۲۱ دی ۱۴۰۱، ۱۸:۴۱
کد خبرنگار: 979
کد خبر: 84995455
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

مسمومیت گازی در سبزوار ۵۰ درصد بیشتر شد

۲۱ دی ۱۴۰۱، ۱۸:۴۱
کد خبر: 84995455
مسمومیت گازی در سبزوار ۵۰ درصد بیشتر شد

سبزوار- ایرنا- رییس اورژانس پیش‌بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی سبزوار گفت: آمار پاییزه مسمومیت با گاز مونوکسید کربن در این شهرستان نسبت به مدت مشابه پارسال ۵۰ درصد بیشتر شده است.

به گزارش ایرنا، دکتر عباس کافی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگاران اظهار داشت: ماموریت های این اورژانس در سه ماهه پاییز امسال برای کمک رسانی به مسموم شدگان بر اثر گاز مونوکسید کربن ۳۳ مورد بوده است که در یکی از این حوادث در آبانماه، اعضای یک خانواده شامل یک مادر جوان و ۲ فرزندش بر اثر استنشاق گاز مونوکسید کربن در سبزوار جان خود را از دست دادند.

وی استفاده از کرسی با سوخت زغال را از عوامل مهم مسمومیت و گازگرفتگی در سبزوار بیان کرد و افزود: سوختن ناقص گاز و تجمع گازهای مسموم کننده و یا کمبود اکسیژن سبب مسمومیت افراد در فضاهای سربسته می شود که در نهایت به گاز گرفتگی آنها می انجامد.

وی افزود: بخش قابل توجهی از مرگ و میرهای ناشی از استنشاق گاز مونوکسید کربن به دلیل نصب اشتباه دودکش ها است که در این زمینه آموزش بیشتر و فرهنگ سازی شهروندان الزامی است.

کافی ادامه داد: با توجه به برودت هوا از مردم درخواست می شود تا در نحوه استفاده صحیح از وسایل گرمایشی نهایت دقت و احتیاط را اعمال کرده و نحوه استفاده از وسایل گرمازا را به فرزندان خود بیاموزند.

گازگرفتگی از شایعترین مسمومیت های شیمیایی منجر به فوت است که در نتیجه غفلت و رعایت نکردن اصول ایمنی رخ می‌دهد.

علائم مسمومیت با گاز مونوکسید کربن شبیه سرماخوردگی است به طوری که فرد مسموم ابتدا دچار آبریزش بینی، سردرد و سوزش چشم می‌شود ولی با توجه به اینکه بسیاری از گازگرفتگی‌ها شب‌هنگام و در زمان خواب اتفاق می افتد، افراد متوجه این علائم نمی‌شوند.

"سردرد، احساس خستگی، تهوع و استفراغ" دیگر علائم مسمومیت با گاز مونوکسیدکربن هستند که تداوم آن منجر به "تشنج، بیهوشی و مرگ" می‌شود.

مسمومیت با گاز مونوکسیدکربن بسته به شدت آن، عوارض مختلفی بر روی مغز، کبد، کلیه، جریان خون و دستگاه تنفسی بر جای می‌گذارد، با این وجود این مسمومیت در شمار حوادث قابل پیشگیری است که نیازمند حساسیت و رعایت نکات ایمنی در استفاده از وسایل گازسوز و گرمایشی است.

سبزوار در فاصله ۲۳۰ کیلومتری غرب مشهد واقع است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha