به گزارش ایرنا، این گلایه ها در حالی است که شهروندان می گویند هزینه پست و تحویل مرسوله دم در منزل را می پردازند اما خودشان باید شخصا برای تحویل مرسوله اقدام کنند، آن هم در شرایط و با گرفتاری های خاص.
این اعتراض ها را برخی شهروندان به ایرنا مطرح کردند؛ خبرنگار ایرنا یکی از روزهای دی ماه ۱۴۰۱ برای تنها چند دقیقه در اداره پست مرکزی شهر کرمان واقع در خیابان شهید صدوقی حاضر شد و مشاهده کرد که بسیاری از شهروندان اعتراض دارند.
مشکل بیشتر شهروندان دیر رسیدن بسته های پستی به دست آنان بود و این درحالی است که در بیشتر مواقع مشاهده شده درحالی که بسته پستی به دست افراد در مقصد نرسیده، در سامانه به شکل «تحویل شده»، اعلام و ثبت شده است.
این گلایه ها درحالی است که وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ۱۰ دی ماه جاری اعلام کرد:بر اساس مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات رادیویی، سرویسهای پستی ویژه که موعد دارند، اگر تحویلشان دیرتر شود شرکت پست باید غرامت پرداخت کند. عیسی زارعپور اظهار کرد: «جریمه تاخیر در تحویل مرسوله، یک قانون و جزو ضوابط شرکت ملی پست است.» وی ادامه داد: «اگر افراد با چنین مشکلی مواجه شدند، میتوانند از طریق تماس تلفنی با ۱۹۵ که سامانه پاسخگویی ما است پیگیری کنند. همچنین از طریق سایت شرکت ملی پست نیز میتوانند درخواست غرامت خود را ثبت کنند.»
شهروندان کرمان معتقدند وقتی پیگیری برای رهگیری مرسوله های خود را آغاز می کنند تا مرحله ورود مرسوله به کرمان براساس روند معمول انجام شده است اما بعد از ورود مرسوله به کرمان، ثبت فرآیند توزیع پست بموقع در سیستم اعلام نمی شود و این کار با تاخیر همراه است به طوری که بعد از چندروز و بدون آنکه فرآیند تحویل تا پستچی را توضیح دهد، می گوید تحویل پستچی شده است.
یک شهروند به خبرنگار ایرنا گفت: چند روز پیش بسته پستی به دستم نرسید، پیگیری کردم و دیدم که در سیستم ثبت شده تحویل شده است؛ مجبور شدم با مامور پست تماس بگیرم و تهدید کنم که موضوع را به بازرسی پست اعلام خواهم کرد که بسته سریع به دستم رسید و تحویل شد.
واقعیت اینکه روزانه جمعی از مردم کرمان از روند توزیع مرسوله های پستی ناراضی هستند و وقتی برای دریافت خدمات به اداره پست نیز مراجعه می کنند به علت آنچه که کمبود نیرو یا پیدا نکردن آدرس خوانده می شود، پشت باجههای پست معطل میمانند و گاهی صدای اعتراض آنان به درگیری لفظی با کارکنان هم ختم می شود.
مسئولان یا کارمندان پست کرمان گرچه کمبود نیرو را به عنوان تنها عامل این وضعیت معرفی می کنند اما شهروندان می گویند مشاهده شده همان نیروهای مشغول به کار هم کار خود را بخوبی انجام نمی دهند و با مدیریت بهینه و مناسب تر بخشی از مشکلات قابل حل خواهد بود.
وضعیت پست غیر از شهر کرمان در برخی دیگر شهرستان ها هم مشکل ساز بوده به طوری که طی چندماه اخیر تجمع های مکرر در یک شهرستان استان سبب شد که رییس آن اداره تغییر کند و وضعیت بهبود یابد.
روایت حامد سالاری خبرنگار ایرنا از وضعیت ارائه خدمات در پست مرکزی پست شهر کرمان را به شرح زیر مطالعه کنید:
پس از عبور از محوطه جلو پست مرکزی کرمان، وارد ساختمانی قرمز رنگ و بزرگ شدم که اسم اداره کل پست استان کرمان و ساختمان مرکزی سردار شهید سلیمانی بر آن خودنمایی می کرد.
وضعیتی پیش چشم مسئولان
طبقه بالای این ساختمان عریض و طویل، دفاتر مدیران و بخش های اداری و طبقه همکف نیز بخش مراجعان مردمی برای انجام امورشان به پست است که گاها ، هر از چند دقیقه ای، فریادهایی هم از این قسمت به گوش می رسد؛ این وضعیت ساختمان برای من بسیار جالب بود زیرا هر اقدامی توسط کارکنان پستی می توانست از پنجره دفتر مدیران طبقه بالا رصد و مشکلات مردم با سرعت بیشتری رسیدگی شود.
به داخل طبقه همکف ساختمان پست مرکزی آمدم، پس از عبور از در ورودی یک بنر برای نحوه دریافت کارت هوشمند سوخت نصب شده بود؛ جلوتر فردی پشت یک میز به عنوان میز خدمت نشسته که با سیستمی در پیش رویش مراجعه کنندگان را راهنمایی می کند. بالای سرش راهنمای باجه های پستی و هر یک سمتش ۲ بنر از عفاف و حجاب و سمت دیگر پلاکاردی که افراد را برای دریافت مرسوله های پستی راهنمایی می کند که بر آن نوشته ابتدا مرسوله ها را رهگیری نمایید.
پست کرمان در این مکان ۱۸ باجه دارد اما تعداد نفرات نشسته پشت میزها در آن لحظه حداکثر به ۱۲ نفر می رسید؛ نکته قابل تامل اینکه عمده باجه ها خلوت هستند و یا مراجعه کننده ندارند یا بعد از چند دقیقه یکی دو نفر به آن باجه مراجعه می کند. خلوتی و آزاد بودن کارکنان پشت این تعداد باجه خالی درحالی است که برخی باجه ها مثل مرسوله های معطله با جمعیت متقاضی زیاد مواجه هستند و یک یا دو نفر کارمند پشت باجه هم دست تنها قادر به پاسخگویی سریع به همه نیستند.
اینکه چطور می توان مدیریت باجه ها را به گونه ای وضع کرد که از نیروی انسانی پست استفاده بهینه شود، پرسشی است که معمولا شهروندانی که در این محل معطل می شوند از خود می پرسند و امید دارند که مدیران پست هم پاسخی برای آن بیابند.
از دیگر باجه های این محل واحد بازرسی و پاسخگویی به شکایات، اداره کدگذاری، تاییدیه پستی، معطله کارت سوخت و کارت خودرو، پذیرش مرسوله پیشتاز و سفارشی، قبول مرسوله های ویژه پیشتاز و سفارشی خارجی، فروش پاکت و کارتن، آگهی روزنامه اشیای گمشده، بانک ملی، کافی نت، میز خدمت رهگیری مرسوله و سه باجه برای رهگیری مرسوله و تحویل معطله درنظر گرفته شده اما فقط باجه معطلی است که صفی جلو آن تشکیل شده و توجهات را جلب می کند.
باجه معطلی پست کرمان و نارضایتی ها
سه باجه برای تحویل مرسوله های معطله با ۲ نفر نیرو که یکی از آنان مدام به پشت کمدی که در وسط واقع شده می رود، به دنبال پاکت ها و بسته ها می گردد و دیگری پشت سیستمی نشسته است؛ اگر مرسوله ای در انبار باشد که مراجعه کننده باید منتظر بماند تا تحویل بگیرد در غیر اینصورت هم دوباره گرفتاری ها شروع می شود.
بسیاری از مشتریانی که درگیر این مشکلات پست هستند، می گویند: خیلی جالب است شما به عنوان مشتری پست، قبل از آنکه بسته را تحویل بدهید، هزینه را تمام و کمال و به قیمت اعلامی، می پردازید اما برای دریافت خدمت و تحویل مرسوله، انگار که یا باید محبت و لطف کنند که مرسوله شما را سالم و بموقع به شما تحویل دهند یا باید آنقدر اذیت شوید که خدمتی که هزینه اش را از قبل پرداخته اید را تازه اگر بتوانید، دریافت کنید.
برخی شهروندان البته مدعی هستند که پیش آمده بسته آنان گم شده؛ گرچه فراوانی این موارد زیاد نیست اما همان موارد معدود نیز پرسش برانگیز است.
شهروندانی که در لحظه حضور خبرنگار ایرنا در پست مرکزی کرمان حدودا ۲۰ نفری می شوند، ایستاده یا نشسته در صف تحویل مرسوله ها مدعی بودند که بسته ها در انبار پست گیر افتاده و راهی طولانی برای توزیع دارد. آنان می گویند چگونه است یک مرسوله یک تا ۲ روزه از فاصله هزار کیلومتری به کرمان می رسد اما برای تحویل در مقصد تا ۱۲ روز معطل می ماند؟
در این میان برخی می گویند مرسوله شان تاریخ مصرف دارد یا کالایی است که مصرف و استفاده آن برای فردی اهمیت حیاتی زمانی دارد.
بستهای که تحویل گیرنده نشد
به یکی از این افراد که خود را سلیمنیا معرفی می کند و نارضایتی از نحوه بیانش پیداست، عجله بسیاری نیز برای تحویل بسته خود دارد، نزدیک می شوم از او علت را می پرسم که می گوید: بسته پستی من سه روز است که به کرمان رسیده و دست فرد توزیع کننده است اما وقتی کد رهگیری مرسوله را داخل سایت وارد کردم عبارت «تحویل فرد گیرنده شد» ثبت شده اما من گیرنده ام و بسته ای دریافت نکرده ام لذا با قسمت شکایات پست تماس گرفتم و علت را جویا شدم.
وی افزود: قسمت شکایات سازمان ملی پست در تهران بود که اعلام کرد که این مشکل در تحویل مرسوله ها وجود دارد؛ زمانی که پستچی نمی تواند آدرس را پیدا کند، این عبارت را وارد می کند و معتقدم که این کار اصلا صحیح نیست، زیرا زمانی که امضایی از من در پست وجود ندارد، چگونه می توان گفت که تحویل گیرنده شده است!
این فرد ایستاده در صف باجه معطلی مرسوله ها ادامه داد: سپس اعلام کردند که حتما آدرس اشتباه ثبت شده، اما آدرس من یکی از سرراست ترین آدرس ها در شهر کرمان است، خیابان امام جمعه یکی از کوچه ها و یک پلاک، دیگر آدرس از این سادهتر نمی شود.
سلیمنیا گفت: با این حال بسته من به منزل نرسیده و اکنون پس از سه روز که در پست کرمان است از این اداره با من تماس گرفتند و گفتند که اگر بسته را می خواهید، آن را ارسال کنیم و همچنین باز گفتند که بسته حتا امروز نمی رسد(تحویل نمی شود)؛ با زبان بی زبانی گفتند اگر بسته ات را می خواهی خودت بلند شو و بیا لذا من هم اعلام کردم که خودم برای تحویل فوری بسته به پست می آیم.
وی با بیان اینکه الان که به پست مراجعه کرده ام باجه مربوطه می گوید بسته تحویل مسئول توزیع شده است تصریح کرد: کالای من تاریخ مصرف دارد اما کسی پاسخگو نیست.
پول تحویل در منزل را می گیرند اما
این فرد کرمانی افزود: اینطور که هر دفعه، یک تا ۲ هفته تحویل بسته را به تاخیر بیندازند و پول تحویل در منزل را از مردم دریافت کنند اما خودمان برای تحویل مرسوله به پست مراجعه کنیم، نهایت بی انصافی است و باید از مسئولان پرسید که آیا دریافت این پول از سوی اداره پست حلال است؟
۱۲ روز معطلی برای یک بسته
بیشتر که با مردم صحبت می کنیم می بینیم معطلی سه چهار روزه مرسوله ها، عادی است؛ اینجا فردی می گوید ۱۲ روز معطل دریافت بسته بوده است. خانم م.یزدی دیگر مراجعه کننده ایستاده در صف معطلی نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اعلام کرد: ۱۲ روز است که یک بسته به صورت پیشتاز از تهران به خیابان آزادگان کرمان پست شده اما این بسته هنوز تحویل گیرنده نشده است.
وی ادامه داد: وقتی علت را پرس و جو کردیم مسئولان می گویند پستچی این محل بیمار و مرخصی است؛ آخر چگونه می شود که یک فرد بیمار می شود و کسی جایگزین او نشود تا بسته ها را در منازل مردم توزیع کند؟ صف را ببینید تعداد زیادی از معطلی ها مربوط به بلوار آزادگان است.
یزدی افزود: امروز آمدم اینجا برای تحویل مرسوله و ۴۰ دقیقه در صف معطل شدم که الان هم می گویند بسته در انبار است؛ نیرو هم که ندارند آن را بیاورند، کلا ۲ نفر هستند و می گویند منتظر بمانید شاید تا ۲ ساعت دیگر طول بکشد چون بسته باید در انبار پیدا شود.
کمبود نیرو؟
بانوی دیگری که در صف ایستاده و با لهجه شمالی صدای اعتراضش بسیار بلند است نیز به خبرنگار ایرنا می گوید: ۱۰ روز است که مرسوله من از شمال به کرمان نرسیده است.
وی افزود: آنقدر به اینطرف و آنطرف زنگ زدم و پس از پیگیری های زیادی، پست مرکزی کرمان اعلام کرد که بسته به کرمان رسیده اما پس از گذشت چند روز هنوز مرسوله را تحویل منزل نداده اند؛ حالا خودم مجبور شدم که حضوری بیایم و بسته را دریافت کنم.
این شهروند بیان کرد: احتمال می دهم تحویل نشدن مرسوله به علت کمبود نیروی پست باشد.
وی ادامه داد: اکنون ۱۰ دقیقه است که در صف تحویل مرسوله ایستاده ام و هنوز بسته تحویلم نشده است.
رصد و بررسی خبرنگار ایرنا نشان می دهد همه نامهرسان ها چنین مشکلاتی ندارند زیرا در برخی محله ها و مناطق یا در بخش های اداری شهر، چنین گلایه هایی کمتر شنیده می شود.
خبرنگار ایرنا تلاش کرد پاسخ مدیران اداره کل پست استان را در این زمینه جویا شود اما باوجود انتظار چند روزه موفق به انجام مصاحبه تا زمان انتشار گزارش نشد؛ مسئولان پست گفته بودند که روز چهارشنبه مصاحبه می کنند اما تا چند روز پس از آن نیز باز خبری از این مدیران نشد و به خبرنگار ایرنا اطلاعی ندادند. درعین حال ایرنا آمادگی دارد توضیحات مسئولان پست کرمان را اگر تمایل داشتند، به اطلاع مخاطبان برساند زیرا به طور قطع این اداره نیز بضاعت و شرایطی دارد.
نظر شما