۲۶ دی ۱۴۰۱، ۲۳:۱۷
کد خبرنگار: 2445
کد خبر: 85000827
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

ادعای آمریکا: روسیه اعتبار خود را بعنوان منبع مورد اعتماد انرژی از دست داد

تهران- ایرنا- یک مقام وزارت امورخارجه آمریکا دوشنبه شب مدعی شد: روسیه به علت آن که از انرژی به عنوان ابزار جنگ استفاده می کند، اعتبار خود را از دست داد.

به گزارش ایرنا، معاون وزیر امورخارجه آمریکا در گفت وگوی اختصاصی با شبکه "الجزیره" قطر گفت: شراکت ما با کشورهایی مثل قطر با توجه به اقدامی که روسیه در بازار انرژی انجام داد، بسیار حائز اهمیت است.

این دیپلمات آمریکایی اظهار کرد: کاری که ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه انجام داد، موجب شد که اروپا در صدد جستجو در زمینه انرژی جایگزین باشد.

وی در پایان درباره کمک‌های آمریکا به اوکراین گفت: ایالات متحده با متحدان خود برای تجهیز اوکراین به نیازهای [نظامی] ‌اش همکاری می کند.

اظهارات مقام آمریکایی در خصوص کاهش اعتبار روسیه درحالی بیان می شود که اروپایی ها تاکنون نتوانسته اند، جایگزین مناسب و قابل اتکایی برای گاز روسیه پیدا کنند.

از سوی دیگر، سران اروپا به رغم تلاش ها برای صرفه جویی در مصرف انرژی و یافتن راه هایی برای کاهش کاربرد انرژی خانگی هم زمان با اوج گیری مبالغ قبض های برق و گرمایش، می گویند که برای کاهش مصرف گاز طبیعی باید کارهای بیشتری صورت گیرد.

روند فزاینده هزینه های روی قبض های گرمایش و برق، اروپاییان را به یافتن راه های تازه ای برای کاهش مصرف انرژی سوق داده است.

میزان گاز طبیعی موجود در تاسیسات ذخیره سازی اروپا در هفته های اخیر و در پی فرارسیدن نخستین موج واقعی سرما، به سرعت کاهش یافته و پیش بینی می شود که این مشکل در زمستان های آینده که این منطقه دیگر نخواهد توانست روی واردات گاز از روسیه حساب کند، تشدید شود.

تارنمای «انرژی مانیتور» نوشت: تحلیل جدید شبکه ای متشکل از سازمان های مردم نهاد موسوم به «اداره محیط زیست اروپا» (EEB) نشان می دهد که تلاش دولت های قاره سبز برای کاهش تقاضای انرژی در اتحادیه اروپا کافی و پایدار نبوده و یک سوم از کشورهای این منطقه نتوانسته اند اقداماتی را برای کاهش تقاضا بکار بندند و از ۲۷ عضو این اتحادیه هشت کشور هیچ گونه اقدامی را برای کاهش مصرف گاز و برق انجام نداده اند.

اداره محیط زیست اروپا در تازه ترین تحلیل خود ضمن اعلام این مطلب افزود: تنها ۱۲ کشور اقدامات اجباری را برای کاهش مصرف انرژی بکار بسته اند. کشورهایی که مقادیر زیادی گاز از روسیه وارد می‌کنند، مانند ایتالیا و آلمان، قوی‌ترین اقدامات را برای صرفه‌جویی در مصرف گاز ارائه کرده‌اند.

بر اساس گزارش این مرکز اروپایی، فرانسه و اسپانیا که کمتر به گاز وابسته هستند، اقدامات جامع تری را در زمینه کاهش انرژی با هدف قرار دادن بخش‌های عمومی و خصوصی از جمله خانوارها، صنایع و کسب و کارهای کوچک اجرا کرده‌اند.

اما اقدامات کشورهایی مانند اتریش، فنلاند، لوکزامبورگ، هلند، سوئد و کشورهای اروپای شرقی برای کاهش انرژی ضعیف بوده است.

هلند و کرواسی، علیرغم وابستگی شدید به گاز، تنها اقدامات داوطلبانه را برای صرفه جویی در گاز معرفی کرده اند. رومانی و لیتوانی که به شدت به سوخت‌های فسیلی وابسته هستند، هیچ اقدامی برای کاهش مصرف انرژی انجام نداده‌اند.

چهار ماه پیش، رهبران اتحادیه اروپا درباره کاهش تقاضای انرژی توافق کردند که شامل کاهش تقاضای ۱۵ درصدی برای گاز و ۱۰ درصدی برای برق بود اما بر اساس گزارش تحلیلی اخیر که ۱۴ دسامبر ۲۰۲۰ منتشر شد، اقدامات انجام شده محدود و متفاوت بوده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha