شادی بارش برف و مصائب آن در کرمانشاه

کرمانشاه - ایرنا - بالاخره پس از چند ماه بی‌بارشی در استان کرمانشاه که موجب نگرانی مردم و مسوولان شده بود در روزهای آخر دی ماه شاهد بارش برف و شادمانی و خوشحالی فراوان مردم از نزول این نعمت الهی بودیم.

به گزارش ایرنا، بارش برف که از نخستین ساعات صبح روز شنبه در بیشتر شهرها و روستاهای استان کرمانشاه آغاز شد، موجی از شادمانی و خوشحالی را در بین مردم بوجود آورد و در روزهای آخر دی ماه مردم این خطه را که چشم انتظار بارش برف بودند خوشحال و امیدوار به داشتن زمستانی پربارش کرد.

هرچند اداره کل هواشناسی استان کرمانشاه پیش از ورود این سامانه بارشی هشدار سطح نارنجی صادر کرده بود ولی شاید کمتر کسی فکرش را می کرد که بارش برف ۲ روز در استان ادامه داشته باشد؛ بارش هایی که در برخی نقاط استان از جمله ارتفاعات و مناطق کوهستانی سنقر و پاوه به حدود یک متر برسد.

این اولین برف زمستانی امسال بود که در شهر کرمانشاه به زمین نشست تا باعث خوشحالی اقشار مختلف مردم شود بارشی که شمار زیادی از مردم را راهی ارتفاعات حاشیه شهر کرد تا به برف بازی و شادی بپردازند.

لذت و هیجان برف بازی و شادمانی لحظات با هم بودن در هوای سرد زمستانی فارغ از همه دغدغه ها و مشکلات زندگی آنچنان نشاطی در شهرها و روستاها به راه انداخت که می شد پس از مدتها باز جریان زیبای زندگی و خنده و شادمانی را در چهره مردم کرمانشاه دید.

اما هرچند بارش برف به عنوان نعمت و رحمت الهی شادابی ‌مردم و امیدواری آنها به وفور آب ‌را به ارمغان آورد ولی این بارش ها با مشکلاتی نیز برای برخی از هموطنان همراه بود.

ارتفاع برف در برخی نقاط شهرستان پاوه به یک متر رسید

فرماندار پاوه گفت: در سامانه بارشی ۲ روز گذشته شاهد بارش نزولات آسمانی بسیار خوبی در سطح این شهرستان بودیم به طوری که ارتفاع برف در مناطق کوهستانی این شهرستان یک متر بود.

«اردشیر رستمی» با بیان بارش ۳۵ میلیمتری در پاوه، افزود: میزان برف در ارتفاعات نزدیک به یک متر و در گردنه و مسیر سه راهی شهدا ۶۰ سانتی متر و در سطح شهر پاوه ۱۹ سانتی متر گزارش شده است.

شادی بارش برف و مصائب آن در کرمانشاه

فرماندار پاوه افزود: تمام راه های اصلی و فرعی این شهرستان با تلاش‌های نیروهای پرتلاش راهداری باز است.

رستمی با اشاره به حضور چهار اکیپ راهداری با ۲۵ دستگاه گفت: از بامداد امروز ۳۰ راه روستایی مسدود شده بود که سریعا نیروهای راهداری پاوه ۲۷ مسیر را بازگشایی کردند و راه روستایی سه روستای دیگر در حال بازگشایی است.

فرماندار پاوه همچنین با اشاره به حضور فعال اکیپ های شهرداری پاوه اضافه کرد: کل معابر اصلی و مسیرهای ضروری شهر پاوه از بامداد امروز برف روبی شد.

بازگشایی مسیرهای مسدود سنقروکلیایی توسط ۶ اکیپ

فرماندار سنقروکلیایی نیز با اشاره به بارش برف سنگین در این شهرستان و مسدود شدن راه ۱۹۰ روستا، گفت: با بهره گیری از تمامی امکانات و حضور شبانه روزی راهداران تلاش برای بازگشایی راه دسترسی روستاهای شهرستان ادامه دارد.

«علی قربانی» در بازدید از راه های دسترسی روستایی شهرستان به همراه نماینده مردم شهرستان در مجلس شورای اسلامی، بخشدار مرکزی و شهردار سنقر انجام گرفت، اظهار داشت: در پی بارش نزولات جوی از روز گذشته در سطح شهرستان تمامی دستگاه های خدمات‌رسان در آماده باش کامل قرار گرفتند.

وی ادامه داد: اوج میزان بارش ها در شنبه شب گذشته و بامداد یکشنبه به وقوع پیوست که با بارش میانگین ٣۵ سانتی‌متری برف راه دسترسی ١٩٠ روستا مسدود شد.

رییس ستاد مدیریت بحران شهرستان سنقروکلیایی اظهار داشت: اکیپ های برف روبی از همان دقایق اولیه شروع بارندگی در سطح شهرستان با اولویت راه های اصلی فعالیت داشتند که به همت و تلاش آنها تا عصر دیروز ٢۵ دی ماه راه دسترسی تعدادی از روستاها بازگشایی و تلاش برای بازگشایی راه دسترسی روستاهای باقیمانده ادامه دارد.

شادی بارش برف و مصائب آن در کرمانشاه

وی با بیان اینکه بارش ها تا به این لحظه مطلوب بوده است، ادامه داد: اوج بارش ها شب گذشته بود و میانگین بارش برف در سطح شهرستان به صورت تجمیعی تاکنون حدود ٣۵ سانتی متر رسیده است.

فرماندار سنقروکلیایی افزود: در مسیر های مرتفع و گردنه ها بارش برف به حدود یک متر رسیده است.

بارش برف محورهای مواصلاتی۸۰۰ روستای کرمانشاه را مسدود کرد

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان کرمانشاه گفت: در پی بارش سنگین برف از روز شنبه، ۹۱ محور روستایی و جاده ۸۰۰ روستای استان مسدود شد که تیم‌های راهداری مشغول عملیات برفروبی و بازگشایی جاده‌های روستایی هستند.

«فریبرز کرمی» یادآور شد: بارش برف در حوزه شهرستان اسلام آبادغرب، دالاهو، کرمانشاه، پاوه، جوانرود، روانسر، سنقر، صحنه و کنگاور بوده که بیشترین بارش در شهرستان سنقر گزارش شده است.

وی گفت: تاکنون ۷۵ محور بازگشایی شده و عوامل راهداری در تلاش برای باز کردن ۱۶ محور دیگر هستند.

کرمی، از آماده باش تمام نیروهای راهداری در سطح استان برای انجام عملیات راهداری زمستانی و خدمات رسانی به مردم خبر داد و افزود: در شبانه روز گذشته و به دنبال بارش سنگین برف عملیات برف‌روبی در محورهای اصلی و شریانی با استفاده از ۱۲۹ دستگاه خودرو و ۲۰۱ نفر نیرو انجام شد و این تعداد نیرو و ماشین آلات همچنان در سطح استان مشغول عملیات راهداری هستند.

شادی بارش برف و مصائب آن در کرمانشاه

وی میزان شن و نمک مصرفی در این مدت را ۲ هزار و ۳۱۵ تن، میزان برفروبی انجام شده را پنج هزار و ۳۶۵ کیلومتر باند و ریزش برداری پنج مقطع اعلام کرد.

کرمی، چهار هزار و ۳۴۰ کیلومتر برفروبی در راه های روستایی و مصرف هزار و ۲۰۵ تن شن و نمک برای بازگشایی محورهای روستایی، رهاسازی ۱۸۹ دستگاه خودرو و اسکان ۱۲ نفر در راهدارخانه ها را از دیگر اقدامات راهداری استان را در مناطق روستایی استان اشاره کرد.

وی با بیان اینکه جاده‌های اصلی و شریانی استان اکنون باز است و تردد جریان دارد ادامه داد: هم اکنون ۱۸۰ دستگاه ماشین آلات به همراه ۲۸۰ نیروی راهداری اکنون در مسیرهای اصلی و روستایی در آماده باش هستند و عملیات برفروبی انجام می‌دهند.

وی تاکید کرد: مردم حتماً قبل از سفر با سامانه ۱۴۱ مرکز مدیریت راه‌های اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان کرمانشاه تماس گرفته و از آخرین وضعیت راه‌ها مطلع شوند.

اورژانس کرمانشاه جان چهار مادر باردار را نجات داد

مسوول روابط عمومی اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث استان کرمانشاه با اشاره به بارش برف سنگین در استان گفت: نیروهای اورژانس با همکاری هلال احمر در این شرایط جوی سخت، جان چهار مادر باردار را نجات دادند.

«اکبر آزادی» افزود: از ابتدای امروز با توجه به مسدود بودن راه‌ها و بارش برف سنگین توسط اورژانس و با همکاری هلال احمر چهار مادر باردار از مناطق سخت‌گذر و روستایی به بیمارستان های شهرستان کرمانشاه منتقل شدند.

شادی بارش برف و مصائب آن در کرمانشاه

وی اظهار کرد: یکی از این ماموریت ها متعلق به روستای «سیدکریم کوزران» بود که این ماموریت حدود چهار ساعت به طول انجامید که نهایتاً با همکاری هلال احمر مادر باردار با وضعیت مطلوب تحویل مراکز درمانی گردید.

مسوول روابط عمومی اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث استان کرمانشاه در ادامه گفت: ۲ مورد از ماموریت ها متعلق به بخش کوزران بود که یک مورد از آنها به بیمارستان حکیم و مورد دیگر به بیمارستان معتضدی منتقل گردید و ماموریت بعدی انجام شده نیز متعلق به روستای سرفیروزآباد بود که مادر باردار با شرایط مطلوب به بیمارستان معتضدی کرمانشاه منتقل شد.

آزادی اضافه کرد: ماموریت دیگری که به همکاران فوریت های پزشکی شهرستان سنقر داده شد در روستای گردکانه شهرستان سنقر بود که قبل از رسیدن آمبولانس مادر زایمان و نیازی به اعزام به مراکز درمانی نبود.

وی توصیه کرد: مادران بارداری که در شرایط زایمانی هستند در صورت امکان به روستاهای نزدیکتر نسبت به شهرستان های خود نقل مکان کنند تا در صورت نیاز اقدامات اورژانسی برای آنها صورت گیرد.

۳۸ تیم عملیاتی هلال احمر کرمانشاه آماده خدمات‌رسانی به مردم هستند

مدیرعامل جمعیت هلال احمر کرمانشاه گفت: ۳۸ تیم عملیاتی در مناطق مختلف استان برای کمک به مردم در حال آماده باش کامل قرار دارند.

«محمدباقر محمدی» افزود: علاوه بر آمادگی کامل این ۳۸ تیم عملیاتی مستقر در پایگاه‌های امدادی، ۱۵ تیم پشتیبان نیز در شعب شهرستانی به حالت آماده باش هستند.

وی اظهار کرد: این ۳۸ تیم متشکل از ۱۳۲ نجاتگر آموزش دیده با بهره گیری از ۲۲ دستگاه آمبولانس، ۱۵ دستگاه خودرو نجات کمک‌دار و ۲۰ دستگاه خودرو کمک‌دار پشتیبان در حال امدادرسانی و ارائه خدمات به هم استانی ها و مسافران هستند.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان کرمانشاه همچنین استقرار یک دستگاه اتوبوس آمبولانس و آمادگی یک فروند بالگرد امدادی در استان را از دیگر اقدامات لجستیکی هلال احمر عنوان کرد و اظهار کرد: هموطنان در صورت مشاهده هرگونه حادثه و یا نیاز به امداد رسانی با شماره تلفن گویای ۱۱۲ جمعیت هلال احمر می‌توانند بصورت شبانه روز تماس بگیرند.

شادی بارش برف و مصائب آن در کرمانشاه

وی یادآور شد: در ۷۲ ساعت گذشته و با توجه به بارش باران و برف در بیشتر نقاط استان، نیروهای عملیاتی مستقر در پایگاه‌های امدادی و شعبه های تابعه به این تعداد از مسافران، سرنشینان و دیگر هموطنان گرفتار شده در این حوادث امدادرسانی کردند.

محمدی مجموع کل حوادث روی داده طی این مدت را ۲۰ مورد اعلام کرد و افزود: ۱۳ مورد این حوادث مربوط به حوادث ناشی از برف و کولاک، پنج مورد حوادث جاده ای و ۲ مورد آبگرفتگی منازل بود که نجاتگران جمعیت هلال احمر استان به صورت شبانه روزی توانستند به یاری هموطنان خود برسند.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان تعداد کل مصدومان این حوادث را نیز ۲۲ نفر عنوان کرد و یادآور شد: در مجموع هشت نفر به مراکز درمانی انتقال یافتند و ۳۱ نفر در پایگاه‌ها و اماکن امن اسکان اضطراری داده شدند.

مردم گاز و برق را بهینه و منطقی مصرف کنند

مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمانشاه با اشاره به آماده‌باش تمام دستگاه‌های عضو ستاد مدیریت بحران استان در پی بارش برف سنگین، گفت: اکنون مشکلی در تامین سوخت وجود ندارد اما از مردم درخواست می‌کنیم به صورت منطقی و بهینه گاز و برق مصرف کنند.

«افشین یگانه» با اشاره به بارش سنگین برف در استان ادامه دارد، افزود: طبق آخرین آمار شرکت گاز استان، ۱۴ میلیون و ۷۰۰ هزار مترمکعب گاز در شبانه روز گذشته در استان مصرف شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۵۰ درصد و نسبت به روز قبل پنج درصد افزایش داشته است.

یگانه همچنین در مورد وضعیت برق در استان نیز گفت: برق اکنون در شرایط مناسب و پایداری است و تنها در حوزه میانراهان برق چند روستا مشکل دارد که نیروهای شرکت برق در حال رفع مشکل هستند.

وی از مردم خواست در استفاده از سوخت نهایت دقت را داشته باشند و یک پیراهن بیشتر بپوشند و هوای منزل را بین ۱۸ تا ۲۱ درجه حفظ کنند تا مردم در استان‌های دیگر دچار بحران نباشند و بدون مشکل این تنش سرما را پشت سر بگذاریم.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمانشاه در ادامه به آماده باش تمام نیروهای خدمات رسان اعم از راهداری، هلال احمر، نیروی انتظامی، اورژانس، شهرداری ها، شرکت های نفت، گاز، برق و آب و فاضلاب اشاره کرد و گفت: تمام امکانات، تجهیزات و توان نیروهای دستگاه های امدادرسان برای اخدمات رسانی به مردم در استان بکارگیری شده است.

مصرف گاز در کرمانشاه بازهم رکورد زد

سرپرست شرکت گاز استان کرمانشاه گفت: مصرف گاز در استان برای دومین بار طی یک هفته جاری به ۱۴ میلیون و ۷۰۰ هزار متر مکعب در شبانه‌روز رسیده و رکورد بیشترین میزان مصرف در سال جاری را شکست.

شادی بارش برف و مصائب آن در کرمانشاه

«ناصر حسینی» با بیان اینکه این میزان مصرف متعلق به مصارف خانگی، تجاری، آموزشی و صنایع غیرعمده است، افزود: بیشترین میزان مصرف پیش از این در هفته گذشته و به میزان ۱۴ میلیون و ۳۰۰ هزار متر مکعب در استان به ثبت رسید.

وی افزود: برای پایدار بودن جریان گاز در استان و کمک به استان هایی که با شرایط بحرانی مواجه هستند حدود ۲۰ درصد از جایگاه های سی ان جی استان در ساعاتی از روز از مدار خارج شده اند.

جریان گاز ۸ اداره در کرمانشاه قطع شد

سرپرست شرکت گاز استان کرمانشاه بیان کرد: با وجود اینکه امروز تمام ادارات و مراکز آموزشی تعطیل اعلام شده بود ولی در بازدید از ادارات این شهر، سامانه گرمایشی هشت اداره همچنان روشن بود که به دلیل رعایت نکردن ضوابط اعلام شده جریان گاز آنها قطع شد.

حسینی با بیان اینکه جریان گاز ۹ اداره متخلف دیگر نیز روز گذشته قطع شد، افزود: در مجموع طی حدود ۲ ماه اخیر جریان گاز بیش از ۸۰ اداره به دلیل عدم صرفه جویی و رعایت دمای استاندارد قطع شده است.

وی افزود: جریان گاز این ادارات پس از تعهد رئیس آن برای مصرف بهینه گاز وصل شده و در صورت تکرار به دستگاه قضایی معرفی می شوند.

شادی بارش برف و مصائب آن در کرمانشاه

حسینی ادامه داد: به دلیل شرایط بحرانی پیش آمده ناشی از موج سرمای بی سابقه در کشور که موجب افزایش مصرف در برخی استان های کشور شده است شهروندان و خانواده ها باید در مصرف بهینه گاز دقت بیشتری داشته باشند و دمای خانه را در دمای ۱۸ درجه نگه دارند.

حسینی تاکید کرد: هم اینک برای تامین گاز پایدار در استان جریان گاز چهار نیروگاه و ۲ کارخانه سیمان نیز قطع شده است.

وی در پایان با بیان اینکه در جهت بهینه سازی مصرف نیازمند همکاری و همراهی جدی مردم و مسوولان و تولیدکنندگان هستیم، گفت: رعایت نکات ساده‌ای همچون پوشاندن درزهای در و پنجره ها، پوشیدن لباس گرم در خانه و بستن کانال کولر می‌تواند ۱۰ تا ۱۵ درصد مصرف گاز منازل را کاهش دهد.

به گزارش ایرنا، استان کرمانشاه با ۲ میلیون نفر جمعیت دارای ۳۴ شهر و ۲ هزار و ۵۹۵ روستا است.

اکنون ۹۹/۵ درصد خانوارهای شهری در قالب ۳۰ شهر و همچنین ۸۴/۸ درصد خانوارهای روستایی در سطح هزار و ۸۱۴ روستا استان کرمانشاه از نعمت گاز برخوردار هستند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha