چهار طرح اقتصادی تنوع‌بخشی به کسب و کار خانوارهای عشایری تدوین شد

ساری - ایرنا - رئیس سازمان امور عشایر ایران از تهیه و تدوین چهار طرح اقتصادی تحت عنوان تنوع بخشی به کسب و کار عشایر در این سازمان و ابلاغ آن به مراکز استان‌ها خبر داد.

به گزارش ایرنا، عباس پاپی زاده شامگاه یکشنبه در جلسه شورای عشایر مازندران گفت: این چهار طرح اقتصادی در زمینه کشت گیاهان دارویی، زنحیره تولید گوشت قرمز، گردشگری و صنایع دستی است که با احرایی شدن آنها علاوه بر اشتغالزایی می توانیم نسبت به پایداری جمعیت خانوارهای عشایری نیز قدام کرد.

وی اظهار داشت جمعیت عشایری کشور با توجه به خشکسالی کشور در ۲ سال گذشته علاوه بر بحث معیشتی، در تامین نهاده های دامی و همچنین تولید گوشت قرمز دچار مشکل خواهند شد و این طرح اقتصادی نیز با هدف کمک به بهبود وضعیت اقتصادی جمعیت عشایری تهیه و در استان ها مراحل اجرایی آن در حال انجام است.

پاپی زاده افزود: در طی سال هایی که عشایر مازندران شناخته نشده بودند از بسیاری مزایا نیز محروم شده بودند و در دولت سیزدهم اقدامات ارزشمندی برای خدمات دهی مناسب به جمعیت عشایری صورت گرفته است.

وی گفت: برابر داده های آماری ۱۵ درصد عشایر کشور از نعمت برق، و کمتر از ۳۰ درصد از آب آشامیدنی سالم برخوردارند ضمن اینکه ۶۵ درصد فرزندان عشایر نیز از تحصیل بازمانده اند.

رییس سازمان امور عشایر ایران از دستگاه های اجراسی خواست در بودجه سالانه خود سهم عشایر را در نظر بگیرند.
پاپی زاده با بیان اینکه در خدمت رسانی درمانی به عشایر با مشکل مواجه هستیم، افزود: سوخت عشایر و آرد مورد نیاز آنان باید در محل به عشایر تحویل داده شود.

پاپی زاده شمار خانوارهای عشایری مازندران را ۳۰۰ خانوار ذکر کرد و گفت: سالانه ۱۲۰ میلیارد تومان برای این خانوارها هزینه می شود.

وی از عشایر به عنوان سبک زندگی و یک فرهنگ با سابقه طولانی یاد کرد و گفت: عشایر دارای سبک زندگی، موسیقی، لباس بومی و محلی خاص هستند و برای احیای خرده فرهنگ ها باید به عشایر توجه کرد.

رییس سازمان امور عشایری ایران با اشاره به نقش عشایر در حوزه گردشگری، گفت: گردشگری مبتنی بر بوم گردی، طبیعت گردی در جمعیت عشایری کشور باید مورد توجه بیش از پیش قرار گیرد.
وی خواستار تامین بودجه مورد نیاز از سوی سازمان برنامه و بودجه شد و گفت: مجموع بودجه تخصیصی به عشایر استان مازندران هفت میلیارد تومان است که با توجه به نیازها بسیار ناچیز است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha