۲۰ دی ۱۴۰۱، ۱۳:۳۰
کد خبر: 84994587
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

مخالفت انگلیس با درخواست مرخصی بنیانگذار ویکی‌لیکس از زندان

لندن – ایرنا – مقامات انگلیس با درخواست مرخصی جولیان آسانژ بنیان‌گذار سایت افشاگر ویکی‌لیکس از زندان برای شرکت در مراسم خاکسپاری یکی از هوادارانش مخالفت کردند.

به گزارش ایرنا، آسانژ تقاضا کرده بود که در مراسم دفن «ویوین وست وود»، طراح سرشناس مد و فعال اجتماعی که از وی حمایت کرده بود، شرکت کند. با این حال خانواده وی اعلام کردند که درخواست آسانژ برای خروج زندان و شرکت در این مراسم رد شده است.

گاردین در گزارشی به نقل از یکی از اعضای خانواده وست وود نوشت که تصمیم لندن «غیر عادلانه» است چراکه «جولیان هیچ جرمی مرتکب نشده است، اما با او طوری رفتار می شود که انگار یک تروریست است.» وی افزود: تنها چیزی که او در آن مقصر است انتشار حقیقت است.»

«ویوین وست وود» دوسال پیش با پوشیدن لباس زرد و ایستادن در یک قفس بزرگ مقابل دادگاه کیفری انگلستان و ولز، به وضعیت آسانژ اعتراض کرد. او از داخل قفس شعار می‌داد "جولیان آسانژ را آزاد کنید" و تجمع کنندگان را رهبری می‌کرد. نامبرده ۲۹ دسامبر ۲۰۲۲ در منطقه کلپهام واقع در جنوب لندن درگذشت.

بنیانگذار ویکی لیکس به دلیل انتشار صدها هزار سند فاش شده مربوط به جنگ افغانستان و عراق، در آمریکا تحت تعقیب است. آسانژ در سه سال گذشته عمر خود را در زندان بلمارش انگلیس به سر برده است.

اسناد ویکی لیکس نشان می دهد که چگونه ارتش ایالات متحده صدها غیرنظامی را در حوادث گزارش نشده در طول جنگ افغانستان کشته است. پرونده‌های فاش شده از جنگ عراق هم نشان می دهد که ۶۶ هزار غیرنظامی توسط نیروهای عراقی کشته و زندانیان شکنجه شده اند.

۲۷ خردادماه گذشته، پریتی پاتل وزیر کشور سابق انگلیس با صدور فرمانی، با استرداد جولیان آسانژ به آمریکا موافقت کرد. وکلای آسانژ نیز در اعتراض به این تصمیم، به دادگاه عالی انگلیس شکایت کرده‌اند.

تاکنون بسیاری از نهادهای حقوق بشری مخالفت خود را با استرداد و محاکمه آسانژ در آمریکا اعلام کرده اما کاخ سفید که مدعی پرچمداری حقوق بشر و آزادی بیان است به این درخواست‌ها وقعی نمی‌گذارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha