به گزارش ایرنا، اسدالله عباسی روز چهارشنبه در حاشیه بازدید دستیار ویژه رییس جمهور روسیه از پایانه مرزی ریلی آستارا به خبرنگاران بیان کرد: سفر دستیار ویژه رئیس جمهور روسیه به آستارا برای بررسی مسیر راهآهن رشت به آستارا و رشت به کاسپین است تا به کار سرعت بدهیم و مسائلی که وجود داشت در مسیر توضیح داده شد.
وی افزود: چنان که میهمانان مشاهده کردند، جمهوری اسلامی ایران هیچ مشکلی در مسیر ندارد و کار بهزودی آغاز خواهد شد و ایستگاه آستارا هم باید به سرعت آماده شود و ظرفیتش بالا برود تا کریدور شمال-جنوب و رشت به آستارا، قفقاز، آسیای میانه، اوراسیا و روسیه به طور کامل وصل شود.
استاندار گیلان اظهار کرد: امید میرود با تکمیل این خط ریلی ترانزیت و تجارت کالا و مسافر را بر اساس منویات مقام معظم رهبری، دستور رئیس جمهور هرچه سریعتر راهاندازی کنیم و در این راستا اعتبار مورد نیاز دیده شده است.
وی اضافه کرد: توافقنامههای لازم نیز با قرارگاه خاتم به امضا رسیده و همه چیز فراهم است؛ در جریان این سفر و بازدیدها تنها با دوستان روسی مذاکراتی داشتیم تا کار آغاز و بر اساس خواسته مردم استان، گیلان به قطب تجارت، بازرگانی و اقتصاد در سطح ملی و بینالمللی تبدیل شود.
عباسی ابراز امیدواری کرد، ظرفیتهای شهرستان آستارا از جمله در زمینه بندر و هم بحث راهآهن آستارا-آستارا و آستارا-رشت با پروژههای در دست اجرا شکوفا خواهد شد.
دستیار ویژه رییسجمهور روسیه نیز در سخنانی گفت: بنابر دستور ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه برنامه احداث خط ریلی رشت-آستارا را آغاز میکنیم و بر کار کارشناسی اشخاصی که میخواهند این مسیر ریلی را طراحی و اجرا کنند متمرکز هستیم.
ایگور لویتین با قدردانی از میزبانی استاندار گیلان و هماهنگی سفر از سوی وزارت راه و شهرسازی افزود: بار روسیه از اینجا (آستارا) عبور میکند و در جریان سفر میخواستیم از نزدیک ببینیم که این مسیر چگونه عمل میکند.
پروژه ریلی رشت به آستارا شامل ۱۵۲ کیلومتر زیرسازی، ۱۶۲ کیلومتر روسازی، ۱۹ کیلومتر خطوط ایستگاهی، ۶۳ دستگاه پل بزرگ به طول ۴۰.۷ کیلومتر و یک دهنه تونل با ظرفیت جابهجایی ۹۶ میلیون تن بار و ۹۹۰ هزار نفر مسافر است.
این پروژه با هدف تکمیل کریدور شمال-جنوب برای ارتباط اروپا-آسیا امکان گسترش مبادلات تجاری بین کشورهای قفقاز، آسیای میانه و کشورهای اروپایی از طریق مسیر ریلی جمهوری آذربایجان تا بنادر باطومی و پوتی در دریای سیاه، ایجاد تسهیلات ترابری جهت حمل و نقل کالاهای وارداتی و صادراتی، توسعه صنعت گردشگری در منطقه، ایجاد ارتباط ریلی برای یکی از مرکزهای مهم گردشگری کشور و توسعه حمل و نقل ریلی مسافری برای شهرهای متعدد در محدوده پروژه اجرا میشود.
زیرسازی ۱۰ کیلومتر ابتدایی تا کنون در قالب طرح راهآهن رشت-کاسپین اجرا شده و زیرسازی ۱۱.۵ کیلومتر انتهایی نیز توسط موسسه عاشورا در دست اقدام است.
برای اجرای این طرح ریلی بزرگ ۸۰۰ میلیون یورو شامل زیرسازی ۴۸۹ میلیون یورو، روسازی ۶۸ میلیون یورو، ایستگاهها ۲۲ میلیون یورو، علایم ۱۶ میلیون یورو، ارتباطات پنج میلیون یورو در کنار مهندسی ۱۵ میلیون یورو، ارزیابی ۷۶ میلیون یورو، هزینههای جانبی ۹۲ میلیون یورو پیشبینی شده است.
شهرستان آستارا با جمعیت حدود ۹۵ هزار نفر در منتهی الیه غرب استان گیلان، در فاصله نزدیک به ۱۷۳ کیلومتری رشت و همجوار با کشور جمهوری آذربایجان قرار دارد.
نظر شما