۲۴ دی ۱۴۰۱، ۱۰:۲۹
کد خبرنگار: 1336
کد خبر: 84998067
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

«تله بدهی»، توطئه غرب علیه روابط چین و آفریقا

۲۴ دی ۱۴۰۱، ۱۰:۲۹
کد خبر: 84998067
«تله بدهی»، توطئه غرب علیه روابط چین و آفریقا

تهران- ایرنا- وزیر امور خارجه چین و رئیس کمیسیون اتحادیه آفریقا در نشستی خبری ادعای بی‌اساس موسوم به «دام بدهی» را در آفریقا رد کردند.

به گزارش روز شنبه ایرنا به نقل از پایگاه خبری وزارت خارجه چین، کین گانگ وزیر امور خارجه چین در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک با موسی فاکی محمد، رئیس کمیسیون اتحادیه آفریقا که در ۱۱ ژانویه ۲۰۲۳ (۲۱ دی ماه جاری) برگزار شد، ادعای بی اساس مبنی بر ایجاد «دام بدهی» در آفریقا از سوی کشورش را رد کرد.

کین گانگ در پاسخ به خبرنگاران درباره دیدگاه چین در خصوص دومین اجلاس رهبران ایالات متحده و آفریقا گفت چین و آمریکا به عنوان اعضای دایمی شورای امنیت سازمان ملل مسوولیت مهمی در زمینه برقراری صلح و توسعه جهانی بر عهده دارند.

وی خاطرنشان کرد: روابط چین و آمریکا نباید بصورت یک رقابت یا بازی با حاصل جمع صفر باشد که سود یک طرف به قیمت ضرر دیگری تمام شود.

وزیر خارجه چین خاطرنشان کرد: پکن و واشنگتن باید به یکدیگر احترام بگذارند، در برقراری صلح مشارکت داشته باشند، همکاری برد-برد را دنبال کنند و به منافع شخص ثالث صدمه نزنند.

وی افزود: این مساله باید با مقتضیات زمان و انتظارات مشترک جامعه بین المللی مطابقت داشته باشد.

کین گانگ گفت، چین و آفریقا دوستی عمیق سنتی با یکدیگر دارند. همکاری دو طرف بر اساس صداقت، نتایج واقعی، حسن نیت، احترام متقابل، برابری، سود متقابل و برد-برد است.

وی افزود: چین از ابتدای قرن جدید بیش از ۶۰۰۰ کیلومتر ریل قطار، ۶۰۰۰ کیلومتر جاده، ۲۰ بندر و بیش از ۸۰ تاسیسات برق در مقیاس بزرگ در آفریقا احداث کرده است و بالغ بر۱۳۰ بیمارستان و کلینیک، بیش از ۱۷۰ مدرسه و ۴۵ مکان ورزشی و بیش از ۵۰۰ پروژه کشاورزی را در آفریقا تامین مالی کرده است.

وی تصریح کرد این اقدامات نتایج ملموسی در پیشبرد توسعه اقتصادی و اجتماعی و بهبود معیشت مردم در آفریقا ایفا کرده است.

«تله بدهی»، توطئه غرب علیه روابط چین و آفریقا

کین گانگ خاطرنشان کرد که افریقا قاره ای نوظهور و سرشار از امید و نشاط است. بدون صلح و توسعه آفریقا جهان در ثبات و رفاه نخواهد بود. آفریقا به همبستگی و همکاری نیاز دارد نه به رویارویی بلوکی. هیچ کشور یا فردی قدرت این را ندارد که کشورهای آفریقایی را مجبور به جانبداری از یک طرف خاص کند.

وی افزود آفریقا باید صحنه ای برای همکاری های بین المللی باشد نه عرصه ای برای رقابت با نیروی های بزرگ. اگر رقابتی هم وجود داشته باشد باید این باشد که چه کسی کارهای عملی بیشتری برای صلح و توسعه آفریقا انجام می دهد و چه کسی به این قاره کمک می کند.

کین گانگ گفت : چین خوشحال است که می بیند هر کشوری واقعا به آفریقا کمک می کند تا صلح و توسعه را با صداقت تحقق بخشد. در صورت تمایل دوستان آفریقایی، چین نیز حاضر است با هر کشور دیگری در آفریقا همکاری های سه جانبه یا چند جانبه داشته باشد تا به طور مشترک به توسعه و جوان سازی این قاره کمک های بیشتری کند.

کین گانگ خاطرنشان کرد: کشورهای آفریقایی در سال های اخیر به طور فعال برای ترویج توسعه اقتصادی و اجتماعی تلاش کرده اند اما کمبود بودجه به یک معضل بزرگ برای رونق و تجدید حیات آفریقا تبدیل شده است و چگونگی ایجاد توازن در تامین مالی توسعه با رشد بدهی موضوعی است که همه کشورها باید در مسیر پیگیری توسعه با آن روبرو شوند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha