به گزارش روز دوشنبه ایرنا از مرکز ارتباطات وامور بین الملل شهرداری تهران، مهدی وحدت کار ضمن اشاره به اجرای دوره سوم ساز و کار تعیین قیمت اسقاط تاکسیهای فرسوده شهر تهران به واسطه فراخوان مراکز اسقاط متقاضی همکاری در طرح نوسازی بیان کرد: در سازوکار مدنظر این سازمان، انتخاب مراکز اسقاط به عهده مالکین تاکسیهای فرسوده بوده و هیچ فردی در این فرآیند حق اجبار راننده تاکسی به اسقاط تاکسی فرسوده در مرکز مشخصی را ندارد. شرایطی که مراکز اسقاط در فراخوانهای ما اعلام میکنند شامل قیمت تاکسی فرسوده بر اساس نوع خودرو و هزینه ارزش اسقاطی که مرکز اسقاط در صورت نقص قطعات خودرو کم میکند، است.
مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران با بیان اینکه شرایط بعدی خدمات ویژهای است که مراکز اسقاط به رانندگان میدهند، توضیح داد: برای مثال برخی از مراکز اسقاط تعهد میکنند که هزینه ایاب و ذهاب راننده را پرداخت میکند یا به نوعی انتقال تاکسی به مرکز اسقاط رایگان خواهد بود.
وحدت کار در ادامه با اشاره به اسقاط پیش از موعد، گفت: یکی از مشکلات شناسایی شده رانندگان این است که برای تأمین آورده نقدی خودشان در فرآیند اسقاط و نوسازی مشکل داشتند. در حال حاضر اینگونه است که مالک تاکسی فرسوده باید ابتدا نسبت به تأمین هزینه خودروی جدید اقدام کند و نهایتاً هنگام دریافت تاکسی جدید و پس از انتخاب مرکز اسقاط و مراجعه به مرکز، پول اسقاطی را دریافت کند.
پرداخت درصدی از هزینه اسقاط به راننده در «اسقاط پیش از موعد»
وی در توضیح اسقاط پیش از موعد بیان کرد: رانندگان میتوانند در زمان ثبت نام برای دریافت تاکسی جدید، در صورت تمایل به ارائه تعهدنامه اسقاط پیش از موعد به اداره نوسازی اقدام و پس از دریافت معرفینامه اسقاط به مرکز مدنظر مراجعه و درصدی از قیمت اسقاط خودروی فرسوده را قبل از موعد تحویل تاکسی جدید دریافت کنند. در این روش مبلغ باقی مانده را زمانی که خودروی جدید آماده شد، دریافت میکنند.
مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران یادآور شد: گزینه دیگر برای رقابت بین مراکز اسقاط این است که مراکز اسقاط اعلام میکنند در صورت اسقاط پیش از موعد، چند درصد قیمت نهایی اسقاط را پیش از موعد به راننده پرداخت میکنند. براساس این گزینه ها راننده انتخاب میکند که در چه مرکزی میخواهد خودروی خود را اسقاط کند.
وحدت کار با بیان اینکه سال گذشته بیشترین قیمت تاکسی فرسوده برای تاکسیهای فرسوده سمند و پژو در کشور ۱۸ میلیون تومان بود، افزود: در مراحل اول و دوم فراخوان، این قیمت به ۵۰ میلیون تومان برای خودروهای سواری و ۷۲ میلیون تومان برای ون رسید همچنین در فراخوان سوم، قیمت اسقاط خودروهای ون تا سقف ۱۱۰ میلیون تومان و میانگین خودروهای سواری تا ۶۸ میلیون تومان البته خودروهای سواری (سمند و پژو) هم تا ۷۰ میلیون تومان افزایش یافته است.
به گفته وی؛ در حال حاضر نوسازی مبتنی بر تاکسی سمند سورن تولید ایران خودرو به قیمت ۲۷۳ میلیون تومان است که رانندگان میتوانند به صورت نقدی خریداری کنند.
شرایط جدید اسقاط بدون جایگزین خودرو برای رانندگان
مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران در ادامه اعلام کرد: رانندگان خودروهای فرسودهای که تمایلی به ادامه فعالیت در شبکه تاکسیرانی ندارند میتوانند با توجه به قیمتهای جدید نسبت به اسقاط بدون جایگزین خودرو اقدام کنند. افزایش قیمت تاکسی فرسوده شهر تهران در مراکز اسقاط کمک شایانی به مالکین تاکسی فرسوده در فرآیند نوسازی خواهد کرد.
وحدت کار درباره رانندگانی که توان مالی برای خرید خودروی سورن جدید ندارند و از طرفی هم تاکسی فرسوده دارند، عنوان کرد: این افراد نیز میتوانند خودروی فرسوده خود را بدون جایگزین اسقاط کنند و از آورده ارزش اسقاط تاکسی نسبت به خرید یک دستگاه تاکسی فعال در شهر، اقدام و پروانه بهره برداری برای خودروی جدید خود دریافت کنند.
وی افزود: در گذشته محدودیتهایی در این خصوص وجود داشت و اگر کسی اسقاط بدون جایگزین میکرد تا ۲ سال امکان خرید تاکسی جدید نداشت، در کنار این تدابیر رانندگان تاکسی که تمایلی به ادامه فعالیت در تاکسیرانی ندارند نیز میتوانند با اسقاط بدون جایگزین تاکسی فرسوده خود، ارزش اسقاط خود را دریافت کنند و در کسب و کار دیگری به فعالیت بپردازند.
نظر شما