استاندار گیلان: از ظرفیت سمن‌ها و مردم برای احیاء تالاب‌انزلی استفاده شود

رشت - ایرنا- استاندار گیلان بر ضرورت بهره گیری از ظرفیت های سمن‌ها و مردم برای احیاء تالاب بین‌المللی انزلی تاکید کرد و گفت : از این توانمندی ها و ظرفیت ها می توان در بخش های مختلف از جمله لایروبی و جمع آوری سنبل آبی بهره گرفت.

به گزارش خبرنگار ایرنا، اسدالله عباسی روز یکشنبه در کارگروه مدیریت تالاب بین‌المللی انزلی در استانداری یاد آور شد: لایروبی بخش های مختلف تالاب انزلی باید همزمان و یکسان باشد چرا که انجام آن در یک محدوده تالاب منجر به خشک شدن بخش های دیگر می‌شود.

نماینده عالی دولت در گیلان با تاکید بر ضرورت تخلیه رسوب از تالاب بین ‌المللی انزلی خاطرنشان کرد: آبراه‌های سنتی و قدیمی مانند رودخانه بوده که دستکاری آنان موجب اختلال می‌شود، این آبراه‌ها شریان های حیاتی هستند که باید احیاء شوند.

وی با بیان اینکه راه‌های پیشگیری از حریق در تالاب بین‌المللی انزلی نیز باید شناسایی شود، افزود: با احیاء تالاب و بالاآمدن آب آن حریق خود به خود خاموش می‌شود و عدم برخورداری تالاب از آب موجب می شود حریق ضمن آسیب رساندن مشکلاتی را ایجاد کند.

عباسی با تاکید بر تسریع در انجام کارها و برنامه‌های احیاء تالاب بین‌المللی انزلی بر لزوم به روز رسانی و اعلام اظهار کرد: اقداماتی که برای احیاء این تالاب انجام گرفته باید به موقع اطلاع‌رسانی شود.

نماینده عالی دولت در استان گیلان با تاکید بر بستن منشاء آلودگی تالاب بین‌المللی انزلی خاطر نشان کرد: با توجه به وجود پرندگان مهاجر در تالاب بین‌المللی انزلی باید تا مراقبت‌های لازم انجام شود.

وی با بیان اینکه هیچ یک از فرمانداران و دستگاه‌های مربوطه بدون هماهنگی کارگروه مدیریت تالاب بین‌المللی انزلی اقدامی نخواهند کرد، اضافه کرد: هر یک از دستگاه‌ها با هماهنگی و منسجم کارها را پیش ببرند.

تالاب بین المللی انزلی با مساحتی حدود ۲۰ هزار هکتار از شمال به انزلی از جنوب به صومعه‌سرا، شرق به خمام و از جنوب شرقی به رشت و از غرب به کپورچال و آبکنار انزلی محدود است.

این تالاب سال ۱۳۵۴ در فهرست تالاب های بین‌المللی کنوانسیون رامسر به ثبت رسید همچنین سازمان بین‌المللی حیات پرندگان، این تالاب را به عنوان زیستگاه با اهمیت برای پرندگان تشخیص داده‌ و جزو تالاب‌های طبیعی و آب شیرین کشور و از جمله زیباترین مناظر آبی منطقه است.

تالاب انزلی محل تخم ریزی آبزیان و پناهگاه و مامن پرندگان بومی و مهاجر است، این تالاب که با بیش از ۱۰۰ گونه پرنده، ۵۰ گونه ماهی و صدها گونه موجودات گیاهی اکوسیستم کم‌نظیری دارد، از سال ۱۳۵۴ جزو تالاب‌های بین‌المللی تحت حفاظت شناخته شد و مهم‌ترین منبع تکثیر و تولید ماهیان خاویاری و استخوانی دریای خزر و سالانه پذیرای مسافران بی‌شمار داخلی و جهانگردان خارجی است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha