روزانه ۷۰۰ کامیون حامل کالا در مرز پرویزخان تردد می کند

قصرشیرین- ایرنا- مدیر پایانه مرزی پرویزخان گفت: وضعیت تردد کامیون‌های صادراتی و ترانزیت امروز پنجشنبه ۲۹ دی ماه در این مرز بین‌المللی روندی افزایشی و به تعداد ۷۵۰ کامیون در روز رسید.

«امین حیدریان» روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در پایانه مرزی پرویزخان به طور میانگین روزانه ۶۰۰ تا ۷۰۰ دستگاه کامیون حامل کالا به عراق خارج می شود که با توجه به اجرای قوانین و اعمال تعرفه های صادراتی در سایر مرزها توسط حکومت مرکزی عراق ، بیشتر کامیون ها راغب به خروج از مرز پرویزخان هستند از این رو تعداد کامیون ها در این گذرگاه رسمی در حال افزایش است.

وی اظهار داشت: تمامی عوامل و دستگاه های اجرایی در مرز رسمی پرویزخان با وجود تعطیلی ادارات استان کرمانشاه حضور دارند و روند صادرات و مبادلات تجاری و بازرگانی در این مرز در حال انجام است.

مدیر پایانه مرزی پرویزخان گفت: امروز شاهد تردد تعدادی از کامیون های حامل کالاهای صادراتی مرزهای خسروی و مهران در مرز رسمی پرویزخان هستیم و با توجه به پای کار بودن گمرک ، پایانه ها و سایر دستگاه های اجرایی مستقر در مرز هیچ گونه مشکل و توقفی در این پایانه مرزی وجود ندارد.

حیدریان ادامه داد: به طور کلی روزانه شاهد تردد بیش از یک هزار و ۱۰۰ دستگاه کامیون حامل کالای صادراتی از مرزهای پرویزخان و خسروی هستیم.

به گزارش ایرنا ،از مجموع صادرات ۲ میلیارد و ۲۳ میلیون دلاری انجام شده از مرزهای استان کرمانشاه ،۶۵۲ میلیون دلار کالا مربوط به مرز رسمی پرویزخان است که جایگاه نخست را در بین مرزهای استان از نظر صادرات کالاهای غیر نفتی به عراق دارد.

عمده کالاهای صادراتی در این مدت را شامل میلگرد، آهن آلات، کاشی و سرامیک، میوه و تره‌بار، سنگ‌های ساختمانی، لبنیات، محصولات پلاستیکی، ظروف یکبار مصرف اعلام کرد.

کرمانشاه ۲ مرز رسمی و ۵ بازارچه مرزی دارد

استان کرمانشاه در مجموع ۳۷۱ کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق دارد و در امتداد این مرز ۲ مرز رسمی و پنج بازارچه مرسی فعال است و سالانه بیش از سه میلیارد دلار کالا از این مرزها به خارج از کشور صادر می‌شود.

قصرشیرین در غرب کرمانشاه بیش از ۲۷ هزار نفر جمعیت و ۱۸۶ کیلومتر مرز با عراق دارد که در امتداد این مرزها، ۲ مرز رسمی و فعال خسروی و پرویزخان قرار دارد که اولی هم مرز با بخش حکومت مرکزی و دومی هم مرز با اقلیم کردستان عراق است.

مرز رسمی پرویزخان قطب اقتصادی غرب کشور و از مرزهای فعال است و ۴۵ درصد صادرات کالاهای غیر نفتی از کشورمان به کشور عراق از طریق این مرز صورت می‌گیرد.

هم اکنون عمده کالاهای صادراتی از مرز رسمی پرویزخان قصرشیرین با مناطق کردنشین عراق به ویژه شهرهای کلار، سلیمانیه، موصل، خانقین و کرکوک در بخش مرکزی این کشور انجام می‌شود.

مرز خسروی در ۲۰ کیلومتری قصرشیرین دارای بزرگترین پایانه زمینی بین المللی خاورمیانه است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha