شخصیت‌ها و موضوعات تکراری، آسیب‌ مهم نمایش‌های رادیویی است

تهران- ایرنا- کارگردان نمایش رادیویی «سرگذشت درگذشت یک چشم» با اشاره به آنکه شخصیت‌ها و موضوعات تکراری، مهمترین آسیب‌ نمایش‌های رادیویی است که باید بیش از پیش به آن توجه شود تاکید کرد: توجه به رادیو تئاتر فرصت‌ مطلوبی برای تربیت نسل‌های جدید در این عرصه فراهم می‌کند.

مجید تیزرو کارگردان نمایش رادیویی «سرگذشت درگذشت یک چشم» که با این اثر در بخش رادیوتئاتر رویداد تئاتر صاحبدلان حضور دارد در گفت‌وگو با خبرنگار تئاتر ایرنا درباره دلایل این اثر با تاکید بر آنکه معتقدم هر چه در تولید آثار هنری به ویژه در عرصه هنر نمایش از خاطرات سال‌های دفاع مقدس بگوییم باز هم ناگفته‌های فراوانی برای ارائه به مخاطب وجود دارد خاطرنشان کرد: هربار پای خاطرات رزمندگان کشورمان در هشت سال دفاع مقدس نشسته‌ام ناخودآگاه احساسات درگیر تمام رنج‌هایی می‌شود که آنها طی این سال‌ها متحمل شده‌اند.

این کارگردان که نظری متفاوت درباره برگزاری رویداد تئاتر صاحبدلان به شکل غیررقابتی دارد تصریح کرد: رقابتی نبودن جشنواره موجب کاهش سطح کیفی و کمی اجراها می‌شود و امیدواریم در دوره های بعدی به این مهم توجه شود

شخصیت‌ها و موضوعات تکراری، آسیب‌ مهم نمایش‌های رادیویی است

تربیت نسل‌های جدید با توجه بیشتر به نمایش رادیویی

توجه به بخش رادیوتئاتر فرصت‌های مطلوبی را برای تربیت نسل‌های جدید در این عرصه فراهم می‌کندتیزرو درباره شرایط آثار حاضر در بخش رادیوتئاتر رویداد تئاتر صاحبدلان و آسیب‌شناسی آثار گفت: مهمترین آسیب موجود در بخش آثار رادیوتئاتر به این مساله باز می‌گردد که در اغلب آثار شاهد اجراهایی هستیم که در آن نوع بازی‌ها و صداها تغییر نکرده و فقط این عنوان نمایش و اسم شخصیت‌هاست که در هر اجرا تغییر می‌کند.

وی درباره راهکارهای عبور از آسیب افزود: حمایت و آموزش مسئولان و متولیان هنر نمایش رادیویی به ویژه مدیران صدا و سیما از هنرمندان جوان است که می‌تواند توسعه و پیشرفت فعالیت سایر هنرمندان در اجراهای نمایش رادیویی را با خود به همراه داشته باشد. البته از این مساله نمی‌توان به سادگی گذشت که به مدد وجود چنین بخشی در میان بخش‌های متنوع این رویداد نمایشی فرصت‌هایی نیز برای تربیت نسل‌های جدید در این عرصه فراهم آمده است.

شخصیت‌ها و موضوعات تکراری، آسیب‌ مهم نمایش‌های رادیویی است

نمایش رادیویی «سرگذشت درگذشت یک چشم» از چه می‌گوید؟

هر چه در تولید آثار هنری به ویژه در عرصه هنر نمایش از خاطرات سال‌های دفاع مقدس بگوییم باز هم ناگفته‌های فراوانی برای ارائه به مخاطب وجود دارد

کارگردان نمایش رادیویی «سرگذشت درگذشت یک چشم» درباره روایت خط داستانی این ثر گفت: این رادیوتئاتر راوی تقابل دو رزمنده ایرانی و عراقی در اردوگاه اسرا بوده و محور اصلی این تقابل به این مساله باز می‌گردد که افسر ایرانی بینایی خود را به وسلیه یک افسر عراقی از دست داده است. افسر عراقی از کرده خود پشیمان شده و با عذاب وجدانی که به سراغ او آمده است، به دنبال راهی برای پیدا کردن آن افسر ایرانی و گرفتن حلالیت از اوست.

وی افزود: سرانجام زمانی که در مراسم پیاده‌روی ایام اربعین، پذیرای زوار ایرانی است، با آن افسر ایرانی مواجه می‌شود، او را به خانه خود دعوت کرده و به دلیل کرده‌اش ابراز پشیمانی و کسب حلالیت می‌کند.

نمایشنامه «سرگذشت درگذشت یک چشم» نوشته روح الله نوری با کارگردانی مجید تیزرو در بخش رادیو تئاتر دوازدهمین دوره سراسری و نخستین دوره بین‌المللی رویداد تئاتر صاحبدلان اجرا می‌شود.

شخصیت‌ها و موضوعات تکراری، آسیب‌ مهم نمایش‌های رادیویی است

به گزارش ایرنا؛ بخش رادیوتئاتر دوازدهمین دوره سراسری و نخستین دوره بین‌المللی رویداد تئاتر صاحبدلان در تهران به‌صورت زنده از تاریخ 19 تا 22 دی‌ماه در تالار سایه مجموعه تئاترشهر برگزار شد و آثار حاضر در بخش استانی این رویداد هنری نیز در شهرستان‌ها از تاریخ 19 تا 26 دی‌ اجرای عموم خود را به‌صورت زنده پشت سر حواهد گذاشت.

دوازدهمین دوره سراسری و نخستین دوره بین‌المللی رویداد غیررقابتی تئاتر صاحبدلان به دبیری دکتر محمود فرهنگ که از نیمه تابستان 1401 آغزا شده است تا انتهای دی‌ماه در قالب اجرای آثار مختلف در سطح کشور ادامه خواهد داشت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha