۲۲ دی ۱۴۰۱، ۹:۵۶
کد خبرنگار: 3043
کد خبر: 84996447
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

قزوین میزبان نخستین رویداد ملی بداهه نویسی مشق مادر است

قزوین - ایرنا - مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین از برگزاری نخستین رویداد ملی بداهه نویسی بانوان خوشنویس با عنوان مشق مادر به میزبانی قزوین خبرداد.

محمدحسین فائزی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: نخستین جشنواره بداهه نویسی بانوان خوشنویس کشور تحت عنوان یک رویداد ملی در رشته‌های نستعلیق و شکسته‌نستعلیق شامل کتابت اسامی و القاب حضرت فاطمه زهرا (س) و همچنین آیات و اشعار با موضوع مقام زن و مادر برگزار می‌شود.

وی با اشاره به اینکه این جشنواره با همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و حوزه هنری به صورت همزمان در ۲۳ دی ماه جاری، به مناسبت میلاد دخت نبی مکرم اسلام (ص) در حوزه های هنری مراکز استانی سراسر کشور برگزار می‌شود.

به گفته فائزی، تنها آثاری در بخش داوری جشنواره شرکت داده می‌شوند که در زمان برگزاری رویداد به صورت حضوری تولید شده و برچسب مشخصات هنرمند، پشت اثر الصاق شده باشد.

وی تاکید کرد: آثار تولیدی پس از جمع‌آوری توسط حوزه های هنری استان ها، مهر و موم شده و بلافاصله برای داوری به دبیرخانه جشنواره که حوزه هنری استان قزوین است، ارسال می شود و در این راستا آثار فاقد برچسب و یا آثاری که هنرمندان خود اقدام به ارسال آنها کنند، پذیرفته نخواهد شد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین تصریح کرد: در مراسم اختتامیه مشق مادر، ۱۵ هنرمند برتر از جوایز ۵۰ میلیون ریالی و ۱۰۰ هنرمند منتخب نیز از جوایز نقدی پنج میلیون ریالی برخوردار می شوند و هیچگونه محدودیت سنی نیز برای شرکت کنندگان در این رویداد ملی وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه قزوین از دیرباز مهد پرورش نام‌آوران زیادی در حوزه هنر خوشنویسی است، اضافه کرد: با توجه به اینکه لقب پایتخت خوشنویسی ایران به قزوین اطلاق می‌شود بایستی رویدادهایی که در این بخش برگزار می شود نیز در قد و قواره پایتخت خوشنویسی ایران باشد.

فانزی یادآور شد: متاسفانه تنها رویدادی که در قزوین به عنوان پایتخت خوشنویسی ایران طی سال‌های اخیر مورد توجه قرار گرفته، برگزاری دو سالانه خوشنویسی بوده در حالی که معتقدیم رویدادهای خوشنویسی بایستی حداقل هر ۶ ماه یک مرتبه در سطح این استان برگزار شود.

هنرمندان دچار رکود اقتصادی هستند

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین با بیان اینکه اقتصاد، فرهنگ و هنر در قزوین باید به صورت جدی مورد توجه قرار گیرد، گفت: برای توسعه و ارتقای سطح شاخص‌های اقتصاد هنر باید به سمت تبدیل آثار هنری به کالای اقتصادی حرکت کرد.

وی با اشاره به سهم ناچیز هنرمندان قزوینی از اقتصاد هنر، اظهار داشت: خوشنویسی قزوین مانند بسیاری از عرصه‌های فرهنگی و هنری دیگر، درگیر رکود اقتصادی است و بخشی از این رکود ناشی از استفاده نکردن شیوه‌های درآمدی جدید و استفاده از چرخه‌های سنتی درآمدی است که اغلب هنرمندان به فروش تابلو و دریافت شهریه از هنرجویان اکتفا می کنند.

فائزی ادامه داد: همین مساله در زمان وقوع بحران‌های مختلف، به ویژه کرونا که منجر به تعطیلی آموزش‌های حضوری شد، اقتصاد هنرمندان ما را با چالش های جدی مواجه کرد و از این رو خلق ثروت در عرصه‌های مختلف هنری مساله ضروری است که باید به آن بپردازیم.

وی با اشاره به تاسیس خانه خلاق هنرمندان در استان، تاکید کرد: امروزه چالش همگانی در عرصه فرهنگ و هنر، درآمدزایی در مدل های سنتی خود است در حالی که باید هنرمندان را به استفاده از ایده های نو و خلاق در حوزه اقتصاد هنری هدایت کرد.

فائزی اضافه کرد: در عرصه هنر، خلاقیت و نوآوری در استان ما کمرنگ بوده و باید در این عرصه تلاش کنیم و با استفاده زا دانش بنیان ها و بنیاد ملی نخبگان، پارک علم و فناوری و خانه خلاق، ایده های جدیدی را برای هنرمندان خود فرآهم آورده و روش های نوین درآمدزایی را رونق دهیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha