۲۱ دی ۱۴۰۱، ۱۵:۲۹
کد خبرنگار: 2296
کد خبر: 84995873
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

مروری بر دیوارنگاره‌های مادرانه در پایتخت

۲۱ دی ۱۴۰۱، ۱۵:۲۹
کد خبر: 84995873
مروری بر دیوارنگاره‌های مادرانه در پایتخت
یادم میمونه

تهران- ایرنا- خانه طراحان انقلاب اسلامی به مناسبت سالروز ولادت حضرت فاطمه زهرا (س) دیوارنگاره‌هایی را در سال‌های اخیر طراحی کرده که به همت سازمان هنری رسانه‌ای اوج در میدان ولی‌عصر(عج) پایتخت رونمایی و نصب شده است.

به گزارش ایرنا، روز سه‌شنبه (۲۰ دی) در آستانه ولادت حضرت فاطمه زهرا (س) و هفته بزرگداشت مقام زن و مادر (۲۳ تا ۲۹ دی‌) از دیوارنگاره میدان ولی‌عصر(عج) شهر تهران با موضوع روز مادر و تکریم زنان رونمایی شد. به این مناسبت نگاهی داریم به آثاری که با موضوع مشابه توسط خانه طراحان انقلاب اسلامی بر میدان ولی‌عصر (عج) نقش بسته‌اند. یک دهه پیش، میدان ولی‌عصر(عج) در اختیار سازمان اوج قرار گرفت تا از آن در مناسبت‌های مختلف برای نصب دیوارنگاره‌های هنری بهره ببرد. دیوارنگاری با ابعادی به طول تقریبی ۴۷ متر و عرض ۱۸ متر و نیز تنوع موضوعی، اتفاقی تازه در کشور است که بارها در راستای تکریم زنان و مادران ایران زمین مورد استفاده قرار گرفته است.

یادم میمونه/ ۱۴۰۱

دیوارنگاره جدید میدان ولی‌عصر(عج) با عنوان «یادم میمونه» طراحی شده است که معنایی روشن دارد. این عنوان، اشاره به ایثار مادران دارد و جمله‌ای است که اعضای خانواده به مادر برای پاسداشت زحمات و از خودگذشتگی او بیان می‌کنند. قرار گرفتن هشتگ «مامان مهربونم» کنار طرح نیز تکمیل کننده معنا و مفهوم عنوان اصلی است. بهره‌گیری طراح از جمله‌های ساده یعنی «یادم میمونه» و «مامان مهربونم» موید احساس شفاف اما عمیق است و چه بسا اگر شعر یا جمله‌ای ادبی مورد استفاده قرار می‌گرفت، بر این فضای همدلانه و «خودمانی» سایه می‌افکند و میزان تاثیرگذاری مِهر اعضای خانواده نسبت به مادر را کم می‌کرد.

دیوارنگاره، همچنین به جای استفاده از تصویر مادری کهنسال، سراغ مادری جوان رفته است که با لباسی روشن، در حلقه محبت همسر، دو دختر و یک پسر قرار گرفته. رنگ سپید، نماد بی‌آلایشی مادر است و مفهوم تلاش او برای ایجاد صلح، صفا و آرامش در خانواده به واسطه منش مادرانه را منتقل می‌کند. این اثر هنری برای نمایش فضای خانه، از نمادهای مدرن و سنتی بهره برده و توانسته است، نقش مادر را در قالبی دلنشین به تصویر بکشد.

مروری بر دیوارنگاره‌های مادرانه در پایتخت
دیوارنگاره ۱۳۹۹

نگاهی به دستان مادر کنیم/ ۱۳۹۹

سال ۱۳۹۹ و به مناسبت میلاد با سعادت حضرت زهرا (س) و روز مادر، دیوارنگاره میدان ولی‌عصر(عج) با شعار «نگاهی به دستان مادر کنیم» رونمایی شد. در این اثر هنری، «دست مادر» سوژه اصلی بود که در زمینه لباس سفید قرار داشت. دست‌ها در فرهنگ کشورهای مختلف، عضو مهم بدن انسان محسوب می‌شود که بارها مورد استفاده آثار هنری قرار گرفته و تعابیر متعددی از آن استخراج شده است.

در فرهنگ ما نیز دست نماد مفاهیمی همچون مهربانی، تلاش و قدرت است. دست مادر در این اثر، به مخاطب این نکته را القا می‌کرد که با دیدن آن پی به زحمات مادر ببرد. وانگهی قدر این دستان مهربان را بداند و بر آن بوسه بزند. بهره‌مندی از رنگ سفید در این طرح نیز اشاره‌ای به صفا و پاکی مادر است که عامل آرامش و سعادت خانواده محسوب می‌شود.

مروری بر دیوارنگاره‌های مادرانه در پایتخت
۱۳۹۷

بر دامان بهشت/ ۱۳۹۷

دیوارنگاره «بر دامان بهشت» در حالی سال ۱۳۹۷ در میدان ولی عصر (عج) نصب شد که شعار فرعی دیگری با عنوان «مادران زندگی بخشند» کنار آن خود نمایی می‌کرد. در این اثر هنری سه کودک روی چادر پر از گل مادر مشغول بازی بودند. این طرح بر این مفهوم دلالت داشت که دامان مادر، بستر خوشبختی و رسیدن به بهشت برین است و البته فردای روشن میهن و تربیت یک نسل پاک و آرمان خواه، در گرو تربیت مادران است.

در این اثر، چادر سفید، نماد پاک‌دامنی بود و بر «فرشته صفت بودن» مادران در فرهنگ ایرانی اشاره داشت. همنشینی رنگ صورتی گل در کنار برگ‌ها و جوانه‌های سبزرنگ را می‌توان نمادهایی از زنانگی، شادابی و جوانی دانست که به‌ واسطه حضور پروانگان، بُعدی از خلاقیت، لطافت و ظرافت را نیز بر ذهن متبادر می‌کرد.

آثار دیگر

علاوه بر روز مادر، دیوارنگاره میدان ولی عصر(عج) در مناسبت‌های دیگر هم به زنان و مادران اختصاص یافته است. از جمله دیوارنگاه «دیدار» که سال پیش در آستانه وفات حضرت ام‌البنین (س) و روز تکریم مقام والای مادران و همسران شهدا در میدان ولی عصر (عج) نصب شد. این اثر هنری یادآور مادرانی است که نسلی شجاع تربیت کردند و خود، آنان را برای دفاع از این مرز و بوم رهسپار جبهه‌ها کردند.

مروری بر دیوارنگاره‌های مادرانه در پایتخت
دیوارنگاره ۱۴۰۰

«زنان سرزمین من ایران» که چندی پیش نصب شد، نیز در راستای پاسداشت زنان مشهور ایران زمین از گرایش‌های مختلف فکری بود که البته مفهوم متعالی آن مورد سوء تفاهم قرار گرفت.

علاوه بر دیوارنگاره، خانه طراحان انقلاب اسلامی طی سال‌های اخیر، مجموعه پوسترهایی به مناسبت روز مادر و تکریم ایشان منتشر کرد که در مکان‌های مختلف شهر نصب شدند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha