۳۰ دی ۱۴۰۱، ۱۴:۳۱
کد خبرنگار: 1178
کد خبر: 85004264
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

هشدار و اعتراض دو تشکل مغربی نسبت به میزبانی نشست نقب 2

تهران - ایرنا - دو تشکل مراکشی با صدور بیانیه مشترکی نسبت به میزبانی کشورشان از نشست "نقب 2" و شتابزدگی نسبت به عادی سازی رابطه بارژیم صهیونیستی و"پیامدهای خطرناک آن بر حاکمیت ملی" هشدار دادند.

به گزارش الخلیج آنلاین این گروه اقدام ملی برای فلسطین و گروه "عدل واحسان " (بزرگترین گروه اسلامی درکشور) پس از نشست مشترک شان در رباط، با صدور بیانیه مشترکی اعلام کردند: شتابزدگی برای عادی سازی و انتخاب مناطق صحرایی مغرب برای میزبانی این نشست ، پیامدهای جدی آن بر حاکمیت ملی و استقلال تصمیم سیاسی کشور خواهد داشت.

این دو تشکل این اقدام را "ضربه به تمامیت ارضی این کشور و اهانتی بزرگ به روح شهدای فرزندان مردم مراکش دانستند که جان خود را در راه آزادی میهن و حاکمیت کشور فدا کردند."

بر اساس این بیانیه، این دو گروه توافق کردند به فعالیت و رایزنی با همه احزاب سیاسی، مراکز اتحادیه‌های کارگری، و ائتلاف‌های حقوقی و مدنی به منظور دستیابی به قدرت ملی بیشتر و قوی‌تر برای حفاظت و تقویت دولت و جامعه، و تدوین یک برنامه اقدام مشترک برای بسیج و متمرکز کردن تلاش های ملی برای مقابله با این انحراف خطرناک و پیامدهای جدی عادی سازی ، ادامه دهند.

در 2 ژانویه، ایلی کوهن، وزیر خارجه اسرائیل اعلام کرد که مراکش در ماه مارس آینده میزبان نشست نقب 2 بین اسرائیل، امارات، بحرین و مصر، علاوه بر کشور میزبان و ایالات متحده خواهد بود.

مقامات مراکش هیچ اظهارنظر رسمی مبنی بر تایید یا تکذیب اعلامیه اسرائیل در مورد دومین نشست سران نقب نکرده اند.

در سال 2020، اسرائیل، امارات و بحرین توافقنامه هایی را برای عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی امضا کردند که کاخ سفید آن را "توافق ابراهیم" نامید و سپس مراکش و سودان به آنها پیوستند.

درماه مارس سال گذشته میلادی وزرای خارجه رژیم صهیونیستی، مصر، مراکش، بحرین، امارات و آمریکا در نقب در سرزمینهای اشغالی گرد هم آمدند و اعلام کردند این نشست را هر ساله برگزار خواهند کرد.

نشست نقب با پوشش فعالیت در شش حوزه "انرژی پاک، آموزش و همزیستی مسالمت آمیز، امنیت غذا و آب، سلامت، امنیت منطقه ای و گردشگری" برگزار شد ولی فلسطینیها ، این نشست ها را محکوم کرده و آن را صرفا نشستی برای عادی سازی اعراب و اسرائیل دانستند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha