حوزه علمیه آماده خدمت به نظام و دولت است

قم-ایرنا- مدیر حوزه‌های علمیه خواهران کشور با اشاره به اثرگذاری حوزه‌های علمیه در عرصه اجتماعی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی گفت: روحانیت در خدمات اجتماعی آماده خدمت به نظام و دولت است. 

حجت‌الاسلام والمسلمین مجتبی فاضل، مدیر حوزه‌های علمیه خواهران پنجشنبه شب در ابتدای نشست هم‌اندیشی نخبگان حوزوی با وزیر کشور که با موضوع چالش‌های امنیتی و اجتماعی پیشرو که با حضور وزیر کشور در سالن آیت‌الله شرعی حوزه علمیه خواهران برگزار شد ضمن اشاره به صد سالگی حوزه‌های علمیه ابراز داشت: یک قرن از این حوزه گذشت ولی تأثیرگذاری این حوزه‌ها هر روز بیشتر می‌شود.

وی کارنامه حوزه‌های علمیه در عرصه سیاسی و اجتماعی را بسیار خوب ارزیابی کرد و گفت: قبل از انقلاب ورود روحانیت به عرصه‌های اجتماعی کم یا ناچیز بود، اما بعد از انقلاب اسلامی با تدابیر رهبر معظم انقلاب امروز شاهد اثرگذاری و کنش گری در مسائل اجتماعی به وفور هستیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین فاضل نقش خواهران طلبه در خدمات اجتماعی در بحران‌های گذشته را در حدود حوزه‌های علمیه برادران عنوان کرد و ابراز داشت: امروز در مسأله حجاب و عفاف و نهاد خانواده دچار مقداری اعوجاج هستیم و ممکن است که در تصمیم‌سازی‌ها و تصمیم‌گیری‌ها این مخاطره جدی است.

مدیر حوزه‌های علمیه خواهران تصریح کرد: حوزه‌های علمیه می‌توانند کمک کار خوبی برای دولت و قوه اجرایی کشور باشند؛ حوزه‌های علمیه می‌توانند بالندگی انقلاب اسلامی را کماکان رقم بزنند.

برگزاری سلسله جلسات وزرای کشور و روحانیت در قم

حوزه علمیه آماده خدمت به نظام و دولت است
حجت‌الاسلام محمد حاجی ابوالقاسم دولابی مسئول ستاد هماهنگی ارتباطات دولت و روحانیت نیز در این نشست هم‌اندیشی به تاکید رئیس جمهور به ارتباط وزرا و روحانیت اشاره کرد و گفت: نخستین جلسه مشترک نهادهای حوزوی قم با وزیر کشور در حوزه علمیه خواهران برگزار می‌شود و جلسات دیگر در مراکز دیگر حوزوی برگزار خواهد شد.

مسئول ستاد هماهنگی ارتباطات دولت و روحانیت ادامه داد: با تشکر از میزبانان این جلسه امیدوارم که این جلسه برای تمام حاضران مفید باشد و به سئوال تمام دوستان پاسخ داده شود.

نخبگان حوزه‌های علمیه راهکارهایی عملیاتی برای رفع مشکلات فرهنگی دارند

حوزه علمیه آماده خدمت به نظام و دولت است
حجت‌الاسلام نجف لکزایی رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، با مد نظر قرار دادن آسیب‌های اجتماعی گفت: باید بازگشتی به نهادهایی داشته باشیم که منتقل کننده فرهنگ به نسل‌های جدید بوده‌اند؛ سه نهاد خانواده، مدرسه و مسجد هستند.

رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی دفتر تبلیغات اسلامی آسیب‌های اجتماعی را نیازمند ایده و سیستم و اجرای حکمرانی خانواده را نیازمند توجه عنوان کرد و ابراز داشت: مساجد ما باید خانواده محور باشند؛ ارتباط مسجد و مدرسه و از سویی مدرسه و خانواده باید مورد توجه قرار گیرد.

وی در بیان دومین نکته خود امنیت فرهنگی را مورد توجه قرار داد و تصریح کرد: برنامه‌ریزی دهه شصت که امنیت فرهنگی، بسیج محور و مردم پایه بود دچار مشکل شده است که اگر در این زمینه کاری سازمان یافته مورد توجه قرار نگیرد، در بحث آسیب‌های اجتماعی نمی‌توانیم مشکل را حل کنیم.
حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر لک‌زایی تقسیمات کشوری را مبدأ مشکلات برخی استان‌ها عنوان کرد و گفت: سیستان و بلوچستان یازده برابر مساحت تهران است و مشکلات عدیده فرهنگی دارد که رفع مشکلات آن نیازمند راهکارهایی است که حوزویان برای آن هم راهکارهایی دارند.

پیگیری مطالبات مردمی را از طریق روحانیت فعال کنید

حوزه علمیه آماده خدمت به نظام و دولت است

حجت‌الاسلام غلامرضا جلیلی مدیر بخش رسانه مرکز رسانه و فضای مجازی حوزه‌های علمیه نیزدر بخشی از نشست هم‌اندیشی نخبگان حوزوی با وزیر کشور که با موضوع چالش‌های امنیتی و اجتماعی پیشرو، با یاد کردن از شهدای امنیت حوزه‌های علمیه گفت: حوزه علمیه در حوادث اخیر هم وارد کارزار شد و روز به روز کارهای مختلفی به وسیله نهادهای حوزوی سراسر کشور انجام شد.

مدیر بخش رسانه مرکز رسانه و فضای مجازی حوزه‌های علمیه دلایل پنج گانه را در اغتشاشات اخیر تشریح کرد و گفت: نخست فقر 21 درصد، دوم آسیب‌های خانوادگی 12 درصد، سوم سواد سیاسی پایین 6 درصد، چهارم هیجانات لحظه‌ای 15 درصد و پنجم تحریک رسانه‌ها 46 درصد بود.

وی افزود: کاش به تذکرات رهبر انقلاب پیش‌تر توجه بیشتری داشتیم و امروز شاهد این تأثیر از رسانه‌های معاند و مخالف جمهوری اسلامی نبودیم.

جلیلی از وزیر کشور درخواست کرد که پیگیری مطالبات مردمی از طریق روحانیت فعال شود تا روحانیون مطالبه‌گر باشند و نسل های انقلابی و جهادی، حوزه‌های علمیه و طلاب انقلابی بتوانند پیگیر مطالبات مردمی در سراسر کشور باشند.

نظریه عریانی جهانی قوی و مبتنی بر عرفان دروغین طراحی شده است

حجت‌الاسلام سید عباس سید نژاد نماینده حوزه علمیه در ستاد عفاف و حجاب وزارت کشور نیز در ادامه با اشاره به شرایطی که میل به عریان گرایی در جهان اوج گرفته است و کشور ایران هم در این چرخه مستثنی نیست گفت: گسترش تمدن برهنگی در جهان ما را به تفکر وا می‌دارد که ضعف عفاف و پوشش ناشی از یک مسأله جهانی است و نباید تنها به پدیده‌های داخلی بسنده کنیم، هر چند مؤثر بوده‌اند.

نماینده حوزه علمیه در ستاد عفاف و حجاب وزارت کشور ادامه داد: دولتمردان کشورهای مختلف از جمله کشور چین با موضوع پوشش مشکل دارند؛ ما هم باید اقداماتی در حد قوی داشته باشیم و کارها را در حد اقدامات جهانی پیش ببریم؛ انقلاب اسلامی ادعای صدور انقلاب به جهان را دارد، وظیفه جمهوری اسلامی گسترش نگاه تمدن اسلامی در جهان است.

وی ابراز داشت: در حجاب و عفاف فقر جدی داریم، نظریه زن مسلمان را نداریم؛ اگر نظریات شهید استاد مطهری نبود، امروزه نظریه جدیدی وجود ندارد؛ این طبیعت‌گرایی یا عریان‌گرایی، آنقدر قوی است که مبتنی بر عرفان و رسیدن به خدا دیده‌اند و در حال گسترش در جهان است اما ما برای زن و خانواده خود نظریه‌ای نداریم.

سید نژاد با اشاره به اینکه در حل مسله عفاف و حجاب تصمیمات جامعی گرفته نمی‌شود ابراز داشت: از وزیر محترم کشور می‌خواهیم که در زمینه‌های مختلف فرهنگی از نخبگان بیشتری استفاده شود و در حلقه‌های تصمیم‌گیری باشند.

نظام آموزشی کشور فشل است و باعث بحران‌های مختلف شده است

حوزه علمیه آماده خدمت به نظام و دولت است

فریبا علاسوند عضو شورای سیاستگذاری حوزه‌های علمیه خواهران نیز در ادامه با اشاره به ساخت داخلی قدرت در بیانات رهبر معظم انقلاب گفت: اگر به این فرموده توجه شده بود بحران‌های مختلف امروز را نداشتیم.

عضو شورای سیاستگذاری حوزه‌های علمیه خواهران قانون را مانع پیشرفت اقتصادی در کشور ارزیابی کرد و تصریح کرد: اگر برای حل یک مشکل به وزیر کشور هم رجوع کنید نمی‌تواند در مقابل قانون مشکلی را حل کند.

وی بحث حکمرانی و مشارکت مردم در آن را مورد توجه قرار داد و ابراز داشت: الان در وضع خوبی در این حیطه نیستیم؛ مردم فکر می‌کنند که برای حاکمیت مهم نیستند که باید به این نوع فکر کردن توجه و آن را اصلاح کرد.

علاسوند ادامه داد: حاکمیت باید برای رضایت تمام طبقات فرهنگی و اجتماعی بکوشد؛ ما به مشکلات به صورت چند وجهی نمی‌پردازیم، این مسأله در عرصه اقتصاد، فرهنگ، سیاست، اجتماع و مانند آن‌ها وجود دارد.

عضو شورای سیاستگذاری حوزه‌های علمیه خواهران انواع تهدیدهای فرصت‌نما و فرصت‌های تهدید نما را مطرح کرد و گفت: الان تجمع عظیمی از نیروهای مذهبی در تولید محتوا را داریم که در بسیاری از شبکه‌های مجازی حضور ندارند و خلاف این هم وجود دارد.

وی پیشرفت‌های جمهوری اسلامی را در عرصه‌های مختلف مورد اشاره قرار داد و ابراز داشت: ما به موازات کارهایی که انجام می‌دهیم احساسات مردم را مورد اهمیت قرار نمی‌دهیم تا احساسات آن‌ها را همراه با پیشرفت‌های جمهوری اسلامی ارتقا دهیم.

علاسوند تحلیل‌های اخیر از بحران اخیر را بسیار مهم دانست و تصریح کرد: در کشور ما بعد از اینکه دوازده سال نسلی با مباحث مختلف دینی در مدارس آشنا می شوند، بعد از آن در بی‌نزاکتی با هم مسابقه می‌دهند، این مشکل نظام آموزشی ما است.

عضو شورای سیاستگذاری حوزه‌های علمیه خواهران افزود: آموزش و پرورش در تمام دنیا محیط امن است و مقاومت رهبر معظم انقلاب در مقابل سند 2030 به خاطر این بود که آموزش و پرورش گلوگاه هر نظامی است.

وی ابراز داشت: نظام آموزش و پرورش ما فشل است و نخبگان در 25 سال گذشته به مشکلات نظام اشاره کردند اما کمترین اعتنایی نشده است و جراحی بزرگ را باید در حوزه آموزش و پرورش انجام دهیم؛ پیشنهاد جدی من در این زمینه این است، تا زمانی که نظام تحصیلات ابتدایی ما تغییر نکند و برنامه‌ها از انبوه خوانی به نظام پرورشی که دو سوم آن پرورش باشد تغییر نکند، شاهد تغییری نخواهیم بود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha