انحراف در تخصیص منابع مالیات بر ارزش افزوده در دولت قبل

تهران - ایرنا - مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی از انحراف از نحوه تخصیص عوارض و مالیات بر ارزش افزوده طی سال های ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۰ خبر داد.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا، گزارش مرکز پژوهش های مجلس در خصوص بررسی نحوه تخصیص عوارض و مالیات بر ارزش افزوده طی سال های ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۰، نشان می دهد، ارقام عملکرد منابع از قاعده تقسیم نسبت سهم مالیات دولت، مالیات سلامت و عوارض، انحراف دارند.

دفتر مطالعات بخش عمومی این مرکز در گزارشی با عنوان «بررسی نحوه تخصیص عوارض و مالیات بر ارزش افزوده طی سال های ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۰» عنوان کرده است که اگرچه در قوانین دائمی و ردیف های مربوطه در قوانین بودجه سنواتی، نسبت سهم مالیات دولت، مالیات سلامت و عوارض از ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده به ترتیب ۳:۱:۵ تعیین شده است، اما ارقام عملکرد منابع انحراف از این قاعده تقسیم را (به ویژه در سال ۱۳۹۹) نشان می دهد.

عوارض (سهم شهرداری ها و دهیاری ها) موضوع بند «الف» ماده ۳۸ قانون مالیات بر ارزش افزوده که به صورت استانی توزیع می شود، برای سال های ۱۳۹۸، ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ به ترتیب برابر با ۲۰، ۲۳ و ۴۳ هزار میلیارد تومان بوده است که افزایش سهم شهرداری ها (به موجب قانون جدید مالیات بر ارزش افزوده مصوب ۱۴۰۰) دلیل بالا بودن این رقم در سال ۱۴۰۰ است.

در سال های ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۰، پرداخت سهم ورزش (موضوع ماده ۹۴ قانون برنامه ششم توسعه)، سهم تجهیز و نوسازی مدارس (موضوع تبصره «۳» ماده ۳۸ قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب ۱۳۸۷) و سهم کمک به شهرداری ها و دهیاری ها (موضوع تبصره «۳» ماده ۴۱ قانون مالیات بر ارزش افزوده) نسبت به تکالیف قانونی انحراف قابل توجهی داشته است.

این گزارش تاکید می کند که با توجه به تفاوت ترکیب جمعیت شهری و روستایی استان ها، تعیین نسبت های یکسان برای توزیع عوارض متمرکز در همه استان ها (موضوع بندهای «ب»تا «د» ماده (۳۸) قانون مالیات بر ارزش افزوده) که توسط وزارت کشور انجام شده، محل اشکال بوده و روش مناسبی نیست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha