۱۷ دی ۱۴۰۱، ۲۳:۲۷
کد خبرنگار: 2447
کد خبر: 84991926
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

ترکیه: برای منافعمان مذاکرات با سوریه را آغاز کردیم

تهران- ایرنا- ابراهیم کالین سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه شنبه شب در سخنانی گفت که آنکارا برای منافع خود و همچنین امنیت، منافع و حقوق مردم سوریه دیدارها با دمشق را آغاز کرده است.

به گزارش ایرنا از خبرگزاری آناتولی ترکیه، کالین با اشاره به دیدار «خلوصی آکار» وزیر دفاع ترکیه و «هاکان فیدان» رئیس سرویس اطلاعات این کشور با همتایان روسی و سوری خود در ۲۸ دسامبر (۷ دی) در مسکو، گفت که این دیدار اولین تماس ترکیه با سوریه پس از ۱۱ سال است.

سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه افزود: این دیدار در فضایی مثبت برگزار شد و گام‌های ملموسی که برداشته خواهد شد، مسیر گفت وگوها را از این پس مشخص خواهد کرد.

کالین اضافه کرد، دستور کار اصلی ترکیه در این مسیر تضمین امنیت مرزها و برداشتن گام‌های ملموس علیه سازمان تروریستی پ. ک.ک و شبه نظامیان کُرد دیگر و بازگشت آوارگان به خانه‌هایشان و در عین حال تامین امنیت آنها و تضمین‌های لازم در این زمینه و ادامه کار کمیته قانون اساسی در چارچوب روند آستانه است.

وی بار دیگر گفت: هدف از گفت وگو با نظام سوریه پیشرفت در این موضوعات است و ترکیه برای منافع خود و همچنین امنیت، منافع و حقوق مردم سوریه این کار را انجام می‌دهد.

سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه ابراز امیدواری کرد که مسیر موجود بین ترکیه، روسیه و سوریه در زمینه پیشرفت در زمینه مبارزه با تروریسم، امنیت مرزها، بازگشت آوارگان و پیشبرد مسیر سیاسی و کار کمیته قانون اساسی نتایج خوبی به همراه داشته باشد.

وزارت دفاع سوریه چهارشنبه ۷ دی در بیانیه‌ای دیدار وزیران دفاع این کشور و ترکیه در مسکو را مثبت ارزیابی کرد.

نشست سه جانبه مذاکرات وزرای دفاع سوریه، روسیه و ترکیه ۲۸ دسامبر (۷ دی) برگزار شد که در آن تلاش‌ها برای مبارزه با تروریسم، وضعیت سوریه و موضوع آوارگان مورد بررسی قرار گرفت.

بر اساس این گزارش، وزاری دفاع سه کشور بر ضرورت و اهمیت تداوم گفت وگوهای مشترک به منظور ایجاد ثبات در اوضاع سوریه و منطقه تاکید کردند.

وزارت دفاع روسیه هم روز چهارشنبه ۷ دی در بیانیه‌ای از نشست وزرای دفاع ترکیه، سوریه و روسیه در مسکو خبر داد و اعلام کرد که طرف‌ها درباره حل بحران سوریه، مساله آوارگان و مبارزه با تروریسم در سوریه گفت‌ وگو کردند.

ارتش ترکیه از ۲۰ نوامبر (۲۹ آبان) حملات هوایی و توپخانه‌ای خود را به مناطق شمال سوریه و عراق شدت بخشیده است.

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه گفته است که این کشور اجرای عملیات زمینی به خاک سوریه را نیز در حال بررسی دارد.

مهم ترین شرط دمشق برای مذاکره با ترکیه خروج نیروهای نظامی این کشور از مناطق اشغالی سوریه در شمال این کشور است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha