۱۷ دی ۱۴۰۱، ۱۲:۱۸
کد خبرنگار: 2785
کد خبر: 84991312
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

دیابت نوع یک در کودکان و نوجوانان شایع‌تر است

زنجان - ایرنا - یک فوق تخصص غدد و متابولیسم کودکان گفت: دیابت نوع یک، هر سنی را در بر می‌گیرد اما در کودکان و جوانان شایع‌تر است.

زیبا مولایی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: دیابت نوع یک، دربرگیرنده‌ پنج تا ۱۰ درصد از انواع دیابت است که در آن، تخریب سلول‌های بتای پانکراس اتفاق می‌افتد و منجر به کمبود دائمی انسولین در بدن افراد مبتلا می‌شود.

مولایی افزود: این دیابت، بیماری خود ایمن است که در آن سلول‌های سیستم ایمنی بدن به تدریج سلول‌های تولیدکننده انسولین در پانکراس را از بین می‌برند.

وی اضافه کرد: انسولین هورمونی است که بدن را قادر می سازد تا گلوکز موجود در غذا را به انرژی تبدیل کند و چنانچه قند موجود در خون نتواند وارد سلول‌ها شود، در رگها انباشته شده و در نتیجه، قند خون افزایش می‌یابد.

این فوق تخصص غدد و متابولیسم کودکان، تکرر ادرار، تشنگی و گرسنگی شدید، کاهش بی‌دلیل و شدید وزن در فاصله زمانی کوتاه، خستگی، ضعف و شب‌ ادراری را از علائم دیابت نوع یک عنوان کرد و گفت: برای تشخیص دیابت نوع یک از آزمایش خون استفاده می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه هنوز درمان قطعی برای دیابت نوع یک وجود ندارد، اظهار کرد: درمان ها فقط در جهت کنترل میزان قند خون با استفاده از انسولین همراه با رژیم غذایی و سبک زندگی سالم است تا از بروز عوارض احتمالی جلوگیری شود.

مولایی افزود: انسولین‌های مختلفی با برندها و کیفیت‌های متفاوت در بازار موجود است و تفاوت آنها مربوط به سرعت اثرگذاری و میزان ماندگاریشان در بدن است.

این فوق تخصص غدد و متابولیسم کودکان با بیان اینکه در ۸۵ درصد بیماران مبتلا به دیابت نوع یک سابقه ابتلا در سایر اعضای خانواده وجود ندارد، گفت: به طور کلی اگر یکی از بستگان درجه یک به این بیماری مبتلا باشند، ریسک ابتلا چند برابر بیشتر می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: تئوری‌هایی در مورد ارتباط فاکتورهای محیطی مانند عفونت‌های ویروسی، کمبود ویتامین دی، مصرف شیر گاو کمتر از سن یک‌ سالگی و مصرف غلات کمتر از سن چهار ماه با دیابت نوع یک مطرح شده است.

به گفته این فوق تخصص غدد و متابولیسم کودکان بیماری‌های چشم، کلیه، عصب و قلب از عوارض بلندمدت دیابت است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha