۲۷ دی ۱۴۰۱، ۸:۰۹
کد خبرنگار: 979
کد خبر: 85000884
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

سبزوار در سرمای اخیر ۷ مسمومیت گازی داشت

۲۷ دی ۱۴۰۱، ۸:۰۹
کد خبر: 85000884
سبزوار در سرمای اخیر ۷ مسمومیت گازی داشت

سبزوار- ایرنا- رییس اورژانس پیش‌بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی سبزوار گفت: سرمای ۱۰ روز اخیر در شهرستان‌های زیر پوشش این دانشگاه، موجب مسمومیت ۷ نفر با گاز مونوکسید کربن شد که یک نفر از آنان جان باخت.

دکتر عباس کافی، سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در این بازه زمانی اورژانس سبزوار پنج ماموریت ناشی از مسمومیت با گاز مونوکسید کربن داشت که از مجموع ۶ مصدوم چهار نفر به بیمارستان منتقل شدند و یک نفر روز گذشته جان خود را از دست داد.

وی افزود: همچنین در نیمه نخست دیماه امسال نیز ماموریت های اورژانس بر اثر مسمومیت با گاز مونوکسید کربن چهار مورد بوده که ۶ مصدوم به مرکز درمانی منتقل شده بودند.

دکتر کافی گفت: ماموریت های این اورژانس در سه ماهه پاییز امسال برای کمک رسانی به مسموم شدگان بر اثر گاز مونوکسید کربن ۳۳ مورد بود که در یکی از این حوادث در آبانماه، اعضای یک خانواده شامل یک مادر جوان و ۲ فرزندش بر اثر استنشاق گاز مونوکسید کربن در سبزوار جان باختند.

وی استفاده از کرسی با سوخت زغال را از عوامل مهم مسمومیت و گازگرفتگی در سبزوار بیان کرد و افزود: سوختن ناقص گاز و تجمع گازهای مسموم کننده و یا کمبود اکسیژن سبب مسمومیت افراد در فضاهای سربسته می شود که در نهایت به گاز گرفتگی آنها می انجامد.

وی افزود: بخش قابل توجهی از مرگ و میرهای ناشی از استنشاق گاز مونوکسید کربن به دلیل نصب اشتباه دودکش ها است که در این زمینه آموزش بیشتر و فرهنگ سازی شهروندان الزامی است.

کافی ادامه داد: با توجه به برودت هوا از مردم درخواست می شود تا در نحوه استفاده صحیح از وسایل گرمایشی نهایت دقت و احتیاط را اعمال کرده و نحوه استفاده از وسایل گرمازا را به فرزندان خود بیاموزند.

گازگرفتگی، شایع‌ترین مسمومیت منجر به فوت

علائم مسمومیت با گاز مونوکسید کربن شبیه سرماخوردگی است به طوری که فرد مسموم ابتدا دچار آبریزش بینی، سردرد و سوزش چشم می‌شود ولی با توجه به اینکه بسیاری از گازگرفتگی‌ها شب‌هنگام و در زمان خواب اتفاق می افتد، افراد متوجه این علائم نمی‌شوند.

"سردرد، احساس خستگی، تهوع و استفراغ" دیگر علائم مسمومیت با گاز مونوکسیدکربن هستند که تداوم آن منجر به "تشنج، بیهوشی و مرگ" می‌شود.

مسمومیت با گاز مونوکسیدکربن بسته به شدت آن، عوارض مختلفی بر روی مغز، کبد، کلیه، جریان خون و دستگاه تنفسی بر جای می‌گذارد، با این وجود این مسمومیت در شمار حوادث قابل پیشگیری است که نیازمند حساسیت و رعایت نکات ایمنی در استفاده از وسایل گازسوز و گرمایشی است.

سبزوار در فاصله ۲۳۰ کیلومتری غرب مشهد واقع است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha