یک قلاده یوزپلنگ آسیایی در خراسان‌شمالی مشاهده شد

بجنورد-ایرنا- مدیر حفاظت محیط زیست شهرستان جاجرم در خراسان شمالی گفت: یک قلاده یوزپلنگ در شمال غرب منطقه میاندشت جاجرم به وسیله یکی از شهروندان مشاهده و از آن تصویربرداری شد.

احمد صفرزاده روز چهارشنبه به خبرنگار ایرنا اظهار کرد: یوزپلنگ ایرانی در محور خاکی "کوه بابا" به شهر جاجرم و در حال خوردن خرگوش وحشی مشاهده شده است.

وی با بیان اینکه این حیوان با ارزش در خارج محدوده حفاظت شده مشاهده شده است افزود: گروهی از نیروهای یگان حفاظت محیط زیست شهرستان برای پایش منطقه به محل اعزام شدند.

مدیر حفاظت محیط زیست شهرستان جاجرم خاطرنشان کرد: این پوزپلنگ در شمال غرب پناهگاه حیات وحش میاندشت مشاهده شد و البته در سال‌های پیش هم تصاویری از این گونه با ارزش در این محل به ثبت رسیده است.

وی گفت: یوزپلنگ ایرانی تاکنون ۱۲ مرتبه در میاندشت جاجرم و اطراف آن مشاهده شده است که این امر نشان از پایداری و مناسب بودن وضعیت زیستگاه برای این گونه وحشی و با ارزش است.

براساس این گزارش پناهگاه حیات وحش میاندشت جاجرم یکی از زیستگاه‌های مهم یوزپلنگ است.

به گزارش ایرنا، پناهگاه حیات وحش میاندشت شهرستان جاجرم در جنوب غربی خراسان شمالی به عنوان زیستگاه مولد و زایشگاه یوزپلنگ ایرانی، منطقه ای مناسب برای زیست این گونه وحشی است که مشاهدات این حیوان در این منطقه که پس از چند سال محقق شده حاکی از افزایش امنیت زیستگاه برای یوزپلنگ است.

منطقه حفاظت شده میاندشت با گستره ۸۵ هزار هکتار از امن ترین زیستگاه های یوز ایرانی است که در سال ۱۳۵۲ زیر حفاظت قرار گرفته است.

این منطقه پوشیده از دشت های وسیع با اقلیمی خشک، نیمه خشک و تراکم گیاهی مطلوب است و عبور کالشور از آن سبب شده تا این منطقه حتی در خشکسالی ها چندان مشکل کم آبی را احساس نکند.

پناهگاه حیات وحش میاندشت در شهرستان جاجرم یکی از قدیمی ترین مناطق چهار گانه کشور به شمار می رود. میاندشت دارای یکی از غنی ترین و متراکم ترین گونه های جانوری در بین زیستگاه های استپی کشور است و این پناهگاه با پارک ملی گلستان ۱۰۰ کیلومتر، با منطقه حفاظت شده قرخود در شهرستان مانه و سملقان ۸۰ کیلومتر با منطقه حفاظت شده خار توران شاهرود ۷۵ کیلومتر و با منطقه حفاظت شده سالوک اسفراین ۳۰ کیلومتر فاصله دارد.

شهرستان جاجرم در جنوب غربی استان خراسان شمالی دارای سه شهر جاجرم، سنخواست و شوقان، سه بخش، پنج دهستان و ۵۵ آبادی است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha