۱۷۷ کودک کار و خیابان از خدمات تخصصی بهزیستی مازندران بهره‌مند شدند

ساری- ایرنا- مدیرکل بهزیستی مازندران از پذیرش ارائه خدمات تخصصی و نگهداری موقت ۱۷۷ کودک کار و خیابان در مراکز زیرپوشش این نهاد حمایتی و خدماتی از ابتدای امسال تاکنون خبر داد.

به گزارش شامگاه دوشنبه ایرنا به نقل از روابط عمومی اداره کل بهزیستی مازندران، فریبا بریمانی، کار کودکان در خیابان را یکی از آسیب های اجتماعی دانست و گفت: ساماندهی کودکان کار و خیابان به دلیل وجود عوامل اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی در شیوع و گسترش آن از پیچیدگی خاصی برخوردار است.

مدیرکل بهزیستی مازندران با بیان اینکه برای ساماندهی کودکان کار و خیابان قوانین متعددی وجود دارد، اظهار داشت: در قوانین و آئین نامه های ساماندهی کودکان کار و خیابان وظایف ۱۶ دستگاه دولتی و غیردولتی، از جمله سازمان بهزیستی، شهرداری ها و دهیاری ها، نیروی انتظامی، سازمان زندان ها، اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی، سازمان فنی و حرفه ای، دانشگاه علوم پزشکی، آموزش و پرورش مشخص شده است.

وی با اشاره به وظایف دستگاه ها در ساماندهی کودکان کار و خیابانی، خاطرنشان کرد: در این قوانین بر همکاری شهرداری، دهیاری و نیروی انتظامی با سازمان بهزیستی در شناسایی، پذیرش، حمایت، نگهداری و توانمندسازی اطفال و نوجوانان کار و خیابان و اعلام موضوعات به مراجع ذیصلاح تاکید شده است.

بریمانی به فعالیت بهزیستی مازندران در این حوزه اشاره کرد و افزود: در حال حاضر یک مرکز شبانه روزی ساماندهی کودکان کار و خیابان و ۲ مرکز روزانه حمایتی آموزشی کودک و خانواده در سطح استان برای ارائه خدمات راه اندازی شده است.
بریمانی، ارائه ۶ هزارو ۶۵۵ مورد خدمات مددکاری اجتماعی، ارائه سه هزار و ۱۷۰ مورد خدمات تخصصی روان‌شناسی، ارائه ۳۹ مورد خدمات نگهداری موقت و خوابگاهی شبانه روزی در مرکز کودکان کار و خیابان شهرستان ساری، ارائه سه هزار و ۲۶۴ مورد خدمات آموزشی، شناسایی و معرفی ۳۴۱ کودک بازمانده از تحصیل به اداره کل آموزش و پرورش استان، بازگرداندن ۹۰ کودک به فرایند تحصیل و شناسایی ۲۲۶ کودک فاقد شناسنامه و پیگیری برای شناسنامه دار کردن این کودکان را از جمله اقدامات بهزیستی مازندران در سال جاری عنوان کرد.

وی با اشاره به اسکن عنبیه کودک کار و خیابان، تصریح کرد: از ابتدای امسال تاکنون در چهار مرحله مانور، شناسایی، جذب و اسکن عنبیه ۲۲۸ کودک کار و خیابان در مازندران انجام شده است و این استان از جمله نخستین استان های پیش رو در این زمینه است.

مدیرکل بهزیستی مازندران بر مشارکت همه دستگاه ها در رفع مشکل کودکان کار و خیابان تاکید کرد و گفت: حل مشکل کودکان کار و خیابان به جز با همراهی و مشارکت همه شرکای اجتماعی و تکمیل چرخه کامل شناسایی، جذب، ارائه خدمات تخصصی، توانمندسازی و پیگیری‌های پس از ترخیص امکان پذیر نیست.

بهزیستی مازندران ۶۲ هزار معلول را زیرپوشش دارد و معلولان جسمی حرکتی با ۲۷ هزار نفر بیشترین تعداد معلولان زیر پوشش این نهاد حمایتی در استان را به خود اختصاص داده اند. این نهاد همچنین ۱۳ هزار معلول کم توان ذهنی، بیش از هفت هزار معلول نابینا و هفت هزار و ۴۳۰ معلول ناشنوا و کم شنوا، ۶ هزار و ۵۰۰ بیمار روانی مزمن و ۷۳۰ معلول صوت و گفتاری را در مازندران زیرپوشش دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha