عشایر گلستان ۲۵ درصد گوشت قرمز مورد نیاز استان را تولید می‌کنند

گنبدکاووس - ایرنا - مدیرکل امور عشایر گلستان گفت: عشایر استان سالانه ۸ هزار تن گوشت قرمز تولید می‌کنند که معادل ۲۵ درصد حجم تولیدی و مورد نیاز بازار گلستان است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، رضا علیپوری روز یکشنبه در حاشیه نخستین همایش «تکریم شبانان و گله‌داران عشایر گلستان» با تاکید بر نقش مهم عشایر و دامداران در تولید گوشت قرمز کشور، اظهار کرد: عشایر استان با وجود اینکه بیش از یک درصد از جمعیت گلستان را شامل می‌شوند و علاوه بر تولید گوشت، در تولید صنایع دستی و حفظ مرزها نقش اساسی دارند و در خط مقدم جبهه اقتصاد مقاومتی بدون کمترین توقع برای کمک به توسعه کشور از هیچ تلاشی کوتاهی نمی‌کنند.

مدیرکل امور عشایر گلستان گفت: استان بر اساس آخرین سرشماری ۴ هزار و ۲۰۰ خانوار عشایری با بیش از ۲۳ هزار نفر جمعیت دارد که ۵۰ درصد این خانوارها عشایر بومی ترکمن و بقیه عشایر استان‌های خراسان‌رضوی، شمالی و سمنان هستند.

علیپوری با اشاره به اینکه عشایر گلستان در مجموع ۷۷ شهید تقدیم انقلاب اسلامی کردند، ادامه داد: در همایش امروز تلاش داریم با حضور مسوولان استانی و کشوری بتوانیم بخشی از زحمات عشایر در طول سال‌ها برای تولید گوشت قرمز و سایر محصولات قدردانی کنیم.

به گزارش ایرنا، عباس پاپی‌زاده رییس سازمان امور عشایری ایران، سردار ملک شاهکوهی فرمانده سپاه نینوای گلستان و برخی مدیران استانی و شهرستان به همراه ۴۰۰ نفر از سرپرستان خانوارهای عشایر استان گلستان در همایش امروز حضور دارند.

جامعه عشایری گلستان را ۲ تیپ از عشایر کوچنده کُرد خراسان‌های شمالی و رضوی و تعداد محدودی از سمنان و عشایر بومی ترکمن استان تشکیل می‌دهند که در مجموع ۷۶۷ هزار راس دام شامل گوسفند، بز، گاو و شتر برای پرورش در اختیار دارند و گوشت قرمز، پشم و شیر از جمله تولیدات اصلی آنان است.

قلمرو زیستی عشایر کوچنده و بومی گلستان ۳۵۰ هزار هکتار از مراتع شرق استان است و ۶۹ درصد از آنان در مراتع مراوه‌تپه، ۲۵ درصد در گنبدکاووس و ۶ درصد در کلاله حضور داشته و قشلاق می‌کنند.

عشایر در اصل خط مقدم جبهه اقتصاد مقاومتی هستند کسانی هستند که در نوک پیکان بدون کمترین توقع بیشترین تولید را برای استان و کشور خواهند داشت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha