چالش نتانیاهو برای حکام سازشکار/ سازشکاران آبروی خود را به حراج گذاشتند

تهران- ایرنا- کشورهای عربی که در سال ۲۰۲۰ اقدام به عادی سازی روابط خود با رژیم صهیونیستی کرده اند، با روی کار آمدن کابینه راستگرای افراطی «بنیامین نتانیاهو»، با چالش جدی رو به رو خواهند شد.

به گزارش روز شنبه ایرنا به نقل از رویترز، امارات متحده عربی، بحرین، مراکش و سودان اکنون باید ضمن تعامل با صهیونیست های افراطی، به اقدامی بیش از شعارها و اظهارنظرهای توخالی درباره فلسطین دست بزنند.

کابینه نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی که هفته گذشته سوگند یاد کرد، متشکل از احزاب راست افراطی است که قصد دارد اراضی کرانه باختری اشغالی را که فلسطینی ها مدت هاست به دنبال ایجاد یک کشور مستقل برای خود در آن هستند، به سایر سرزمین های اشغالی ضمیمه کنند.

این مساله چهار کشور عربی یاد شده را با معضلی جدی مواجه می کند زیرا آنها اکنون باید بتوانند میان همکاری با این کابینه و داعیه حمایت تاریخی از آرمان‌های فلسطین، موازنه برقرار کنند.

به نوشته رویترز، اگرچه نتانیاهو مدعی است تصمیم گیری نهایی در عرصه سیاسی با خود اوست، اما تعهد کابینه وی به گسترش شهرک‌سازی‌ها در کرانه باختری و ائتلاف با راستگرایان افراطی، مانع دستیابی به هرگونه توافق با فلسطینی‌ها خواهد شد.

به عنوان مثال، «ایتامار بن گویر» به عنوان وزیر امنیت داخلی در کابینه نتانیاهو که قبلا عضو یک گروه صهیونیست افراطی بوده، فعالیت خود را از عضویت در گروه صهیونیست «کاهانا» شروع کرده که افکار تند عرب ستیز داشت.

بن گویر سه شنبه گذشنه با یورش به محوطه مسجد الاقصی، خشم فلسطینی ها را برانگیخت و موجی از محکومیت در کشورهای عربی و جامعه بین المللی به راه انداخت.

بر اساس این گزارش، یکی دیگر از شرکای نتانیاهو در ائتلاف حاکم، «بزالل اسموتریچ» رهبر حزب راست افراطی صهیونیسم دینی است که وی نیز مانند بن گویر، یک شهرک نشین ساکن کرانه باختری است و حتی با اعطای خودمختاری به فلسطینی ها مخالف است؛ چه رسد به تشکیل یک دولت فلسطینی مستقل برای آنها.

«عزیز الغشیان» تحلیلگر عربستانی گفت که امارات و بحرین قطعا مایل به تشکیل این کابینه نبودند زیرا این ترکیب، آزمایشی جدی برای روابط آنها با اسرائیل به شمار می آید و در صورت بروز درگیری، این دو کشور، بشدت تحت فشار قرار خواهند گرفت تا اقدامی موثر انجام دهند.

الغشیان افزود که این دو کشور آبروی سیاسی خود را در توافق با اسرائیل به حراج گذاشته اند و بعید است در صورت بروز مجدد درگیری بین اسرائیل و فلسطینیان، روابط خود را با این رژیم قطع کنند.

امارات، بحرین، مراکش و سودان در سال ۲۰۲۰، اقدام به عادی سازی روابط خود با اسرائیل کردند.

سال گذشته نیز وزرای خارجه این کشورها در نشست موسوم به «توافق ابراهیم» در شهر «نقب» در جنوب سرزمینهای اشغالی فلسطین حضور یافتند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha