۲۱ دی ۱۴۰۱، ۱۷:۱۴
کد خبر: 84996049
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

نقش آمریکا و انگلیس در کشتار غیرنظامیان در یمن

لندن – ایرنا - موسسه خیریه آکسفام گزارش داد که دستکم ۸۷ غیرنظامی در جریان حملات هوایی ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی در یمن با استفاده از تسلیحات ارائه شده توسط انگلیس و آمریکا بین سال‌های ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۲ کشته‌ شده‌اند.

خیریه آکسفام در این گزارش، دولت انگلیس را به نادیده گرفتن بمباران یمن توسط ائتلاف متجاوز سعودی، متهم و تصریح کرد که این کشتار به فهرستی از دلایل قانونی برای پایان دادن به تجارت سودآور اسلحه با عربستان می‌افزاید.

«مارتین بوچر» مشاور حوزه سیاستگذاری موسسه آکسفام گفت که ۴۳۱ حمله هوایی در عرض یک سال گذشته صورت گرفته که تقریباً معادل یک حمله در روز است. وی تصریح کرد که این حملات بدون تسلیحات ارائه شده به ائتلاف تحت رهبری عربستان امکان پذیر نبود.

بوچر خاطر نشان کرد؛ تعداد انبوه حملات صورت گرفته که ۸۷ غیرنظامی کشته و ۱۳۶ زخمی برجای گذاشته است، "الگوی خشونت علیه غیرنظامیان" است که همه طرف های درگیر، از جمله تامین کنندگان تسلیحات، نتوانسته اند از آن جلوگیری کنند.

تحقیقات آکسفام نشان می‌دهد که ۱۳ حمله هوایی دیگر توسط جت های ساخت انگلیس و آمریکا بر روی بیمارستان ها و کلینیک های یمن صورت گرفته و مزارع و خانه ها به طور معمول مورد هدف قرار گرفتند. این درحالیست که غیرنظامیان پس از مجموع ۲۹۳ حمله هوایی مجبور به ترک خانه ها و سرپناه‌های خود شدند.

به گزارش روزنامه گاردین، نیروی هوایی سلطنتی سعودی، از هواپیماهای تایفون و تورنادو بریتانیا و F-۱۵ ایالات متحده برای حملات در یمن استفاده می‌کند. برخی از بمب‌های مورد استفاده، مانند Paveway IV هم ساخت بریتانیا هستند.

کارزار مقابله با تجارت اسلحه (CAAT) ارزش کل فروش تسلیحات انگلیس به عربستان از زمان شروع جنگ یمن را ۲۳ میلیارد پوند برآورد کرده است. دادگاه عالی انگلیس قرار است آخر ماه جاری میلادی لایحه کارزار مقابله با تجارت اسلحه را درباره غیرقانونی بودن معاملات تسلیحاتی انگلیس و عربستان بررسی کند.

«جو بایدن» رئیس جمهوری آمریکا هم در فوریه ۲۰۲۱ ادعا کرد که فروش تسلیحات نظامی به عربستان سعودی را به دلیل وضعیت یمن متوقف خواهد کرد، اما آمارها نشان می‌دهد که از آن زمان تاکنون مجوز فروش بیش از ۴ میلیارد دلار سیستم دفاعی به عربستان را صادر کرده است.

بر اساس آمارهای منتشر شده، از ابتدای جنگ تاکنون مجموع ۸ هزار و ۹۸۳ غیرنظامی در یمن کشته شده اند.

عربستان از ششم فروردین ۹۴ در قالب ائتلافی از چند کشور عربی از جمله امارات و با کمک و چراغ سبز آمریکا و حمایت رژیم صهیونیستی، حملات گسترده‌ای را علیه یمن - فقیرترین کشور عربی - آغاز کرد.

این کشورها پس از ۷ سال تجاوز به یمن و کشتار هزاران نفر و تخریب زیرساخت‌های این کشور نه تنها به اهداف خود نرسیدند بلکه به دنبال ضربات موشکی و پهپادی نیروهای مسلح یمن به عمق خاک آن‌ها مجبور به پذیرش آتش بس شدند.

آتش بس یمن که بارها از سوی ائتلاف متجاوز سعودی نقض شده است، به دنبال رایزنی‌های سازمان ملل متحد پیش از این یک بار تمدید شده بود. تمدید ۲ ماهه این آتش بس ۱۱ مرداد ماه به پایان رسید که مجددا تمدید شد و ۱۰ مهر بدون دستیابی به توافقی جدید به خاطر زیاده خواهی های سعودیها و برآورده نکردن مطالبات مشروع ملت یمن پایان یافت و تمدید نشد.

نهادهای وابسته به سازمان ملل متحد از جمله بهداشت جهانی و یونیسف بارها هشدار داده‌اند که بر اثر ادامه حملات متجاوزان به یمن، مردم این کشور با قحطی و بروز یک فاجعه انسانی که در قرن گذشته بی‌سابقه است، روبه رو هستند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha