سرپرست محیط زیست مهاباد: کاهش آلودگی هوا باید دغدغه عمومی باشد

مهاباد - ایرنا - سرپرست اداره حفاظت محیط زیست مهاباد گفت: کاهش آلودگی هوا تنها از عهده یک ارگان و سازمان خاص خارج است و باید این موضوع مهم به دغدغه عمومی تبدیل شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، فاروق سلیمانی روز شنبه در کارگروه برنامه‌ریزی هفته هوای پاک افزود: طبق قانون دستگاه‌های مختلفی علاوه بر محیط زیست در زمینه کاهش آلودگی هوا نقش دارند ولی لازم است تمام اقشار جامعه نسبت به این اهمیت هوای پاک احساس مسوولیت کنند.
وی اضافه کرد: همزمان با هفته هوای پاک، ۱۲ برنامه فرهنگی و اجتماعی مختلف با همکاری ارگان‌ها و دستگاه‌های دولتی و اقشار مختلف مردم در این شهرستان برگزار می‌شود.

سرپرست اداره حفاظت محیط زیست مهاباد با اشاره به برنامه‌های هفته هوای پاک در این شهرستان گفت: ۴۰ درصد تخفیف در انجام معاینه فنی خودروها در روز ۲۹ دی و تنظیم موتور خودروها بصورت رایگان در طول این هفته، بازدید مسوولان از مراکز معاینه فنی خودروها، نصب بنر در میادین سطح شهر، تهیه بسته‌های حمایتی و تشویقی برای اتوبوس‌ها، راه‌اندازی پایگاه سلامت در روستای سیدآباد، کاشت ۶۰۰‌ نهال در سایت پسماند مشترک مهاباد - میاندوآب و روستای سیدآباد از جمله این برنامه‌ها است.

وی اظهار کرد: توسعه فضای سبز شهری، پایش کارشناسان از واحدهای تولیدی و صنعتی، تشکیل میزدگرد با حضور کارشناسان و مسوولان با موضوع هوای پاک و آلاینده‌های هوا در خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های خبری، تجلیل از پاکبان‌های شهرداری، برگزاری کلاس آموزشی در مدارس برای دانش آموزان، مصاحبه مسوولان و کارشناسان با رسانه‌ها با موضع هوای پاک از دیگر برنامه‌های هفته هوای پاک است.

سلیمانی در خصوص نصب و راه اندازی سامانه پایش آلودگی هوا در مهاباد نیز یادآور شد: ساختمان سنجش سامانه پایش کیفیت هوای مهاباد از چند سال قبل تاسیس شده اما هنوز دستگاه مورد نظر برای آن خریداری نشده است که برای خرید دستگاه ۱۰ میلیارد ریال اعتبار در سفر استاندار آذربایجان غربی به مهاباد مصوب شده است.

در ادامه این نشست اعضای شرکت کننده که متشکل از مسوولان دستگاه‌های اجرایی و خدمات رسان و انجمن‌های زیست محیطی این شهرستان بودند، نظرات و پیشنهادات در زمینه راهکارهای مقابله با آلودگی هوا ارائه شد.

ایجاد کمربندی سبز، تشویق مردم برای استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی به جای خودروی شخصی، توسعه پیاده راه‌ها و مسیرهای دوچرخه سواری از دیگر راهکارها برای کاهش میزان آلودگی هوا بود که در این جلسه بررسی شد.

۲۴ تا ۳۰ دی به نام هفته هوای پاک نامگذاری شده که شعار امسال این هفته «تحقق هوای پاک حقوق عامه، اراده ملی» است.

مهاباد با ۲۶۰ هزار نفر جمعیت در جنوب آذربایجان غربی واقع است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha