۲۱ دی ۱۴۰۱، ۱۰:۲۱
کد خبرنگار: 2239
کد خبر: 84995287
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

عزم جهادی و نشاندن قطار شهری کرج روی ریل خدمت

۲۱ دی ۱۴۰۱، ۱۰:۲۱
کد خبر: 84995287
مژگان السادات سجادی
عزم جهادی و نشاندن قطار شهری کرج روی ریل خدمت

کرج - ایرنا - خط ۲ قطار شهری کرج به عنوان پروژه ای عظیم ، نیمه کاره و سالخورده تا پیش از دولت سیزدهم و شورای ششم کرج وعده های زیادی برای تحقق آن داده شد تا اینکه این بارعزم جهادی به عهد خود وفا کرد و قطار را روی ریل نشاند.

به گزارش ایرنا، نخستین خط مترو اسفند ماه سال ۱۳۷۷ بین تهران و کرج افتتاح شد و این خط سپس به گلشهر کرج و پس از آن به شهرجدید مهستان رسید. خط یک قطار شهری کرج در ادامه خط پنج تهران توسط شرکت بهره برداری راه آهن شهری تهران و حومه ساخته شد.

پس از رسیدن قطار تهران به گلشهر کرج در سال ۸۴ ، سازمان قطار شهری نیز زیر نظر شهرداری کرج شکل گرفت و این سازمان نیز پنج خط ریلی جدید را برای این کلانشهر تعریف کرد که مهمترین آنها خط ۲ قطار شهری به طول ۲۷ کیلومتر با ۲۷ ایستگاه است. طبق نقشه ، ابتدا و انتهای آن ، بین کمالشهر - کرج تا شهرستان شهریار استان تهران برای ساخت هدفگذاری شد.

عملیات احداث این خط سرانجام با مشارکت شهرداری کرج و دولت وقت در سال ۱۳۸۵ کلید خورد، پروژه ای که چشم انداز پنج ساله برای آن ترسیم شد و قرار بود در سال ۱۳۹۰ به بهره برداری برسد.

همچنین ساخت چهار خط دیگر قطار شهری کرج به پس از تکمیل خط ۲ این کلانشهر موکول شد.

فراز و نشیب های خط دوم قطار شهری کرج

عزم جهادی و نشاندن قطار شهری کرج روی ریل خدمت

همانطور که اشاره شد خط ۲ قطار شهری که به عنوان نخستین تجربه استان البرز در ساخت مترو محسوب می شود با اینکه قرار بود طبق برنامه در سال ۱۳۹۰ به طور کامل تکمیل و بهره برداری شود اما در همان سال های نخست با چالش های متعدد نظیر اختلاف بین کارفرما و پیمانکار پروژه ، عدم تزریق به موقع منابع اعتباری و مشکلاتی از این دست مواجه شد که در نهایت موانع از سرعت اجرای پروژه کاست.

با این وجود وضعیت درآمدی دولت در دهه ۸۰ به نسبت امروز بسیار مناسب بود و قرار شد پروژه با سهم ۵۰ درصدی دولت و ۵۰ درصدی مدیریت شهری کرج تکمیل شود اما هربار ۲ طرح سهامدار پروژه یعنی دولت و شهرداری نتوانستند به خوبی در تامین هزینه ها همراهی کنند و از ۲۷ کیلومتر طول پروژه حدود ۱۰ کیلومتر تونل آن تا پایان دولت دهم حفاری شد و قرار بود در پایان این دولت قطعه نخست خط ۲ قطار شهری کرج بهره برداری شود اما به نتیجه نرسید.

با روی کارآمدن دولت یازدهم نیز پروژه قطار شهری کرج به عنوان موضوع ثابت نشست های اداری و اجرایی مطرح شد و هربار استانداران و مسوولان این دولت و شورای چهارم و پنجم کرج گشایش قطعه نخست این خط را به هفته های دولت و دهه های فجر موکول کردند.

خرید ۲ رام قطار برای خط ۲ قطار شهری کرج در دهه ۹۰ هرچند یک اقدام موثر در کاهش هزینه ها نسبت به زمان حاضر به شمار می رفت اما نگهداری این قطارها در فضایی بیرون از محدوده کاری پروژه ، خود به مشکل دیگری تبدیل شد تا جائیکه این ۲ رام قطار برای مدتی در یکی از خطوط ریلی تهران به کار گرفته شد اما دوباره آنها را به شرکت لوکوموتیوسازی فردیس استان البرز انتقال دادند که می بایست سالانه هزینه هنگفتی بابت نگهداری آنها پرداخت می شد.

دولت های یازدهم و دوازدهم با فهرست بلند وعده های گشایشی پروژه نیمه تمام قطار شهری کرج را به دولتی سپردند که در اوج تحریم و محدودیت مضاعف مالی می بایست به سال ها انتظار مردم پایان دهد.

آنچه قبل از دولت سیزدهم انجام شد

پروژه خاک خورده مترو کرج زمانی به دولت سیزدهم و شورای ششم کرج رسید که حتی قطعه نخست خط ۲ قطار شهری کمتر از ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشت و کاستی های فنی آن بنا به گفته کارشناسان و متولیان امور فراوان بوده است.

در زمان آغاز تصدی دولت های یازدهم و دوازدهم طول تونل حفاری شده خط ۲ قطار شهری کرج از ۱۰ کیلومتر به ۱۵ کیلومتر رسید یعنی دانشگاه خوارزمی در غرب کرج به ایستگاه شهید سلطانی در جنوب شرقی این کلانشهر متصل شد ؛ این اقدام و اجرای برخی طرح های دیگر در این زمینه را می توان در کارنامه دولت های یازدهم و دوازدهم و شوراهای چهارم و پنجم شهر کرج نوشت.

وجود ۱۳ ایستگاه قطار شهری بین دانشگاه خوارزمی و ایستگاه متروی شهید سلطانی که در تونل ۱۵ کیلومتری خط ۲ قطارشهری قرار دارند، خود نیز پروژه های عظیمی هستند که باید تکمیل و تجهیز شوند ضمن آنکه بتن کاری و سقف بندی تونل ۱۵ کیلومتری به طور انجام نشده است .

به سرانجام رساندن قطعه نخست

دولت سیزدهم و شورای ششم کرج در گام نخست فعالیت خود، بخشی از اعتبارات را برای این پروژه عظیم ملی – استانی گذاشتند تا قطعه نخست خط ۲ قطار شهری کرج در گام اول تکمیل و به بهره برداری برسد، اقداماتی که این روزها ، گفت و شنودها حاکی از اثر بخشی آنها است.

فعالیت ها از سال گذشته برای رفع نواقص فنی و تکمیل ریل گذاری، سیستم روشنایی تونل و ایستگاه ها و انجام تست های سرد و گرم با سرعت ادامه یافت و اکنون کار به مرحله سوار شدن لوکوموتیوها و واگن ها بر ریل خط ۲ قطار شهری رسیده است.

اکنون ۲ رام قطار خط ۲ قطارشهری کرج در حال نصب و راه اندازی برای خدمات رسانی هستند که بنا به گفته مسوولان شهری و اجرایی استان البرز تکمیل این پروژه نقش کلیدی در کاهش ترافیک و آلودگی هوا دارد ضمن آنکه می تواند یکی از پروژه های اثرگذار در زمینه پدافند غیر عامل محسوب شود.

سوت قطار کرج دهه فجر به صدا در می آید

عزم جهادی و نشاندن قطار شهری کرج روی ریل خدمت

مهرداد کیانی شهردار کرج با بیان اینکه سرانجام ، تلاش جهادی و پیگیری های مستمر برای تحقق بخشی مطالبه مردم کرج در زمینه قطار شهری جواب گرفت ، اعلام کرد: سوت قطار همزمان با دهه مبارک فجر در خط ۲ قطار شهری کرج به صدا درمی آید.

وی اظهار کرد: تاکنون هفت واگن پس از تعمیرات و آماده‌سازی از واگن‌سازی تهران به کرج انتقال یافته و در حال سوار سازی و نصب روی ریل خط ۲ قطار شهری کرج هستند.

شهردار کرج با یادآوری این نکته که پروژه خط ۲ متروی کرج دارای ۲ رام‌قطار است افزود: این قطار ها هشت سال پیش خریداری شد و به دلیل نیاز به تعمیرات به واگن‌سازی تهران انتقال یافت.

کیانی گفت : اکنون با توجه به نزدیک شدن گشایش خط ۲ قطار شهری ، یک رام‌قطار آماده‌سازی شده است.

انتقال اولین دیزل کشنده به پروژه قطارشهری کرج

عزم جهادی و نشاندن قطار شهری کرج روی ریل خدمت

کیانی در ادامه به انتقال اولین دیزل کشنده به خط ۲ قطار شهری کرج اشاره کرد و افزود: این دیزل از محل پایانه مهرشهر کرج ، حمل و پس از گذر از درون شهر به محل شفت ورود ناوگان واقع در بوستان جهان کرج انتقال یافت و درون ریل خط ۲ قطار شهری کرج قرار گرفت.

وی با بیان اینکه اقدام مذکور، حاصل تلاش شبانه روزی همکاران در هفته گذشته است، اظهارکرد: خوشبختانه اقدامات مدیریت شهری کرج در این زمینه با سرعت مطلوبی در حال انجام است و با راه‌اندازی بخشی از خط ۲ قطارشهری کرج و انجام تست‌های مربوطه و رسیدن به استانداردهای لازم به زودی شهروندان این کلانشهر از نعمت مترو بهره‌مند می‌شوند.

قطعه یک قطار شهری کرج در آستانه افتتاح

عزم جهادی و نشاندن قطار شهری کرج روی ریل خدمت

استاندار البرز اعلام کرد: با پیگیری به عمل آمده قطعه نخست خط ۲ قطار شهری کرج بین گلشهر تا چهار راه طالقانی این شهر در مرحله تکمیل و راه اندازی است.

مجتبی عبداللهی افزود: درصدد هستیم که این روند را تسریع کنیم و تمام استان البرز به این شریان ریلی وصل شود.

وی بیان کرد: پروژه قطار شهری کرج سال های طولانی به دلایل مشکل اعتباری و عدم پیگیری به کندی پیش رفته است و امروز هر کیلومتر حفاری برای ایجاد مترو به یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

عبداللهی افزود: با توجه به آلودگی هوا، به شهرداری های استان البرز دستور داده شد تا اقدام لازم برای توسعه حمل و نقل عمومی به عمل آورند.

استاندار البرز در بدو ورود خود به این استان ، شتاب در ساخت ۲ پروژه مهم قطار شهری و بزرگراه شمالی کرج برای رای روان سازی ترافیک و حمل و نقل آسان مردم در برنامه کاری خود قرار داد و ماهانه ۲ تا سه بار از این پروژه ها بازدید می کند.

بازدید رییس جمهور از قطار شهری کرج و دستور ویژه برای تکمیل پروژه

عزم جهادی و نشاندن قطار شهری کرج روی ریل خدمت

رییس جمهور در سفر ۱۸ فروردین ماه خود به استان البرز ضمن بازدید از پروژه قطار شهری کرج ، دستور ویژه برای تکمیل این پروژه نیمه تمام را صادر کرد .

در این سفر نیز ۲۵ هکتار زمین برای ساخت انبارها و نگهداری تجهیزات قطار شهری کرج در محدوده اراضی دانشگاه خوارزمی تصویب شد که گره گشای بخشی از مشکلات قطار شهری کرج شد.

اکنون مدیریت عالی استان البرز و شورا و شهرداری کرج درصدد هستند تا ۲ پروژه قطار شهری و بزرگراه شمالی کرج را با کمک یکدیگر به سرانجام برسانند.

پس از راه اندازی قطعه یک خط ۲ قطار شهری کرج ، راه اندازی قطعه دوم بین چهار راه طالقانی تا میدان شهید سلطانی کرج هدفگذاری شده است .

پیش بینی می شود بخش عمده خط ۲ قطار شهری کرج با تکمیل ۱۳ ایستگاه بین دانشگاه خوارزمی در غرب کرج و میدان شهید سلطانی در جنوب شرقی این کلانشهر در دولت سیزدهم به اتمام برسد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha