استاندار مرکزی: نیروگاه شازند اراک فیلتر شده یا با نیروگاه پیشرفته‌ای جایگزین شود

اراک - ایرنا - استاندار مرکزی با بیان اینکه تعیین سهم دقیق منابع آلاینده از آلودگی هوای اراک برای برنامه‌ریزی و نظارت، امری ضروری است، گفت: اگر راهی برای فیلتر نیروگاه شازند نباشد بهتر آن است که تعطیل یا با نیروگاه پیشرفته جایگزین شود.

به گزارش ایرنا، «فرزاد مخلص‌الائمه» روز چهارشنبه در نشست مشترک کارگروه کاهش آلودگی هوا و گرد و غبار استان مرکزی در اداره‌کل حفاظت محیط زیست این استان در اراک، افزود: منبع آلودگی هوا در زمستان و تابستان متفاوت است؛ در فصل تابستان بیشتر تحت تأثیر ریزگردها و در زمستان بیشتر آلودگی منابع فسیلی است و متاسفانه در ایامی که نیروگاه شازند وارد مازوت‌سوزی می‌شود، این مسئله تشدید می‌شود.

وی بیان کرد: اقدامات متعددی امسال برای قطع یا کاهش مازوت‌سوزی صورت گرفت که از جمله پس از سفر رییس جمهور، مطالبه مردم و مسئولین استان و شهرستان به صورت جدی پیگیری شد، متعاقباً در یک جسله اختصاصی با رئیس جمهور در نهاد ریاست جمهوری، یک جسله در هیأت دولت مسئله تبیین شد، ۲ جلسه با ریاست سازمان حفاظت محیط زیست، چند ملاقات با وزیر نفت و وزیر نیرو انجام شد و برخی مسئولان سیاسی استان نیز پیگیری‌های ارزشمندی انجام دادند اما در نهایت به علت استمرار ناترازی در برق، گاز و سوخت این امر محقق نشد و دستمان در مهار آلایندگی خالی ماند.

مخلص‌الائمه گفت: وضعیت و روند تامین و مصرف گاز کشور این روزها برای همگان واضح است و امکان تزریق گاز به هیچ‌کدام از نیروگاه‌های کشور در این دوره وجود نداشت و از کنترل استان نیز خارج بود.

وی یادآور شد: از سال ۱۳۹۱ به طور متوسط هر ساله حدود ۱۰ میلیارد مترمکعب مصرف گاز در کشور افزایش یافته است و از حدود ۱۵۱ میلیارد مترمکعب در سال ۹۱ به تدریج افزایش یافت و در سال ۱۳۹۹ به ۲۳۲ میلیارد مترمکعب، در سال ۱۴۰۰ به ۲۳۸ میلیارد مترمکعب افزایش یافت و امسال به احتمال زیاد به ۲۵۰ میلیارد مترمکعب می‌رسد.

استاندار مرکزی افزود: در سال‌های اخیر، مصرف گاز در بخش خانگی و صنعتی افرایش قابل توجه داشته است.
مخلص‌الائمه اظهار داشت: در ۲ سال گذشته، حجم تعطیلات کشور در مدارس، دانشگاه و مراکز ورزشی به علت ویروس کرونا زیاد بود و بخش عمده صرفه‌جویی مصرف گاز مربوط به فعالیت این مراکز است که در بیش از ۲ سال قبل، عموما تعطیل بودند و لذا مقایسه چند روز یا چند ساعت تعطیلی امسال با فرض عدم تعطیلی در سال‌های قبل برای تخریب دولت، مغالطه است.

وی بیان کرد: مجموعه اقدامات ناظر به بهینه‌سازی برای آن است تا گاز به مناطق شمال کشور برسد به‌ویژه مناطقی که تحت تاثیر یک رویداد پیش‌بینی نشده به واسطه قطع گاز وارداتی از سوی ترکمنستان قرار گرفتند.

وی عنوان کرد: در خصوص نیروگاه شازند، اگر راهی برای فیلتر آن نباشد بهتر آن است که تعطیل یا با نیروگاه پیشرفته جایگزین شود.

استاندار مرکزی اضافه کرد: دولت سیزدهم در خصوص انرژی‌های تجدیدپذیر برنامه ویژه‌ای دارد و استان مرکزی بخش قابل توجهی از اجرای این برنامه را متعهد شده است.

مخلص‌الائمه یادآور شد: دولت در گام نخست، چهار هزار مگاوات برق خورشیدی و در میان‌مدت ۱۰ هزار مگاوات هدف‌گذاری کرد که استان مرکزی از برنامه چهار هزار مگاواتی، ۷۰۰ مگاوات را متعهد است و هم‌اکنون بزرگترین نیروگاه خورشیدی کشور در این استان مراحل پایانی ساخت را می‌گذارند و بزرگترین کارخانه تولید تجهیزات نیروگاه‌های خورشیدی نیز در استان مرکزی است که ظرفیتی مهم به شمار می‌رود.

وی عنوان کرد: استان مرکزی اولین استانی است که ستاد توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر را تشکیل داده و امید است بیش از تعهد مورد نظر در این بخش کار شود.

وی گفت: این ادعا که نیروگاه‌ها پنج درصد از سهم آلایندگی را دارند، حداقل در خصوص اراک و شازند، ادعای بی‌پایه‌ای است.

استاندار مرکزی افزود: تنها سند قابل اتکا در خصوص تالاب میقان اراک، سند جامع مدیریت تالاب میقان است که در سال ۹۴ و ۹۵ تهیه شده و برای ۱۷ دستگاه اصلی و ۱۱ دستگاه فرعی تکالیفی را تعیین کرده است و یک کارگروه محلی دارد، اما هوز این سند به طور کامل اجرا نشده و باید مورد توجه و پیگیری قرار گیرد.

مخلص‌الائمه گفت: شرکت املاح معدنی در تالاب میقان فعالیت اقتصادی و بهره‌برداری دارد و باید از تغییر زیست‌بوم آنجا خودداری کند و از جمله باطله‌هایی که سالهاست در محل کارخانه دپو شده را به هر شکل به نقاط گودبرداری شده برگرداند تا تالاب مسطح شود و بخشی از نگرانی‌ها در این راستا کم شود و سایر موارد مندرج در برنامه نیز پیگیری شود.

بررسی عملکرد کاهش آلایندگی هوای دستگاه‌های اجرایی استان مرکزی ضروری است

سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری مرکزی نیز در این نشست بیان داست: عملکرد دستگاه‌های اجرایی ذیربط که در راستای کاهش آلایندگی هوا وظیفه دادند باید بررسی شود.

« علی‌اکبر اسدی» افزود: ثبت اطلاعات در سامانه خیلی اثربخش نیست و در این خصوص آنگونه که باید کمک نمی کند و اینکه شدت و ماندگاری آلایندگی نیروگاه بالا است باید راهکاری ارایه شود و نه اینکه تنها مشکل مطرح شود.

میزان آلودگی نیروگاه حرارتی شازند به لحاظ علمی باید مشخص شود

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی هم در این نشست گفت: ارتفاع نیروگاه حرارتی شازند ۲۰۰ متر بالاتر از اراک است و ارتفاع دودکش و جهت وزش باد به واسطه فاصله‌ای که با اراک دارد، سبب نشست میزان آلودگی ها به اراک می‌شود.

«یوسف یوسفی» افزود: میزان آلودگی نیروگاه حرارتی شازند به لحاظ علمی باید مشخص شود و در این راستا می‌توان از ظرفیت کارشناسان متخصصان این حوزه در دانشگاه‌ها بهره‌گیری کرد که انتطار می رود نیروگاه حرارتی شازند تامین اعتبار لازم را در این راستا مورد توجه قرار دهد تا مشکل یکبار برای همیشه رفع شود.

وی تاکید کرد: دانشگاه علم و صنعت اراک اعلام آمادگی کرده است که فرآیند و راهکارهایی ایجاد کند که میزان گوگردسوزی نیروگاه کاهش یابد که در این راستا نشستی هفته آتی برگزار می‌شود که دستگاه‌های اجرایی ذیربط و عضو کارگروه در این نشست حضور یابند تا تدابیر ویژه‌ای در راستای کاهش آلودگی هوا اندیشیده شود و این مهم باید مدنظر قرار گیرد که با این روند طرح توسعه نیروگاه، چالش‌های فراوان جدیدی برای محیط زیست ایجاد می‌شود.

مدیرکل حفاطت محیط زیست استان مرکزی با بیان اینکه این نشست به مناسبت فرا رسیدن هفته هوای پاک، کارگروه کاهش آلودگی هوا و مقابله به ریزگردها و گردو غبار برگزار شد، گفت: در خصوص ریزگردها و مقابله با گرد و غبار بود که با کویر و تالاب میقان ارتباط بیشتری دارد، طرح جامع زیست بوم وجود دارد که ۱۷ دستگاه در این راستا موظف هستند با دستگاه محیط زیست فعالیت‌های اجرایی لازم را داشته باشند تا همه فعالیت‌ها منجر به این شود که ریزگرد کمتری از این کانون داشته باشیم و در قسمتی از سال که بادهای موسمی از سمت قم به طرف اراک است ریزگرد کمتری وارد شهر اراک شود.

یوسفی تاکید کرد: مقرر شد از سوی شهرداری پنج ایستگاه سنجش جدید را در کنار ایستگاه‌های قدیم جانمایی و یا به روز کنیم تا آمار دقیق‌تری از شاخص کیفیت هوا داشته باشیم.

شهردار کلانشهر اراک نیز در ادامه این نشست بیان کرد: شهرداری در حوزه عوارض آلایندگی طی ۱۰ سال اخیر ،۷۷۷ میلیارد تومان درآمد داشته که در این راستا حدود یک‌هزار میلیارد تومان هزینه کرده که ۳۰۰ میلیارد تومان آن از سایر منابع هزینه شده است.

«علیرضا کریمی» گفت: اقدامات موثری در راستای حفظ و نگهداری فضای سبز انجام شده و اکنون میانگین فضای سبز در کلانشهر اراک ۲۶ و سه دهم متر است که به لحاظ سرانه فضای استاندارد، ۱۱ متر بالاتر از میانگین کشوری است که در ۱۰ سال گذشته در این راستا ۳۲۲ میلیارد تومان هزینه شده است.

وی ادامه داد: ایجاد و تکمیل ۶ تقاطع غیرهمسطح و دهها طرح دیگر در راستای کنترل ترافیک انجام شده و ۴۵۱ میلیارد تومان نیز در این خصوص اعتبار تزریق شده است.

شهردار کلانشهر اراک با اشاره به بازسازی و نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی نیز گفت: مجموع اعتبار هزینه شده برای خرید اتوبوس و ون‌ها، ۹۰۷ میلیارد تومان بوده است.

کریمی تاکید کرد: مدیریت شهری در یک‌سال گذشته، ۹۹ دستگاه اتوبوس و ۱۰ دستگاه میدل باس و ۷۰ دستگاه ون برای تسهیل در رفت و آمد شهروندان خریداری کرده که ۴۷ دستگاه وارد خط شده است همچنین ۱۰ دستگاه اتوبوس بازسازی شده است.

شهردار کلانشهر اراک اظهار داشت: انجام مطالعات اجرای طرح بی آر تی و خطوط دوچرخه، ایجاد مدرسه ترافیک، ایجاد هفت میلیون و و ۸۳۴ مترمربع جنگل‌کاری، پارکینگ های جدید، ایجاد پارکینگ دایمی و وسیع در مجاورت بیمارستان در حال ساخت ولیعصر( عج) از جمله اقدامات و برنامه‌های مدیریت شهری است.

کریمی خاطرنشان کرد: یک‌هزار و ۸۰۰ دستگاه تاکسی فرسوده وجود دارد که باید بهسازی شود و تسهیلات لازم برای خریداری خودروهای نو و جایگزین کردن تاکسی‌های فرسوده در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد.

رئیس امور آزمایشگاه‌های اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی نیز بیان کرد: معیار تصمیم گیری در خصوص سنجش میزان آلایندگی هوا بر اساس بالاترین دستگاه است و اجازه نداریم ایستگاهی خاموش شود اما می‌توان با افزایش تعداد ایستگاه‌ها میانگین مشخص‌تری به مردم ارایه دهیم.

«علیرضا محرابیان» افزود: سال گذشته اراک پس از اهواز و کرج به عنوان سومین شهر آلوده مطرح بود و این در حالی است که از ابتدای نخست امسال تاکنون، اراک با ۱۱۴ روز آلوده، پنجمین شهر آلوده کشور است.

وی ادامه داد: از ابتدای سال گذشته تاکنون اداره‌کل استاندارد استان مرکزی بر اساس وظایف محوله در راستای کاهش آلایندگی هوا ۲۱ درصد ، شهرداری ۲۲ درصد، راهور ناجا ۲۲ درصد، برق منطقه ای ۱۱ درصد، آب منطقه ای ۵۲ درصد، آبفا ۲۶ درصد، شرکت پخش فرآورده‌های نفتی ۵۴ درصد، شرکت گاز استان ۷۰ درصد، اداره کل صمت ۹درصد، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی تامین بودجه صفر درصد، جهاد کشاورزی ۴۸ درصد، دانشگاه علوم پزشکی ۳۰ درصد، اداره کل راه و شهرسازی عملکرد نداشته، هواشناسی ۲۲ درصد از وظایف قانونی خود را اجرایی کردند.

محرابیان عنوان کرد: جانمایی نیروگاه شازند به گونه‌ای است که طی ۱۰ ماه از سال آلودگی ناشی از فعالیت نیروگاه حرارتی شازند وارد شهر اراک می‌شود و حجم مازوت‌سوزی نیروگاه روزانه هفت و نیم میلیون لیتر است که در خصوص اجرای طرح توسعه نیروگاه شازند باید تدابیر ویژه ای اندیشیده شود تا منجر به افزایش میزان آلایندگی هوا نشود.

وی عنوان کرد: اراک در سال جاری تنها ۲ روز هوای پاک، ۱۸۸ روز هوای سالم، ۸۲ روز ناسالم برای گروه های حساس و ۲۶ روز ناسالم برای تمامی گروه های سنی، سه روز بسیار ناسالم و دو روز خطرناک و تاکنون ۱۱۳ روز ناسالم را تجربه کرده است و آلاینده مسئول، ذرات معلق کمتر از ۲ و نیم میکرون و دی اکسید گوگرد است و به صورت لحظه‌ای ازون و دی اکسید نیتروژن نیز در هوای این شهر وجود داشته است.

محرابیان با بیان اینکه برخی مباحث در خصوص ایستگاه سنجش آلاینده ها در اداره کل محیط زیست مطرح و عنوان شده که این ایستگاه اعداد غیرواقعی را نشان می دهد گفت: این ایستگاه از سوی پیمانکار خارجی جانمایی شده و مکان یابی آن درست بوده است و ملاک انتخاب این مکان، توجه به بالادست و پایین دست وزش باد بوده است و استقرار آن در این مکان ارتباطی به وجود کارخانه آلومینیوم سازی ندارد.

اراک یکی از هشت کلانشهر آلوده کشور است که از ابتدای امسال تاکنون ۱۱۴ روز ناسالم در کارنامه خود به ثبت رسانده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha