احتمال وقوع سیل/ آماده باش هلال احمر قشم پس از اعلام هشدار سطح قرمز

قشم - ایرنا - رییس جمعیت هلال احمر شهرستان قشم از آماده باش امدادگران و نجاتگران این جمعیت پس از اعلام هشدار هواشناسی سطح قرمز و تشدید ناپایداری های جوی، بارش سنگین سامانه مونسونی و احتمال وقوع سیل و آبگرفتگی در این شهرستان از امروز (دوشنبه سوم تا جمعه هفتم مرداد ۱۴۰۱) خبر داد.

احمدنور سرودی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، اظهار داشت: با توجه به محتمل بودن بارش های موقتی شدید همراه با رعد و برق و تندبادهای لحظه ای و احتمال وقوع سیل و آب گرفتگی در سطح این شهرستان، امدادگران هلال احمر قشم با آماده سازی و بروزرسانی تجهیزات انفرادی نجات در سیلاب، دستگاه های موتور پمپ و لجن کش و پمپ های تخلیه آب در حالت آماده باش امدادی قرار دارند.

وی ادامه داد: به همین منظور ۲ تیم امدادی جستجو و نجات در سیلاب برای امدادرسانی به حادثه دیدگان احتمالی و افراد درخواست کننده کمک اضطراری در سیل و آبگرفتگی در سطح این جزیره سازماندهی شده است.

رییس جمعیت هلال احمر قشم توضیح داد: تیم جستجو و نجات در محیط های آبی و سیلاب تیمی است که دانش، مهارت و توانایی لازم برای پاسخگویی به حوادث و سوانح در محیط های آبی مانند آب های خروشان و آب های راکد را دارد و نجاتگران این تیم آموزش های تخصصی را برای امدادرسانی در مواقع بروز سیلاب و آبگرفتگی های بزرگ فرا گرفته اند.

سرودی اضافه کرد: اعضای تیم های جستجو و نجات در محیط های آبی و سیلاب مهارت های نجات افراد و حادثه دیدگان را در آب های خروشان، عبور ایمن از سیلاب، ایجاد کارگاه نجات، کار با دستگاه های لجن کش و تخلیه آب از منازل و نظایر آن را گذرانده اند.

وی ارایه کمک های اولیه پزشکی در سیلاب، نقل و انتقال مصدومان از محل های پرخطر و سانحه دیده با بالگردهای امدادی و بهره گیری از امکانات و تجهیزات موجود، همکاری با سایر دستگاه ها در امدادرسانی، جستجو و نجات در سیلاب، ایمنی، ارزیابی و مدیریت صحنه سیلاب را از دیگر وظایف تعریف شده گروه های عملیاتی جستجو و نجات در سیلاب عنوان کرد.

رییس جمعیت هلال احمر قشم از قشموندان خواست در صورت قرار گرفتن در شرایط اضطراری عمومی یا پیچیده انواع حوادث و سوانح طبیعی، غیرطبیعی و انسان ساخت با شماره اضطراری ۱۱۲ تماس بگیرند.

وی اعلام کرد: تلفن گویای ندای امداد با شماره ۱۱۲ در هر کجا که پوشش تلفن همراه وجود داشته باشد، بدون نیاز به سیم کارت در دسترس است.

سطح هشدار جوی هرمزگان قرمز شد

به گزارش ایرنا از اعلام روز یکشنبه اداره کل هواشناسی استان هرمزگان، با توجه به بارش سنگین سامانه مونسونی و احتمال وقوع سیلاب در استان هرمزگان سطح هشدار جوی در این استان از نارنجی که روز شنبه (اول مرداد ۱۴۰۱) صادر شده بود به قرمز تغییر یافت.

این هشدار برای بعداز ظهر دوشنبه تا اواخر روز جمعه صادر شده که در این روزها بارش شدید باران همراه با رعد و برق و تگرگ، تندباد شدید همراه با گرد و خاک در ارتفاعات و سراسر هرمزگان پیش‌بینی شده است.

اثر این مخاطره تشدید بارش باران و وقوع سیل و طغیان رودخانه‌های فصلی، خسارت ناشی از وزش تندباد، آبگرفتگی گسترده معابر، لغزندگی و کاهش دید در جاده‌ها، شکستن درختان و تخریب سازه‌های سُست، احتمال تخریب پل و مسدود شدن جاده‌ها و وارد آمدن خسارت به بخش کشاورزی است.

در این هشدار هواشناسی - سطح قرمز بر آمادگی کامل نهادهای امدادرسان و خدماتی برای مقابله با خسارات احتمالی سیلاب، پاکسازی کانال‌ها و آبراهه‌ها و بازگشایی دهانه پل‌ها توصیه و تاکید شده است.

همچنین از مردم خواسته شده از رفت و آمد و اسکان در حاشیه رودخانه‌ها، صعود به ارتفاعات و چرای دام در مناطق مرتفع، سفر و رفت و آمد در جاده ها، پارک خودروها در کنار درختان فرسوده خودداری کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha