چرا لایحه بودجه ۱۴۰۲ به بهارستان نرسیده است؟+ فیلم

تهران- ایرنا- «چرا لایحه بودجه ۱۴۰۱ سروقت به بهارستان نرسید؟ آیا دولت مقصر این تاخیر است و علت آن چیست؟» اینها سؤالاتی است که این روزها در محافل رسانه‌ای مطرح می‌شود و برخی باانگیزه‌های سیاسی و جناحی نیز پاسخ‌های عجیب‌وغریبی به آن می‌دهند و یا سعی دارند، توپ را به زمین دیگری بیندازند.

به گزارش ایرنا، واقعیت این است که هرساله فرایند بودجه‌ریزی و تدوین لایحه بودجه از مردادماه آغاز می‌شود؛ امسال نیز این روند در زمان خود آغاز شد؛ اما مشکل اینجا بود که با گذشت مدت زیادی سیاست‌های کلی برنامه هفتم به دولت نرسیده بود و در نهایت ۲۱ شهریورماه سال جاری این سیاست‌ها به دولت ابلاغ شد.

دولت در حالی که در حال تدوین لایحه بودجه بود، کار تدوین لایحه برنامه هفتم را آغاز کرده بود، با این حال این موضوع الان مطرح شد که دولت لایحه بودجه یا برنامه هفتم را راهی مجلس کند؟، هرچند بازوهای پژوهی دولت، تحقیق‌های بسیاری را برای برنامه هفتم تدوین کرده بودند؛ اما پرواضح است که وقتی تدوین سیاست‌ها مدت مدیدی در مجمع تشخیص مصلحت به درازا کشیده است، انتظار نوشتن چندهفته‌ای برنامه درست نیست، مگر اینکه بخواهیم نتایج برنامه هفتم، به سرنوشت برنامه‌های قبلی دچار شود و یا روی کاغذ بماند.

در ابتدا دولت با مجلس توافق کرده بود که ابتدا لایحه بودجه را بر اساس سیاست‌های کلی برنامه هفتم تقدیم مجلس کند و بلافاصله بعد از آن به تدوین برنامه هفتم را تقدیم کند، اما این روند از سوی مجلس تغییر کرد و عنوان شد دولت هر دو لایحه را با هم ارایه دهد.

دولت برای کوتاه‌کردن فرایند تدوین بودجه قوانین دائم بودجه را در لایحه جداگانه تقدیم مجلس می‌کند تا حجم و زمان رسیدگی به بودجه کاهش پیدا کرده تا بودجه شفاف شود ضمن اینکه این اقدام زمان زیادی از دولت گرفت.

بر اساس قانون دولت، بودجه شرکت‌های دولتی را اول آبان‌ماه به مجلس ارسال کرد؛ اما در مجلس اعلام وصول نشد، زمزمه‌هایی از اعلام وصول‌نشدن لایحه بودجه تا عدم ارسال لایحه برنامه هفتم از سوی هیات رییس مجلس به گوش رسید و حالا بعد از گذشت بیش از ۱۰ روز از تقدیم شدن تبصره ها، مصارف و منابع کلان که بر اساس درخواست مجلس اینگونه تقدیم شده، اعلام وصول نشده است.

به هر حال بعد از نهایی نشدن مصوبه مجلس و نرسیدن به دولت، این هفته جداول بودجه راهی مجلس می‌شود و هم‌زمان کار تدوین برنامه هفتم مراحل نهایی را در سازمان برنامه و بودجه طی خواهد کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha