فردا یکشنبه (هجدهم دیماه) پیش بینی می شود. توصیه می شود از رفت و آمد و اسکان در حاشیه رودخانه های فصلی، صعود به ارتفاعات و فعالیت های کوهنوردی و سفرهای غیر ضروری اجتناب شود.

جزیره قشم با وسعت یک هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع از تنگه هرمز به موازات ساحل جنوبی ایران به طول ۱۳۵ کیلومتر و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر از توابع هرمزگان است و ۳۰۰ کیلومتر خط ساحلی دارد.

شهرستان قشم شامل جزیره‌ های قشم، هنگام و لارک با حدود ۱۵۰ هزار نفر جمعیت از تنگه هرمز به موازات ساحل استان هرمزگان به طول ۱۵۰ و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر در میان آب‌ های خلیج فارس گسترده شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha