۲۰ دی ۱۴۰۱، ۱۲:۳۲
کد خبرنگار: 3131
کد خبر: 84994455
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

جهاد کشاورزی خراسان‌شمالی نسبت به یخ‌زدگی محصولات پاییزه هشدار داد

بجنورد- ایرنا- رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: طبق اعلام اداره کل هواشناسی مبنی بر کاهش دمای هوای استان از امروز (سه شنبه) کشاورزان و دامداران برای کاهش خسارت‌های احتمالی اقدامات لازم را انجام دهند.

محمد محمدزاده روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: با توجه به اینکه شاهد وقوع سرمای مدت‌دار هستیم، به منظور جلوگیری از یخ زدگی، کشت خود را تا اطلاع ثانوی آبیاری نکنند.

وی افزود: همچنین توصیه می شود در مدت باقیمانده نسبت به بیمه محصولات خود اقدام کنند.

محمد زاده یادآور شد: دامداران نیز باید محافظت دام ها از سرمای شدید و در صورت امکان انتقال دام های جوان به فضاهای بسته و یا استفاده وسایل پوششی مانند برزنت یا پلاستیک برای جلوگیری از سرماخوردگی دام‌ها در دستور کار قرار دهند.

تهیه و ذخیره‌سازی سوخت جایگزین و استفاده از سیستم‌های دومنظوره گرمایشی در واحدهای تولیدی کشاورزی نظیر دام و طیور، پرورش گل و گیاه، قارچ و واحدهای گلخانه‌ای و صنایع مرتبط با حوزه کشاورزی، تامین علوفه مورد نیاز به ویژه سبوس برای واحدهای دامداری روستایی بالاخص در مناطق بالادست، حفاظت از کندوها در برابر سرما و تامین شکر مورد نیاز و حفاظت باغ از سرمای ناگهانی از دیگر توصیه های رییس جهاد کشاورزی به بهره برداران است.

سطح اراضی کشاورزی و بایر خراسان شمالی ۴۰۰ هزار هکتار است، کل اراضی استان ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار هکتار است که اکنون ۱۳ درصد از این سطح به بخش کشاورزی اختصاص دارد و ۸۷ درصد نیز اراضی غیرکشاورزی است.

سهم بخش کشاورزی استان ۱.۱ درصد از تولیدناخالص بخش کشاورزی کشور است که مهمترین بخش تولیدی استان بخش کشاورزی است.

۴۴ درصد جمعیت یک میلیونی این استان در نواحی روستایی سکونت دارند به نوعی حدود ۸۲ هزار بهره بردار بخش کشاورزی در این خطه مشغول به فعالیت هستند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha