۲۲ دی ۱۴۰۱، ۲۲:۱۴
کد خبرنگار: 2445
کد خبر: 84997082
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

اسد: دیدار با مقامات ترکیه مسلتزم پایان اشغالگری آنکاراست

تهران- ایرنا-بشار اسد رئیس جمهوری سوریه روز پنجشنبه در دیدار الکساندر لاورنتیف فرستاده ویژه ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه گفت که ثمربخشی هر گونه دیدار با مقامات آنکارا پایان اشغالگری ترکیه و توقف حمایت از تروریسم است.

به گزارش ایرنا از خبرگزاری رسمی سوریه (سانا)؛ اسد تشریح کرد: این دیدارها برای این که مثمر ثمر باشد، باید مبتنی بر هماهنگی و برنامه‌ریزی قبلی سوریه و روسیه باشد تا اهداف و نتایج ملموسی که دمشق از این دیدارها در پی آن است، محقق شود؛ لذا باید این نشست ها بر مبنای اصول ملی حکومت و مردم سوریه مبتنی بر پایان اشغالگری و توقف حمایت از تروریسم باشد.

براساس این گزارش، اسد و لاورنیتف در خصوص مسیر روابط راهبردی مسکو-دمشق و ساز و کارهای توسعه آن را در همه زمینه و در راستای منافع دو ملت و دو کشور دوست را بررسی کردند.

در این دیدار همچنین رئیس جمهوری سوریه و فرستاده پوتین، اوضاع جهانی و منطقه ای را مورد بحث و تبادل نظر قرار دادند.

اسد در این دیدار با بیان این که " شدیدترین جنگ در حال حاضر، جنگ سیاسی و رسانه‌ای است، خاطر نشان کرد: همین امر مستلزم اتخاذ مواضع سیاسی ثابت و شفاف تری است. لذا سوریه از عملیات ویژه نظامی روسیه در دونباس حمایت می‌کند.

لاورنتیف نیز با قدردانی از مواضع سازنده سوریه از زمان آغاز عملیات نظامی مسکو در اوکراین، مدعی شد: کشورهای زیادی در جهان هستند که به پیروزی روسیه باور دارند.

وی با بیان این که با وجود فشارهای آمریکا و همپیمانانش برای منزوی کردن روسیه و سوریه شکست خورده است، تصریح کرد، باید از تحولات سریع در جهان نهایت استفاده را برد.

این مقام روس، نشست وزیران دفاع روسیه، ترکیه و سوریه را مثبت ارزیابی کرد و گفت: روسیه معتقد است که ادامه چنین دیدارهایی و ارتقای آن به سطح وزیر امورخارجه، اهمیت دارد.

سخنان اسد برای گره زدن دیدار با مقامات ترکیه و پایان اشغالگری این کشور یک روز پس از آن روی می دهد که «عمر چلیک» سخنگوی حزب حاکم عدالت و توسعه ترکیه در خصوص دیدار اسد و اردوغان گفت که این کشور «عجله‌ای برای برگزاری جلسات با طرف سوری ندارد، اما ما نمی خواهیم آن را به تعویق بیندازیم».

وی در یک نشست مطبوعاتی گفت: ما برای برگزاری جلسات و نشست‌های بین خود و طرف سوری عجله نداریم، ولی نمی‌خواهیم این نشست‌ها بیش از حد به تأخیر بیفتد.

هفته گذشته نیز رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه در سخنانی پس از گفت‌وگوی تلفنی با همتای روس خود، از نشست احتمالی سه جانبه میان خود و رئیس جمهوری های روسیه و سوریه خبر داد و گفت: ما یعنی روسیه، ترکیه و سوریه روندی را آغاز کرده‌ایم و طبق این روند، وزرای خارجه سه کشور دیدار خواهند کرد.

مقامات دولت اردوغان و رسانه های تحت امر حزب حاکم ترکیه، به طور دائم از تلاش برای عادی سازی روابط آنکارا – دمشق حرف می زنند، اما هنوز مشخص نیست که دولت ترکیه و در راس آن حزب عدالت و توسعه، برای جبران خطاهای گذشته و عقب نشینی از تصمیمات و اقدامات غلطی که بحران سوریه را عمیق تر کرد، چه نقشه راهی دارند؛ چرا که هنوز آنکارا بر حمایت از تروریست ها در سوریه تاکید دارد و این مساله نشان می دهد که مقامات این کشور در برقراری رابطه با سوریه یک تاکتیک برای پیروزی مجدد اردوغان در انتخابات آینده ریاست جمهوری ترکیه هستند و این مساله راهبردی نیست و احتمالا پس از انتخابات ترکیه تغییر می کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha