به گزارش ایرنا، استان کهگیلویه و بویراحمد به عنوان کریدور شمال به جنوب شناخته می شود و دارای قابلیت های بی نظیری است اما محروم از حتی یک متر خط ریلی است.
راهآهن اقلید - یاسوج بطول ۱۷۶ کیلومتر از جمله مهمترین طرحهای در حال احداث این استان در حوزه حمل و نقل است که در صورت بهرهبرداری از آن روند توسعه استان شتاب میگیرد.
احداث راه آهن اقلید - یاسوج در سفر اول دولت نهم (سال ۸۹) به استان کهگیلویه و بویراحمد مصوب ولی به دلایل مختلف از جمله نداشتن توجیه اقتصادی اجرایی نشد تا اینکه در اواخر سال ۱۳۹۳ کلنگ زنی شد و هر سال اعتبارات قطره چکانی به آن تزریق شده است.
اهمیت تقویت زیرساخت های حمل و نقل به عنوان یکی از شاخص های اصلی توسعه پایدار است و اجرای این طرح نقش اثرگذاری در رونق اقتصادی مردم این استان و اتصال بازارهای تولید به مصرف دارد.
عملیات اجرایی پروژه احداث راه آهن یاسوج به اقلید از آرزوهای دیرینه مردم استان کهگیلویه و بویراحمد بوده است که در دولت سیزدهم رنگ واقعیت به خود گرفته است.
توسعه راه آهن یکی از مصوبات سفر رئیس جمهور در استان
توسعه حمل و نقل ریلی کشور در دستور کار دولت سیزدهم قرار دارد و توسعه ریلی استان کهگیلویه و بویراحمد به عنوان یکی از مصوبات در سفر نخست رئیس جمهور به استان تصویب شد.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد در این ارتباط گفت: گرچه پیشنهادات لازم در خصوص خطوط ریلی استان داده شده ولی تاکنون اقدام خاصی از سوی وزارت راه و شهرسازی صورت نپذیرفته است.
سید علی احمدزاده عنوان کرد: در عین حال تلاش زیادی برای سرمایه گذاری خارجی در این خصوص شده و با واسطه شرکت های دولتی از کشور چین برای خط ریلی که یاسوج و بوشهر اعلام آمادگی نموده اند و در حال رایزنی هستیم.
احمدزاده گفت: این مهم در شورای توسعه استان مطرح و در سفر دور دوم رئیس جمهور به استان پیگیری خواهد شد.
اتصال استان به شبکه ریلی یکی از زیرساختهای اساسی توسعه را فراهم می کند
به اعتقاد مهندس انتظام سهمیگن عضو نظام مهندسی استان کهگیلویه و بویراحمد، طرح اتصال استان به شبکه ریلی کشور از طریق محور اقلید ، یزد یکی از زیرساختهای اساسی توسعه استان را فراهم می آورد .
به گفته این کارشناس مسائل عمرانی با اجرایی شدن این طرح ، حلقه های زنجیر اسارت جغرافیایی و بن بست ارتباطی این استان برای اتصال به شبکه راههای کشور یکی یکی پاره خواهد شد .
وی می گوید : مشکل کهگیلویه و بویراحمد در آن است که به دلیل موقعیت کوهستانی بودن منطقه و همچنین نبودن زیرساختهای اساسی حمل و نقل از گذشته در میان کوههای سربه فلک کشیده زاگرس گرفتار شده است.
به گفته این کارشناس مسائل عمرانی، در حال حاضر ، بیشتر حمل و نقل کالا و مسافر در کهگیلویه و بویراحمد از طریق جاده انجام می شود. زیرا در دهه های گذشته سیاست کلی کشور ، حمل و نقل جاده ای نسبت به ریلی از گسترش بیشتری برخوردار شده است و به علت این گسترش یک جانبه که متناسب با رشد تقاضای خدمات حمل و نقل کشور نبوده، به شدت زیر فشار قرار گرفته است.
وی اضافه می کند: در بخش حمل و نقل جاده ای مشکلات بسیاری وجود دارد که از آن جمله می توان به بالا بودن هزینه حمل و نقل، مصرف سوخت بالا، خسارات مالی و انسانی ناشی از حوادث جاده ای و ازدحام و آلودگی محیط زیست نام برد.
به اعتقاد صاحب نظران ، سرمایه گذاری، رونق اقتصادی ، تولید ثروت ، اشتغال ، گسترش دانشگاهها و توسعه فرهنگی و اجتماعی استان بستگی زیادی به آسان شدن و ارزان شدن ساختار حمل و نقل دارد که در صورت اتصال استان به شبکه ریلی کشور بخشی از موانع توسعه استان از پیش رو برداشته می شود .
راه آهن اقلید یاسوج ۳ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: پروژه راه آهن یاسوج به اقلید بطول ۱۲۷ کیلومتر، استان را به خط راه آهن سراسری متصل می کند.
علی شهابی نسب افزود: راه آهن اقلید به یاسوج یکی از طرح های ملی استان است که اعتبارات طرح های ملی استان امسال رشد قابل توجهی داشته است.این پروژه همچنان در میان پروژه های ملی استان است و حذف نشده اما اکنون اعتبار آن کم است.
وی تاکید کرد: این مهم یکی از پروژه های بسیار بزرگی است که سه هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد تا تمام شود و اتصال یاسوج به شبکه ریلی اعتبارات قابل توجهی می طلبد و جزو خواسته های اصلی مردم است که دنبال می شود.
وی عنوان کرد: راه آهن پروژه ای بلند مدت است و به این زودی تمام نمی شود طرح ملی است که در سال های گذشته آغاز شده است.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: اعتبار این پروژه اندک است و به این زودی تمام نمی شود البته در طرح آمایش سرزمینی بحث خط ریل و راه آهن را در استان ترسیم کرده ایم.
شهابی نسب گفت: اینگونه پیش بینی شده که یاسوج به بابامیدان به خط ریل وصل بشوند و سپس بابامیدان به گچساران و خوزستان وصل شود و از بابامیدان یک خط ریل به فارس وصل شود و همچنین در استان از بابامیدان، یاسوج به اقلید وصل شود.
۱۷ دهانه تونل با ۱۵ تا ۲۰ کیلومتر طول به همراه هفت ایستگاه در این راه آهن پیش بینی شده است.۱۰ دهنه با سه کیلومتر در مسیر راهآهن یاسوج ـ اقلید پیشبینی شده است.طول بزرگترین تونل پروژه یاسوج به اقلید سه هزار و ۱۰۰ متر و کوچکترین آن ۱۵۰ متر اعلام شذه است.
تحقق این مهم به عنوان یکی از آرزوهای بزرگ مردم این دیار، نیازمند مطالبه گری مردم، چانه زنی نمایندگان و پیگیری مسئولان است تا به سرانجام برسد.
احداث راه آهن یاسوج اقلید گامی مهم و اساسی در توسعه همه جانبه استان است بنابراین می طلبد مسئولان ارشد استان و نمایندگان پیگیری این مهم را در اولویت کاری خود قرار دهند.
استان سرسبز و گردشگر پذیر کهگیلویه و بویراحمد با ۷۲۳ هزار نفر جمعیت، یک درصد وسعت و یک درصد جمعیت ایران را در اختیار دارد.
نظر شما