شرکت نفت و گاز گچساران؛ از  افزایش تولید گاز تا پیشگیری از سوختن نفت

یاسوج - ایرنا- افزایش تولید گاز به منظور کمک به تامین انرژی مورد نیاز هموطنان در سرمای زمستان مهمترین برنامه پیش روی شرکت نفت گچساران است صنعتی که در یک سال گذشته با استفاده از دستگاه‌های فرآورش سیار در کاهش هدروری نفت و شست و شوی مخازن گام های استواری به منظور تحقق رشد تولیداین محصول برداشته است.

شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران که یکی از طولانی ترین شبکه های خطوط مناطق نفت خیز را در گستره چهار استان کهگیلویه و بویراحمد ، خوزستان ، فارس و بوشهر راهبری می کند و دارای ۱۶ مخزن در مدار است این روزها در تلاش است تا برای توسعه کشورمان و رفاه هموطنان از همه ظرفیت ها استفاده کند.

از آنجا که سرما و بارش های سنگین برف و باران نیاز به مصرف گاز بیشتر برای هموطنان را ضروری کرده صنعت نفت گچساران برای افزایش تولید این فراورده برنامه ریزی کرده است که تحقق این مهم می تواند گامی برای گرمابخشی خانه های مردم اقصی نقاط کشورمان باشد.

کارکنان شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران که همواره در صف اول تامین درآمدهای کشور هستند امید دارند تا این بار با افزایش تولید گاز سهمی در رفاه و زندگی بهتر هموطنان داشته باشند.

در شرایطی که سازمان هواشناسی دمای هوای برخی نقاط کشورمان از جمله کوهرنگ،سراب،باخرز،فربمان و بلداچی در روزهای اخیر را ۲۵ درجه سانتیگراد زیرصفر اعلام کرده برنامه ریزی مسئولان صنعت نفت گچساران به منظور افزایش تولید می تواند گامی گره گشا برای تامین گرمای مورد نیاز خانه های مردم باشد.

پیش بینی افزایش۲۰ درصدی تولیدگاز در گچساران

مدیرعامل شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران گفت: با توجه به مصرف زیاد گاز در کشور، افزایش ۲۰درصدی تولید در برنامه شرکت بهره برداری نفت و گاز این شهرستان قرار گرفته است.

شرکت نفت و گاز گچساران؛ از  افزایش تولید گاز تا پیشگیری از سوختن نفت

مهرداد کاهکش افزود:براساس برنامه ریزی انجام شده قرار است میزان تولید گاز در میادین گچساران از ۸۰۰ میلیون فوت مکعب در روز به یک میلیارد فوت مکعب افزایش یاید.

وی با اشاره به اینکه بخشی از گاز مورد نیاز کشور از میادین گازی گچساران استخراج می‌شود، افزود: این گاز پس از فراوری و شیرین سازی به شبکه گاز کشور تزریق می‌شود.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز گچساران میدان گازی پازنان را یکی از بزرگترین میدان های گازی گنبدی خاورمیانه و منبع تامین گاز کشور عنوان کرد و ادامه داد: در این میدان ۱۵ حلقه چاه وجود دارد که گاز این میدان پس از استخراج به کارخانه گاز و گاز مایع، برای فرآوری ارسال می‌شود.

کاهکش اضافه کرد: گاز تولید شده در کارخانه گاز مایع فرآوری شده و مواد اضافی از آن جدا و سپس به پالایشگاه گاز بیدبلند خلیج فارس بهبهان ارسال می‌شود.

افزایش ارسال گاز به پالایشگاه بیدبلند

مدیرعامل شرکت بهره برداری نفت و گاز شهرستان گچساران گفت: ظرفیت ارسالی گازهای مشعل به پالایشگاه بیدبلند خلیج فارس بزودی افزایش خواهد یافت.

کاهکش به نقش اصلی و کلیدی شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران در تأمین گاز، خوراک اصلی پالایشگاه بیدبلند خلیج فارس اشاره کرد و گفت: هم اکنون همکاری سازنده ای بین مجتمع های پالایشگاهی ۹۰۰ و ۱۲۰۰ برای تأمین خوراک پالایشگاه بیدبلند خلیج فارس با هدف توسعه پایدار برقرار است که با توجه به فصل پیش رو این همکاری بیشتر خواهد شد.

پیشگیری از سوختن ۲۲۵ هزار بشکه نفت

مدیرعامل شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران گفت: دستگاه‌های فرآورش سیار MOS و MOT در این شرکت از یک سال گذشته تاکنون از سوزاندن ۲۲۵ هزار بشکه نفت در این شرکت جلوگیری کرد.

کاهکش افزود: با برنامه ریزی صورت گرفته در شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران و به کارگیری دستگاه های فراورش نفت خام، سالانه از سوزاندن هزاران بشکه نفت در گودال های سوخت در محل چاه های نفت جلوگیری می شود.

شرکت نفت و گاز گچساران؛ از  افزایش تولید گاز تا پیشگیری از سوختن نفت

وی تاکید کرد : انجام آزمایش های جریانی در گذشته از طریق جریان دادن چاه به گودال سوخت سرچاهی صورت می گرفت و این عملیات موجب آلودگی محیط ‌زیست و هدر رفت سرمایه ملی می شد.

کاهکش اظهار کرد: این دستگاه ها منجر به کاهش حجم نفت سوزانده شده ، جلوگیری از آلودگی محیط زیست و هدر رفت سرمایه ملی ، افزایش تولید و اعمال دقت بیشتر در اتخاذ تصمیم مقتضی جهت توسعه میادین ، انجام عملیات در راستای بهره برداری به موقع از چاه و طراحی تسهیلات فراورش مناسب میدان نفتی شده است .

وی در ادامه با بیان اینکه، توسعه صنایع نفت و گاز بدون توجه به تأثیرات آن بر محیط زیست ، موجب بروز بحران های زیست محیطی می شود گفت : این شرکت به عنوان دومین تولید کننده نفت کشور همواره خود را متعهد به حفظ محیط زیست پیرامونی خود می داند.

وی تصریح کرد: کارکنان صنعت نفت و گاز گچساران در یک سال گذشته موفق به تعمیر اساسی ۵۸ دستگاه مخزن تحت فشار درون واحدی و سرچاهی ، تعمیر کلی ۱۵۲ دستگاه تجهیزات فرآیندی شامل ۵۳ دستگاه ذخیره، خشک کننده و مولد هوا، ۴۶ دستگاه الکتروموتور، ترانسفورمر و رله های حفاظتی، ۴۴ دستگاه تلمبه های نفت، آب صنعتی، آب زائد تزریقی و تزریق مواد شیمیایی، پنج دستگاه دیزل آتش نشانی و ۲ دستگاه توربین گازی شدند.

کاهکش عنوان کرد: در همین راستا ۷۸ مورد تعمیر کلی، ایمن سازی و توپک رانی خطوط لوله نفت و گاز چاه ها و تفکیک گرها در کنار ۲۰۸ مورد تعمیر، تعویض، تنظیم و نصب شیرآلات ، ۱۵۱ مورد فرایندی و نصب یا تعویض صفحه کاهنده خطوط لوله نفت و گاز چاه ها، ۱۶۲ مورد رفع نشتی از خطوط لوله نفت، آب و پساب واحدها و ۳۲ مورد تعویض کروژن کوپن از دیگر اقدامات کارکنان پرتلاش صنعت نفت گچساران است.

شست و شوی مخازن نفتی

مدیرعامل شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران گفت: در راستای سیاست دولت و افزایش تولید امسال از ۸۰۰ کیلومتر از خط لوله نفت و گاز شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران شست و شو ( توپک رانی )شد.

مهرداد کاهکش با بیان اینکه شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران دومین شرکت تولید کنند نفت در کشور است افزود: این میزان شست و شوی خط لوله انتقال نفت به منظور ایمن سازی خط لوله چهار تا ۴۲ اینچ انجام شده است.

شرکت نفت و گاز گچساران؛ از  افزایش تولید گاز تا پیشگیری از سوختن نفت

وی ابراز کرد: این میزان شست و شو در قالب ۲۰ مورد در سالجاری به منظور حفظ تولید و نگهداری از خطوط لوله جریانی، اصلی و صادراتی نفت، گاز وگاز مایع انجام گرفته شده است.

کاهش تصریح کرد: از این میزان شست و شو(توپک رانی) بیش از ۶۰۰ کیلومتر با هدف بازرسی، تشخیص، تعیین میزان خوردگی‌ها و تشخیص معایب احتمالی حدود به صورت هوشمند در خطوط لوله نفت و گاز گچساران برنامه ریزی و انجام شد.

وی با اشاره به شست و شو هوشمند افزود: در این شست و شو علاوه بر حرکت توپک درون خط لوله، با ایجاد میدان مغناطیسی اطلاعات مربوط به مشکلات خطوط لوله از قبیل کاهش ضخامت درونی و بیرونی خطوط به صورت شعاعی و طولی گزارش می شود.

کاهکش ابراز کرد: توپک رانی عملیات عبور دادن شی خارجی با فرآیندی خاص از خطوط انتقال نفت و گاز است که با هدف، تمیز کردن شریان های انتقال از رسوبات ایجاد شده، خارج ساختن مایعات، اندازه گیری قطر درونی خطوط لوله، پوشش دادن جدار لوله با مواد ضد خوردگی و بازدید درونی خطوط صورت می گیرد.

وی با بیان اینکه ایمن سازی خطوط لوله از مهمترین اولویت های صنعت نفت و گاز است افزود: کارشناسان نتایج حاصل از شست و شو /توپک رانی/ را بررسی و برای جلوگیری از آسیب‌دیدگی خطوط لوله، حفظ و صیانت از خطوط لوله صادراتی و پیشگیری از آلودگی زیست محیطی احتمالی، عملیات ترمیم بر روی این خطوط را انجام می دهند.

مدیرعامل شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران افزود: این شرکت با در اختیار داشتن بیش از ۶هزار کیلومتر خطوط لوله در اندازه های ۲ تا۵۲ اینچ در حوزه گچساران و چهار استان دیگر کشور و عبور از خط لوله صادراتی نقش مهمی در صنعت نفت و اقتصاد کشور دارد.

افزایش تولید نفت

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری نفت و گاز گچساران گفت: افزایش ۶ هزار بشکه ای نفت در روز نشان از همت دولت سیزدهم و تعهد و کار جهادی کارکنان صنعت نفت این شهرستان دارد.

کاهکش افزود: با تلاش کارکنان صنعت نفت این شهرستان تولید نفت در این صنعت با بهره برداری ازچاه شماره ۱۳ میدان نرگسی گچساران از ۲۰ هزار بشکه در روز به ۲۶هزاربشکه در دولت سیزدهم افزایش یافته است.

وی به نقش کارکنان صنعت نفت در اقتصاد کشور اشاره کرد و گفت: افزایش تولید در شرایط خاص در دولت سیزدهم نشان از تعهد و کار جهادی کارکنان صنعت نفت در خط مقدم تولید، یعنی واحدهای عملیاتی دارد.

کاهکش ادامه داد: سختی کار، دوری از خانواده در شرایط اقماری، گرمای شدید و آلودگی پیرامون تاسیسات نفتی هیچ گاه موجب نشده که ذره ای کار در این صنعت متوقف شود و این امر نشان از حرکت انقلابی و جهادی کارکنان صنعت نفت دارد.

مدیرعامل شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران در ادامه گفت: در این شرکت ۲۳ میدان نفتی، ۳۵ کارخانه و ۸۴۴ حلقه چاه وجود دارد که از این تعداد میدان، ۱۶ میدان نفتی فعال است و این نشان از نقش ویژه این شرکت در اقتصاد کشور دارد.

کاهش با اشاره به نقش این شرکت در اقتصاد کشور گفت: قرار گرفتن تأسیسات این شرکت در گستره جغرافیایی چهار استان کهگیلویه و بویر احمد، خوزستان، بوشهر و فارس از ویژگی های این شرکت است که در کنار قرار گرفتن تلمبه خانه عظیم گوره و چندراهه نفت خام صادراتی کشور در حوزه عملیات این شرکت، گچساران را به قلب صادرات نفت خام کشور تبدیل کرده است.

وی ادامه داد: نفت گچساران و چند شرکت مهم دیگر با خط لوله به تلمبه خانه گوره منتقل می شود و با افزایش فشار در نهایت به سمت پایانه خارگ جهت صادرات هدایت می شود.

کاهکش افزود: راهبری تمام این مراحل، تعمیر و نگهداری این تأسیسات بر عهده کارکنان تلاشگر شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران است.

گچساران یکی از بزرگترین حوزه های نفتی جنوب غربی ایران است این منطقه بعد از مسجد سلیمان و هفتکل در سال ۱۳۰۷ با کشف نفت به سومین میدان نفتی کشور تبدیل شد.

این شرکت با بهره گیری و توانمندی از ۱۰ واحد بهره برداری، پنج کارخانه نمک‌زدایی در مدار، ۲ کارخانه نمک‌زدایی در دست اقدام، ۱۱ ایستگاه فشار و تزریق گاز، سه مجتمع بزرگ پالایشگاهی گاز و گازمایع، سیستم گاز آغار و دالان مشتمل بر ۱۲ دستگاه شیرگاه و لخته گیر مایع و چندین واحد آزمایشگاه شیمیایی، ۶ واحد آبرسان، حدود ۱۱۰ تفکیک گر سرچاهی و بوستری، ۳ ایستگاه برق فشار قوی و بیش از ۶۷۰۰ کیلومتر خطوط لوله از قطر ۴ تا ۵۲ اینچ دارد.

شهرستان ۱۲۶ هزار نفری گچساران در جنوب استان کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha