اخلاق رسانه‌ای از ما، حفظ شان خبرنگاران از شما؛ لطفا رسانه‌ها را به تمسخر نگیرید

تهران- ایرنا- مصاحبه یکی از مسئولان و اعضای هیات مدیره استقلال در روزهای گذشته با خبرنگاران در شرایطی منتشر شد که خنده‌های بی‌دلیل و پاسخ‌های غیرمسئولانه او حکایت از آن دارد که شان و جایگاه رسانه مدنظر برخی مدیران ورزشی نیست.

به گزارش ایرنا، مدتی است رفتارهای عجیب و به دور از اخلاق حرفه‌ای ورزشی گریبان ورزش ایران را گرفته و برخی از مسئولان نگاهی از بالا به پائین به رسانه‌ها دارند.

به بهانه مصاحبه مهدی افضلی یکی از اعضای هیات مدیره باشگاه استقلال، اولین صفحه این گزارش را ورق می‌زنیم و در صفحات بعدی به سایر اتفاقات مشابه می‌پردازیم.

بعد از اتفاقات و نتایجی که استقلال در لیگ برتر فوتبال ایران به دست آورد و با تاکید بر شکست ۲ بر صفر آبی‌پوشان پایتخت برابر تراکتور آنهم در دیداری خارج از خانه، شاهد برگزاری جلسه هیئت‌مدیره این تیم در روز ۱۹ دی‌ماه بودیم. نشستی که به دلیل حساسیت و اهمیت ماجرا مورد توجه خبرنگاران و رسانه‌های گروهی قرار گرفت و طبیعی است آنها برای پوشش این رویداد در کمپ مرحوم ناصر حجازی حاضر شوند.

خبرنگاران رسانه‌های ورزشی با توجه به مسئولیت حرفه‌ای و وظیفه‌ای که بر دوش دارند، همانند سایر برنامه‌های دیگر ورزشی خود را به این محل رساندند. کمپی که هم شاهد تمرین تیم فوتبال استقلال تهران بود و هم نشست هیئت‌مدیره این باشگاه در آن برگزار می‌شد. از حدود ساعت ۱۰ صبح خبرنگاران در این کمپ حضور یافتند تا آخرین اخبار و اطلاع‌رسانی را برای هواداران فوتبال به ویژه علاقه‌مندان استقلال انجام دهند و طبیعی است که در چنین شرایطی انتظار چندساعته جزو لاینفک این اطلاع‌رسانی باشد.

در ساعت ۱۳:۵۵ دقیقه در کانال رسمی باشگاه استقلال این مطلب منتشر شد که هیات مدیره باشگاه مانند روال هفته‌های گذشته، امروز (یکشنبه) جلسه‌ای را برگزار خواهد کرد که مصوبات آن از طریق رسانه رسمی باشگاه استقلال به اطلاع عموم خواهد رسید. به دلیل برگزاری این جلسه در کمپ مرحوم حجازی و برگزاری تمرین تیم فوتبال استقلال در همین مکان، امکان حضور اهالی محترم رسانه در مجموعه مرحوم حجازی وجود ندارد و طی روزهای آتی و در زمان مناسب، علی فتح‌الله‌زاده مدیرعامل باشگاه استقلال در نشستی میزبان اهالی رسانه خواهد بود و در آن جلسه به سوالات خبرنگاران پاسخ خواهند داد.

انتشار این مطلب زمانی صورت گرفت که ساعت‌ها از حضور رسانه‌های خبری در مقابل کمپ ناصر حجازی می‌گذشت، سرمای هوا از یک سو و انتظار چندساعته از سویی دیگر خستگی خبرنگاران را به همراه دارد ضمن آنکه آنها در فضای بیرونی در انتظار کسب آخرین اخبار و اطلاع‌رسانی برای عموم جامعه بوده و این شرایط سختی را برای فعالان رسانه‌ای رقم می‌زند.

متاسفانه اقدامی که باعث دلخوری است به رفتار عجیب و به دور از منطق یکی از اعضای هیات مدیره این تیم باز می‌گردد. وقتی یک مقام مسئول در برابر دوربین‌های خبری و در مقابل رسانه‌ها قرار می‌گیرد باید به این مساله واقف باشد که هر گونه رفتار و گفتاری، طبعات خاص خود را دارد و شوخی و پاسخ‌های غیرمنطقی در چنین فضایی جایگاه ندارد.

اولین و بدترین عادت غلط برخی از مدیران ورزشی ما این است که حتی حاضر نیستند در برابر خبرنگاران رسانه‌های گروهی و افکار جمعی، دقایقی را تامل کرده و در فضایی حرفه‌ای پاسخگوی آنها باشند. اینکه فلان مدیر حتی حاضر نیست از پشت فرمان اتومیبل خود پیاده شده و به رسم ادب و احترام متقابل، پاسخگوی رسانه‌ها باشد، نکته‌ای است که نیازمند آموزش و تاکید است چرا که به یک رسم غلط و عادتی ناپسند تبدیل شده که باید هر دو طرف (رسانه‌ها و مسئولان) نسبت به آن دقت عمل کافی را داشته باشند.

نکته دیگر به پاسخ‌های مطرح شده باز می‌گردد، اینکه در برابر سوال‌های ساده‌ای مانند اینکه در نشست چه گذشت و آیا ساپینتو در استقلال می‌ماند یا خیر با نمی‌دانم و انشاالله پاسخ داده شود و سپس خنده را چاشنی این پاسخ‌ها کند جای تعامل و تعقل دارد. همین فرد در برابر سوالی دیگر که چرا به نشست هیات مدیره استقلال دیر رسیده، باز با خنده می‌گوید من همیشه دیر می‌رسم. چنین جواب‌هایی در کوی و برزن شاید چندان جلوه‌گری نکند اما وقتی نام یک باشگاه بزرگ و تیمی مردمی در میان است هر رفتاری می‌تواند طبعات خوب و بد به همراه داشته باشد و تاکید می‌کنیم این مساله تنها معطوف به باشگاه و مسئولان استقلال نیست و متاسفانه همانطور که در ابتدا ذکر شد به عادتی غلط در بین برخی از مسوولان ورزشی کشورمان تبدیل شده است.

همین اتفاق در فدراسیون فوتبال هم مدت‌هاست نهادینه شده، به خصوص وقتی قرار است برنامه‌ای در کمپ تیم‌های ملی فوتبال انجام شود که خبرنگاران مجبورند ساعت‌ها در کنار اتوبان و در هوای سرد و گرم برای اطلاع‌رسانی انتظار بکشند و به دفعات همینی رفتار تکراری و پاسخ‌هایی بعضا مشابه را هم دیده‌ایم.

اتفاق دیگری که در این چند وقت اخیر صورت گرفته عدم پاسخ‌گویی به رسانه‌هاست و این که عنوان می‌شود از طریق رسانه‌های باشگاه خبر منتشر می‌شود. ماهیتی حضور رسانه‌ها پیگیری اخبار و اتفاقات و حاشیه‌های ورزش است و طبیعی است هر خبرنگاری به فراخور اطلاعات و موضوعی که بررسی می‌کند،‌ سئوالات مختلفی را در سر دارد اما اینکه باشگاه بر اساس یک مسیر مشخص و تعیین شده اطلاع‌رسانی کند شیوه درستی نیست و به نظر می‌رسد فضای ورزش وارد مسیری شده که رسانه‌ها را در قالب دریافت کننده خبر می‌بیند و به هیچ عنوان فضای حرفه‌ای رسانه‌ای را در نظر نمی‌گیرد.

اما صحبتی هم با همکاران رسانه‌ای خودمان داریم. متاسفانه در برخی مواقع شاهد رفتارهای غیرحرفه‌ای هم از سوی برخی همکاران خبری هستیم که بیشتر به دلیل کم‌تجربگی و جوانی است اما اگر می‌خواهیم در فضایی سالم، همراه با احترام متقابل و اطلاع‌رسانی در شرایط منطقی و مناسب باشیم باید هر دو طرف نسبت به جایگاه و مسئولیتی که دارند واقف بوده و بر اساس آن عمل کنند.

بدون اغراق اگر بخواهیم یک نمونه اخلاق‌مدار در مصاحبه‌های خبری را ذکر کنیم باید به شخص اول ورزش ایران اشاره کنیم، آنهایی که با وزیر ورزش و جوانان مصاحبه گرفته‌اند به این مساله واقف هستند که او در هر شرایطی به احترام رسانه و مردم، دقایقی تامل می‌کند تا پاسخگو باشد و اگر هم قرار باشد مطلبی بیان نشود آن را اعلام می‌کند و این حق طبیعی هر مدیر و مسئولی است که بنا به دلایلی از بیان برخی از اطلاعات در لحظه‌ای خاص اجتناب کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha